• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4065 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ فروردين

در جلسه فعالان اقتصادي با مسوولان بانك مركزي عنوان شد

انتظام‌بخشي به تجارت خارجي؛ هدف ارز تك‌نرخي

رييس كل بانك مركزي در جمع اعضاي اتاق بازرگاني استان‌ها و فعالان اقتصادي با تاكيد بر كارشناسي بودن سياست جديد ارزي گفت: بانك مركزي در تدوين و اجراي سياست تك‌نرخي كردن ارز ضمن استفاده از تجربيات سال‌هاي گذشته، تلاش مي‌كند با اجراي صحيح اين سياست، نواقص آن را به كمترين ميزان تقليل دهد و در اين مسير لطمه‌اي به واردكنندگان و فعالان اقتصادي وارد نشود. ولي‌الله سيف در ادامه سلسله جلسات بانك مركزي با موضوع تك نرخي كردن ارز، با بيان اينكه مديريت منابع و مصارف ارزي كشور از الزامات شرايط كنوني كشور است، با بازخواني شرايط ارزي گذشته و التهابات ايجاد شده گفت: نوسانات اخير بازار ارز ناشي و تحت تاثير عوامل غيربنيادين اقتصادي و متاثر از فضاسازي سياسي و بين‌المللي ايجاد شده بود و در آن شرايط خاص دولت و ستاد اقتصادي ناگزير به اتخاذ تصميمي بود كه به بهترين شكل بازار ارز مديريت شده و آرامش به آن بازگردد. رييس شوراي پول و اعتبار با بيان اينكه در گذشته با ايجاد نوسانات ارزي، براي ايجاد تعادل در اين بازار سياست تزريق ارز مدنظر قرار مي‌گرفت، افزود: ادامه اين رويه موجب خسران و لطمات بيشتر در زمينه تعادل ارزي مي‌شد، بر اين اساس تصميم گرفته شد باايجاد نظامات جديد و صحيح، رويه‌هاي گذشته اصلاح شود و خوشبختانه با استفاده از تجربيات ساليان گذشته، سياست جديد تدوين و اجراي آن مدنظر قرار گرفت.

اجازه نمي‌دهيم به تجار خسارت وارد شود

سيف با تاكيد مجدد در زمينه توجه به مديريت صحيح منابع و مصارف ارزي خاطرنشان كرد: فعالان اقتصادي و واردكنندگان بايد اطمينان داشته باشند در اجراي سياست جديد ارزي، بانك مركزي حامي آنهاست و اجازه نخواهد داد به آنها كمترين خسراني وارد شود، ضمن آنكه در اين مسير نيز بانك مركزي به اولويت‌هاي اقتصادي و نيازهاي كالاهاي اساسي و دارويي و مواد اوليه توليدكنندگان توجه ويژه‌اي دارد. وي با اشاره به اينكه تصميم‌هاي كلان در فضاي اقتصادي كشور بايد موجب آرامش و در نتيجه ثبات اقتصادي شود، گفت: در گذشته براي فروكش كردن التهابات ارزي و تعادل در بازار ارز، مرغوب‌ترين نوع ارز به بازار وارد مي‌شد كه متاسفانه به دلايلي بخشي از اين نوع ارز به كالاهاي غيرضروري اختصاص مي‌يافت، اين در شرايطي رخ مي‌داد كه مديريت بهينه منابع و مصارف ارزي از الزامات اساسي كشور بود. بر اين اساس با تدوين سياست جديد ارزي ضمن تامين نيازهاي ارزي، به بحث آينده‌نگري و تجهيز اقتصادي نيز توجه شده است.

بي‌نقص نيستيم

سيف با تاكيد بر آسيب‌شناسي و رصد كامل سياست جديد ارزي تاكيد كرد: هيچ اقدامي فارغ از نقص و اشتباه نيست ليكن بانك مركزي با ظرافت و دقت كامل در تلاش است نواقص اين سياست را شناسايي و براي رفع آنها چاره‌انديشي كند. رييس كل بانك مركزي مويد موضوع دقت نظر بانك مركزي در زمينه تدوين سياست ارزي را تشكيل جلسات فشرده و متعدد خواند و گفت: بانك مركزي در روزهاي اخير و در ايام تعطيلات رسمي با تشكيل جلسات داخلي و مشترك ضمن بحث و بررسي شرايط بازار، اقدام به تدوين دستورالعمل‌هاي لازم كرده و برخي دستورالعمل‌هاي ديگري نيز در دست اقدام است.

بخشي از نظم تجارت خارجي از بين رفته است

در اين جلسه همچنين معاون ارزي بانك مركزي ضمن تشريح مكانيزم تخصيص و تامين ارز بر اساس سياست جديد بانك مركزي گفت: تغيير و تحولاتي در ساختار ارزي كشور در حال رخ دادن است و اين موضوع نياز به تبيين و توضيح دارد. بر اين مبنا بانك مركزي با تشكيل جلسات با مسوولان ذيربط و فعالان اقتصادي درصدد زدودن ابهامات و پاسخگويي به سوالات است. سيداحمد عراقچي با بيان اينكه هدف ساختار و سياست جديد، كنترل نيست بلكه انتظام بخشي به تجارت خارجي است، گفت: به دليل تحريم‌هاي ظالمانه به ناچار بخشي از نظم تجارت خارجي از بين رفته است و بر اين اساس براي ايجاد نظم و انتظام و بازگرداندن تجارت خارجي به كانال اصلي خويش يعني نظام بانكي، سياست جديد تدوين و در حال اجراست. وي با بيان اينكه بعد از ابلاغ مصوبه هيات دولت در خصوص بازار ارز جلسات فشرده‌اي در بانك مركزي تشكيل شده است، گفت: از زمان ابلاغ مصوبه دولت جلساتي با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و فعالان اقتصادي تشكيل شده است تا با ايجاد اشتراك‌نظر و رفع ابهامات ضمن استفاده از تجربيات سال‌هاي گذشته، كمترين نوع تغيير در سازوكار تجارت خارجي ايجاد و در نهايت ثبات و آرامش در بازار حاصل شود. عراقچي در خصوص تلاش بانك مركزي براي رفع نواقص احتمالي سياست جديد ارزي گفت: بانك مركزي، با بررسي نواقص و اشكالات، بهترين نوع راهكار را پيشنهاد مي‌كند.

پايگاه اطلاع‌رساني دولت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون