• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

خانه تاريخي كارخانه‌چي كاشان مرمت شد


سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از مرمت خانه تاريخي كارخانه‌چي در قالب طرح خانه‌هاي ايراني خبر داد.
«مهران سرمديان» با اعلام خبر فوق افزود: مرمت خانه تاريخي كارخانه‌چي با اعتباري بالغ بر 250ميليون ريال از محل اعتبارات ملي به پايان رسيد. سر‌مديان اظهار داشت: شهرستان كاشان از نظر دارا بودن خانه‌هاي تاريخي جايگاه ويژه‌اي در منطقه دارد كه بيشتر در اين خانه‌ها همه فضاهاي بزرگ و كوچك متناسب با اهميت و كاركردشان با نظم و ترتيبي خاص پيرامون حياطي باصفا با حوضي در ميانه آن و باغچه‌هايي پر‌درخت نشسته‌اند. اين فضاها همگي با اشكال و اندازه‌هاي متناسب در هندسه‌اي متقارن و موزون چيده شده و در عين تنوع و تعدد همگي تحت يك انتظام فضايي خاص، تركيب همسان و يكپارچه‌اي را ايجاد كرده‌اند. حتي‌المقدور سعي شده هيچ فضايي ساده رها نشده و تزيينات گوناگون كه همگي برگرفته از پيچش اسرارآميز روح و تخيل انساني‌اند همه جا را آراسته‌اند.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان ادامه داد: خانه تاريخي كارخانه‌چي متعلق به دوره قاجار و در مجاور تكيه ولي‌سلطان در گذر دروازه فين قرار گرفته است. فضاهاي مسكوني اين خانه در دو جبهه شمالي و غربي واقع شده و مشخصه بارز اين بنا بادگيرهاي مدوري است كه در جبهه شمالي آن وجود دارد. در پشت اين جبهه يك كارگاه شعر‌بافي نيز به چشم مي‌خورد. سرمديان اضافه كرد: نحوه اجرا به صورت مشاركتي با مالك خانه است كه بيشتر آيتم‌هاي اجرايي مربوط به استحكام‌بخشي ديوار محيطي خانه كه خطر واژگوني داشت شامل پي‌بندي و زيربندي ديوار با آجر فشاري و همچنين اجراي اندود كاهگل و سيم گل روي آن و همچنين مرمت بادگيرهاي منحصر‌به‌فرد خانه شامل تراشيدن بدنه‌هاي بادگير، اصلاح تيغه‌هاي بادگير، نماسازي بادگير با طرح قديم و همچنين برداشت لايه‌هاي گاه كل فرسوده بام‌ها و اجراي اندود كاه‌گل حفاظتي روي آن از جمله اقدامات مرمتي است. خانه تاريخي كارخانه‌چي در تاريخ 19 مرداد سال 1384 با شماره12969 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون