• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4062 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ فروردين

تهران دوباره توسط «سرپرست» اداره مي‌شود

سميع‌الله حسيني مكارم سرپرست شهرداري تهران شد

گروه اجتماعي| سرانجام يك روز پس از راي شوراي شهر تهران در مخالفت استعفاي «محمدعلي نجفي» از مسووليت اداره شهر، اعضاي شورا استعفاي مجدد او را پذيرفتند و براي اداره شهرداري تهران سرپرست تعيين كردند.

اين تصميم در پنجاه و سومين جلسه شوراي شهر تهران اتخاذ شد. بدين‌ترتيب پس از ۲۷ روز و پس از استعفاي بار دوم ۱۵عضو شورا با استعفا موافقت كردند و بدين‌ترتيب و با ۵ راي مخالف و يك راي سفيد پرونده نجفي در شهرداري تهران بسته شد. اين در حالي است كه مخالفت با استعفا نيز با ۱۶راي اعلام شده بود.

اعضاي شوراي شهر تهران و ري در حالي با استعفاي «محمدعلي نجفي» موافقت كردند كه هنوز اظهارات دادستان كل كشور و تاكيد و اصرار او بر استعفاي نجفي بر فضاي پنجاه و سومين جلسه شورا سنگيني مي‌كرد.

محمدجواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران از عدم واكنش رييس شوراي شهر تهران به اظهارات روز گذشته دادستان كل كشور انتقاد كرد و گفت: طبق اصل ۵۷ قانون اساسي قواي حاكم، مقننه، مجريه و قضاييه هستند و بر تفكيك قوا در قوانين تاكيد شده است. بيشتر كشورهاي دنيا نيز به اين نتيجه رسيده‌اند كه تفكيك قوا اثربخش است و به همين دليل مورد تاكيد قانون و امام راحل(ره) نيز قرار گرفت. سخنان دادستان كل كشور مصداق بارز عدول از قانون اساسي و دخالت در اختيارات شوراي شهر تهران در مورد استعفاي شهردار بود.

در همين حال محسن هاشمي‌رفسنجاني رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه جلسات هم انديشي با شاخص‌هاي لازم براي انتخاب شهردار برگزار مي‌شود، گفت: از اعضا مي‌خواهم تا نامزدهاي پيشنهادي خود را معرفي كنند تا در جلسات هم‌انديشي و در اسرع وقت به اين موضوع رسيدگي شود. وي با بيان اينكه ما با جديت، سرعت و نگاه ويژه اين موضوع را بررسي مي‌كنيم، در مورد چرايي انتخاب مكارم، گفت: در بيشتر موارد اينچنيني معاون مالي به دليل اشرافيت به مسائل و مشكلات به عنوان سرپرست انتخاب مي‌شود و از آنجايي كه در دوره گذار قرار داريم نيز بهترين گزينه معاون مالي بود و بنده چند بار نظر نجفي را پرسيدم و ايشان هم موافق بودند.

در حالي كه انتخاب سرپرست شهرداري تهران نيز با حاشيه‌هايي مواجه بود اعضاي شوراي شهر تهران و ري «... سميع‌الله حسيني مكارم» را به عنوان سرپرست انتخاب كرد. كسي كه وقتي به عنوان سرپرست انتخاب شد و بلافاصله در صحن حاضر شد رييس شورا خطاب به او گفت: شما پشت درايستاده ‌بوديد كه اينقدر سريع در صحن حاضر شديد؟

حرف‌هايي درباره اينكه اين فرد نمي‌تواند سرپرست شهرداري تهران باشد زيرا كارمند شهرداري نيست مطرح شد. حرف‌هايي كه در نهايت به موضع فرماندار تهران منجر شد.

عيسي فرهادي، فرماندار تهران با اشاره به جانباز بودن مكارم، معاون مالي شهرداري تهران و ارايه درخواست بازگشت به كارش به ايسنا گفت: فعاليت آقاي مكارم به عنوان سرپرست شهرداري تهران منع قانوني ندارد. ايشان برابر قانون با توجه به اينكه جانباز هستند و درخواست بازگشت به كار را ارايه كرده‌اند مي‌توانند به عنوان سرپرست شهرداري تهران فعاليت كنند.

هنوز يك سال از آغاز به كار شوراي پنجم سپري نشده است كه شهرداري تهران براي دومين بار توسط سرپرست اداره مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون