• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

نقش نتانياهو در حمله امريكا به عراق در ۲۰۰۳ و مشكلات لابي يهوديان امريكا در حمايت از نخست‌وزير اسراييل

حميد هوشنگي

جان كري، وزير خارجه امريكا چهارشنبه گذشته در حمله‌اي بي‌سابقه به نخست‌وزير اسراييل گفت: فراموش نكنيم نتانياهو در يازده اكتبر 2002. با حضور در گردهمايي يهوديان آن كشور، جورج بوش، رييس‌جمهوري وقت امريكارا به حمله به عراق تشويق كرد و گفت اين حمله شانسي خوب،اقدامي درست و نجات‌دهنده خاورميانه است، بعد از فروپاشي عراق همسايه غربي آن (ايران) فرو خواهد ريخت و خواست امريكا در تغيير رژيم ايران محقق مي‌شود.
جان كري با لحني استهزا‌كننده افزود: و ما مي‌دانيم بعد از آن حمله چه اتفاقاتي افتاد.  جان كري زماني ناگزير به اين حمله سياسي مستقيم به نتانياهو شده كه مخالفت‌هاي نخست‌وزير اسراييل با سياست واشنگتن در خاورميانه و ادامه مذاكرات با ايران و توافق احتمالي بر سر پرونده هسته اي وارد مراحل جدي‌تري شده و نتانياهو گفته است توافق احتمالي با ايران براي غرب و امريكا يك اشتباه بزرگ است و او شخصا هر كاري از دستش برآيد انجام مي‌دهد تا اين توافق صورت نگيرد.   اينك به نظر مي‌رسد مخالفت گروهي از سياستمداران امريكايي و به ويژه دموكرات‌ها بادخالت‌هاي پر هياهوي نتانياهو و تعيين مشي سياسي براي واشنگتن از طرف شخص نخست‌وزير اسراييل ابعاد جديدي يافته و لابي بسيار پر نفوذ يهوديان در امريكا براي حمايت از نتانياهو با مشكلاتي جدي روبه‌رو شده است.
در شرايط جديد لابي يهوديان امريكا نيز نمي‌تواند به راحتي سال‌هاي گذشته از سياست‌هاي ضد امريكايي واشنگتن عليه ايران حمايتي به اصطلاح مستند و مانند گذشته داشته باشد. بزرگ‌نمايي‌هاي نتانياهو در ارتباط با خطر اتمي شدن ايران هفته گذشته با درز دادن بخشي از اسناد موساد در شبكه الجزيره و انتشار وسيع جزييات آن اسناد در روزنامه معتبر گاردين در واقع مقدمه حملات صريح چهارشنبه جان كري به نتانياهو بود.
نتانياهو دو سال قبل در مجمع عمومي سازمان ملل با ارايه يك نقاشي گرافيكي مدعي شده بود اطلاعات موساد نشان مي‌دهد ايران با توليد سلاح هسته‌اي فاصله بسيار كمي دارد. اهميت درز اسناد منتشره در گاردين نشان‌دهنده اين نكته بود كه گفته‌هاي دو سال قبل نخست‌وزير اسراييل دروغ بوده و نتانياهو تعمدا تلاش كرده است افكار عمومي جهان را از تريبون سازمان ملل بفريبد.  در اين ميان حزب جمهوريخواه امريكا كه كنترل كنگره را در دست دارد در مخالفت با توفيق‌هاي نسبي سياست‌هاي دولت اوباما در مسائل داخلي امريكا و ساماندهي قابل توجه اوضاع اقتصادي و تثبيت دلار، خود را براي رقابت‌هاي انتخاباتي سال ۲۰۱۶ رياست‌جمهوري آماده مي‌كند و در بخشي ازين زدوخورد سياسي با دعوت غيرمتعارف رييس كنگره از نتانياهو براي ايراد يك سخنراني قريب‌الوقوع در گنگره امريكا در تلاش است كاخ سفيد و وزارت‌خارجه دولت اوباما را در جهت حل احتمالي بحران هسته‌اي ايران با دشواري‌هاي تازه روبه‌رو كند و با سنگ‌اندازي در مسير حل احتمالي بحران هسته‌اي با ايران اجازه ندهد دموكرات‌ها در سياست خارجي نيز به يك پيروزي تازه دست يابند و يا حتي‌المقدور ابعاد اين گشايش سياسي را كوچك كند. قرارست نتانياهو چهارشنبه در كنگره امريكا در ارتباط با خطر ايران و ناموجه بودن كنار آمدن واشنگتن و غرب با ايران سخنراني كند.
 از هم اكنون مي‌توان پيش‌بيني كرد نتانياهو با توجه به مسائل اخير خاورميانه و طرح مطالب جنجالي از قصد ايران براي نابودي اسراييل و لزوم انقياد كامل ايران به وسيله غرب به سياستمداران امريكايي و غرب هشدار دهد.  افشاگري موساد و درز دادن بخشي از «اسناد فعاليت‌هاي اتمي ايران» امري عادي نيست و از درگيري‌هاي سياسي داخل اسراييل نشات مي‌گيرد. قرارست در ۲۴ اسفند - دو هفته ديگر - در اسراييل انتخاباتي برگزار شود و بزرگ‌نمايي‌هاي نتانياهو در ارتباط با خطر نابودي اسراييل به وسيله ايران اتمي به اهرم تبليغاتي نخست‌وزير اسراييل تبديل شده است در حالي كه مخالفين او و سياست‌هاي داخلي و خارجي نتانياهو نيز متقابلا در تلاشند تا مانع آن شوند كه گروهي از مردم اسراييل به خاطر دروغ‌ها و بزرگ‌نمايي خطر ايران به نتانياهو و حزبش راي دهند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون