• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4064 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ فروردين

مرور اخبار هنري پس از هياهوي دلار

اگرچه اين روزها فضاي اقتصاد و سياست بين‌المللي كشور پرالتهاب و پرهياهو است اما به نظر مي‌رسد عالم فرهنگ و هنر همچنان بي‌اعتنا به قيمت دلار، با قواي سابق به حركت خود ادامه مي‌دهد. در روزهاي گذشته كه مطبوعات مكتوب ايران در تعطيلي بود، برخي اتفاقات و رويدادهاي هنري رخ داد كه در ستون اخبار امروز به آنها اشاره مي‌كنيم. مجموعه‌اي از آثار چكناوريان رونمايي مي‌شود، تولد 88 سالگي محمدعلي كشاورز برگزار شد و فيلم «تابستان داغ» در جشنواره پكن حضور يافت تا با ديگر آثار فيلمسازان دنيا به رقابت پردازد. در حوزه ادبيات به گفت‌وگوي تازه‌اي از مهشيد ميرمعزي؛ مترجم پرداخته ايم.

 

محمدعلي كشاورز 88 ساله شد

عصر جمعه گذشته هشتاد و هشتمين سالروز تولد محمدعلي كشاورز در پرديس سينمايي «شهرك» با حضور جمعي از اهالي سينما و تلويزيون گرامي داشته شد. به گزارش روابط عمومي سينمايي شهرك در اين مراسم علي نصيريان - بازيگر سينما و تئاتر- به اولين روزهاي آشنايي‌اش با پدرسالار سينماي ايران اشاره كرد و گفت: «حدود ۶۰ سال پيش حدود سال ۱۳۳۶ كه هنوز وزارت فرهنگ و هنر تاسيس نشده بود، در اداره كل هنرهاي زيباي كشور بخشي به اسم اداره هنرهاي دراماتيك تشكيل شد كه رياست و سرپرستي آن را مهدي فروغ برعهده داشت. بدنه اجرايي اين سازمان گروه‌هاي نوپا و جوان از فارغ‌التحصيلان تنها هنرستان هنرپيشگي ايران بودند كه سيدعلي نصر آن را پايه‌گذاري كرده بود. آرزو مي‌كنم محمدعلي كشاورز بتواند يك روز ديگر روي صحنه بيايد و مثل هميشه خوش بدرخشد. »

همزمان با برگزاري مراسم سالروز تولد ۸۸ سالگي محمدعلي كشاورز در پرديس سينمايي «شهرك»، سالن شماره ۱ اين پرديس به نام اين هنرمند نامگذاري شد.

 

رونمايي مجموعه‌ آثار لوريس چكناوريان در تالار وحدت

برگزيده‌اي از آثار «لوريس چكناوريان» - آهنگساز و رهبر اركستر برجسته ايراني- 28 فروردين ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت رونمايي مي‌شود. به گزارش موسيقي ما اين مجموعه كه شامل يك جلد كتاب، 20 سي‌دي و 2 دي‌وي‌دي است حاصل سال‌ها تلاش «لوريس چكناوريان» در طول فعاليت هنري‌اش است كه مجموعه‌اي از آثار اپرايي، كنسرتوها، سوييت‌ها، سمفوني‌ها، اركسترها و موسيقي فيلم‌ها را دربرمي‌گيرد.

اين آهنگساز 80 ساله از پدر و مادري ارمني‌تبار در بروجرد به دنيا آمد و تحصيلات موسيقايي خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالي موسيقي تهران آغاز كرد. چكناوريان در سال‌هاي واپسين تحصيلاتش در هنرستان موسيقي به زالتسبورگ وين و سپس ميشيگان امريكا سفر كرد و از دانشگاه اين ايالت فارغ‌التحصيل شد. او نخستين اپرا براي كودكان را با عنوان «پرديس و پريسا» ساخت و به سبب علاقه‌مندي‌اش به شاهنامه بسياري از منظومه‌هاي اين شاعر را در قالب موسيقي به تصوير كشيد و در كشورهاي مختلف با اركسترهاي گوناگون روي صحنه برد. مجموعه آثار لوريس چكناوريان كه قرار است به زودي رونمايي شود با حضور خوانندگانِ مختلفي چون آنتوان هايدوايلر، يوهان ترالا، واقيناك اوحانيان، سورن مگردچيان، آرام ميكاييليان، ساركيس ترسيان، كنستانتين سيمونيان، وهان هاونتس، ايرينا زاكيان و رهبري و تنظيم اين آهنگساز ضبط شده و گويندگي آن را «سورن مگردچيان» برعهده دارد.

 

ترجمه‌هاي تكراري و كاهش رونق ادبيات

اين روزها بازار نشر كتاب با آثار متنوعي از نويسنگان غيرايراني پررنگ و لعاب شده كه اغلب توسط چندين مترجم به زبان مادري ما درآمده‌اند. اگرچه اين تعدد مترجمان تا حد زيادي حكايت از بازار پررونق ترجمه در ايران دارد اما گاهي يافتن يك ترجمه دقيق و روان از ميان هزاران اثر ترجمه شده كاري بسيار دشوار است.

مهشيد ميرمعزي- مترجم- به تازگي با خبرگزاري ايسنا گفت‌وگويي انجام داده كه ضمن اشاره به پايان يافتن دوران اتفاقات در ادبيات و قانون نانوشته «من كار همكارم را ترجمه نمي‌كنم»، به همين معضل پرداخته است: «يك‌سري مترجم صاحب‌نام مي‌گويند ما اين كار را انجام نمي‌دهيم كه اين موضوع خيلي مهم است، به خاطر اينكه مترجمي كه مي‌خواهد اين كار را انجام دهد بايد خيلي دقت كند. هر قدر تعداد مترجماني كه ترجمه تكراري انجام نمي‌دهند بيشتر شود، خواه ناخواه در ادبيات تاليفي نيز تاثيرگذار خواهد بود و نويسنده‌ها در نوشتن دقت بيشتري خواهند داشت.» اين مترجم در ادامه گفت‌وگوي خود افزود: «در سال گذشته رمان‌هاي خوبي منتشر شد كه اين مساله باعث اميدواري من به ادبيات فارسي و نويسنده‌هاي‌مان شده است. البته يك‌سري شهرت و تجديدچاپ است كه به نظرم كاذب و براي تبليغات است كه اين نويسنده‌ها در وسط راه مي‌مانند و كساني ادامه مي‌دهند كه كارشان بسيار خوب است. اگر با اين روند پيش برويم به زودي كشورهاي خارجي توجه‌شان به ادبيات ما جلب خواهد شد.»

 

كارگردان «آمادئوس» درگذشت

ميلوش فورمن -كارگردان نامدار برنده جايزه اسكار و خالق آثاري چون «پرواز بر فراز آشيانه فاخته» و «آمادئوس» ديروز در ۸۶ سالگي درگذشت. فورمن با آثاري مثل «پلنگ سياه» در سال ۱۹۶۴، «عشق‌هاي يك بلوند» در سال ۱۹۶۵ و «توپ فريمن» در سال ۱۹۶۷ در عرصه بين‌المللي شناخته شد. او كه بيش از هر چيز به موضوعات جوامع امريكايي با نگرشي طنزپردازانه مي‌پرداخت، توانست با برخي از اين آثار با جريان فيلمسازي در امريكا همراه شود.

«پرواز بر فراز آشيانه فاخته» به كارگرداني ميلوش فورمن كه در سال ۱۹۷۵ با اقتباس از رمان كن كيسي ساخته شده بود تصويري از زندگي در موسسه رواني در اورگان بود كه با بازي جك نيكلسون در نقش يك بيمار شورشي موفقيت بزرگي در اسكار به دست آورد و توانست جايزه ۵ بخش اصلي بهترين فيلم، بهترين كارگرداني، بازيگر مرد، بازيگر زن و فيلمنامه اقتباسي را از آن خود كند. به گزارش مهر ديگر فيلم مطرح اين كارگردان «آمادئوس» بر اساس زندگي ولفگانگ آمادئوس موزارت بود كه توانست 8 جايزه اسكار را از آن خود كند. آخرين فيلم فورمن با عنوان «محبوب» سال ۲۰۱۱ اكران شد.

 

حضور امير آقايي در تئاتر «مالي سوييني»

نمايش «مالي سوييني» به كارگرداني مرتضي ميرمنتظمي و تهيه‌كنندگي محمد قدس كه از نمايش‌هاي پرمخاطب تماشاخانه ايرانشهر در سال 94 بود، قرار است از هفته اول ارديبهشت ماه در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه رود. به گفته كارگردان «مالي سوييني» اين اثر نمايشي يك تئاتر متن محور است و برخلاف ديگر كارهاي ميرمنتظمي در فضايي مينيمال اتفاق مي‌افتد.

به گزارش روابط عمومي علاوه بر اين امير آقايي كه براي آخرين بار در سال 1382 و در نمايش «روي زمين» بر صحنه تئاتر به ايفاي نقش پرداخته بود، بعد از 15 سال در «مالي سوييني» در نقش «دكتر رايس» به همراه صابر ابر و الهام كردا روي صحنه مي‌رود. در اجراي سال 94 نمايش «مالي سوييني» عباس جمالي ايفاگر اين نقش بود كه به دليل مشغله كاري، در اجراي جديد اين اثر حضور ندارد. «مالي سوييني» روايتگر زندگي زني نابينا است كه در پي تلاش‌ها و اصرارهاي همسرش، چشمانش را عمل مي‌كند و قدم در دنياي بينايان مي‌گذارد و...

 

آغاز جشنواره فيلم پكن با حضور «تابستان داغ»

 

هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم پكن كار خود را از امروز آغاز مي‌كند. در اين فستيوال فيلم «تابستان داغ» به كارگرداني ابراهيم ايرج زاد نيز در بخش رقابتي امسال حضور دارد. مهر به نقل از سايت جشنواره، هشتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم پكن آورده است كه «تابستان داغ» كه برمبناي فيلمنامه پيام كرمي ساخته شده و جواد نوروزبيگي تهيه‌كنندگي آن را برعهده داشته، محصول سال ۱۳۹۵ است. اين فيلم با بازي علي مصفا و پري‌ناز ايزديار درباره زني است كه هنگام طلاق نمي‌تواند دختر ۶ساله‌اش را از شوهرش بگيرد و زندگي‌اش را جمع مي‌كند و بي‌اطلاع شوهر به گوشه‌اي از شهر پناه مي‌برد. دو فيلم چيني «دست‌هايت را بگير» و «عمليات درياي سرخ» در كنار فيلم «باد سياه» از هند، «مادر ترسان» از گرجستان-استوني، «پابرهنه» از چك، «سگ» از فرانسه، «اوكتاو» از روماني، «وصيت‌نامه» از اتريش از ديگر شركت‌كنندگان بخش رقابتي جشنواره فيلم پكن هستند. هشتمين جشنواره بين‌المللي فيلم پكن از ١٥ تا ٢٢ آوريل (٢٦ فروردين تا ٢ ارديبهشت) در پكن برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون