• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4066 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ فروردين

رييس قوه قضاييه بر لزوم صيانت از ارزش پول ملي تاكيد كرد حمايت آملي از تدبير روحاني

رابطه قواي سه‌گانه به‌ويژه قوه مجريه و قضاييه در سال‌هاي گذشته برخلاف انتظار چندان دوستانه نبوده و روساي جمهور و قضاييه در مقاطعي عملا درگير بگومگوهاي سياسي از طريق تريبون‌هاي رسمي مي‌شدند. حالا اما مدتي است كه ديگر نه خبري از آن بگومگوهاي ناخوشايند است و نه صحبتي از انتقادهاي گاه و بيگاه دولت و قوه قضاييه از يكديگر.

بعضي جامعه‌شناسان معتقدند گاهي بحران و ناملايمات فردي و اجتماعي، حس همدلي و همكاري را ارتقا مي‌دهد و حال، به نظر مي‌رسد تشديد عداوت‌هاي خارجي كه با روي كار آمدن ترامپ در كاخ سفيد از يكسو و بالاگرفتن مشكلات داخلي همچون معضلات معيشتي و اقتصادي درپي افزايش نرخ دلار و بي‌ثباتي بازار ارز از ديگرسو عملا به همگرايي بيشتر در داخل كشور و ميان مسوولان ياري رسانده و به اين تعبير شايد بتوان گفت كه توجه به اين روابط حسنه قوا، ديدن نيمه پر ليوان در اوضاع و احوال اين روزهاي مملكت است.

همنشيني سران قوا در دوم ارديبهشت‌ماه

همزمان درحالي كه در اوج روابط نامساعد قوا، بعضا جلسات و نشست‌هاي مشترك سران قوا هم يا با تاخير طولاني‌مدت برگزار مي‌شود يا اصلا برگزار نمي‌شد، حالا چند ماهي است كه اين جلسات با نظم و انتظامي نسبتا قابل‌قبول درحال برگزاري است و در اين ميان در شرايطي كه چند روز پيش از برگزاري راهپيمايي وحدت‌آفرين 22‌بهمن سال گذشته، آخرين نشست از اين جلسات مشترك در سال گذشته برگزار شد، اولين جلسه سال جديد نيز روز 6 فروردين‌ماه امسال به ميزباني رياست‌جمهوري برگزار شد و حسن روحاني، علي لاريجاني و صادق آملي لاريجاني درباره مهم‌ترين مسائل كشور ازجمله مشكلات اقتصادي با يكديگر مذاكره كردند. در اين اوضاع بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي نيز روز گذشته از برگزاري نشست بعدي سران قوه در روز 2 ارديبهشت‌ماه، يعني به فاصله كمتر از يك ماه از جلسه قبل خبر داده است. بهروز نعمتي در اين رابطه به پانا گفته است: حسن روحاني رييس‌جمهوري، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي و آيت‌الله آملي‌لاريجاني رييس قوه قضاييه روز يكشنبه، دوم ارديبهشت‌ماه در مجلس شوراي اسلامي گرد هم مي‌آيند و موارد متفاوتي نظير چگونگي حمايت بيشتر از كالاهاي ايراني و ايستادگي در مقابل توطئه‌هاي دشمنان در اين نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

همدلي قوا در گفتار و كردار

بازگشت روابط قواي سه‌گانه به حالت طبيعي و ارتقاي سطح همدلي و همكاري ميان روساي سه قوه اما در حالي به اوج خود رسيده كه اين مهم نه‌تنها در عملكرد و برگزاري جلسات سران قوا نمود يافته است، بلكه حتي در گفتار و كلام روساي قواي سه‌گانه نيز ظهور و بروز دارد. آن‌چنان كه حسن روحاني، رييس‌جمهوري در يكي از آخرين اظهارات خود كه پس از سخنان مقام معظم رهبري در روز عيد مبعث و از قضا در حضور علي لاريجاني و آملي لاريجاني روساي مجلس و دستگاه قضا ايراد كرد، به اين مهم اشاره كرد و در بخشي از سخنانش با اشاره به عداوت‌ها و دشمني‌هاي خارجي، سران كشورهاي غربي را خطاب قرار داد و گفت: خوشبختانه نسبت به ملت ايران هر توطئه‌اي كه خواستيد انجام دهيد، حضور و ايستادگي و مقاومت مردم، توطئه شما را خنثي كرد و اخيرا به فكر آن بوديد كه مردم را از نظر اقتصادي با مشكل مواجه و اطمينان مردم را نسبت به آينده اقتصاد كشور خدشه‌دار كنيد. رييس‌جمهوري ادامه داد: در اينجا در محضر رهبر معظم انقلاب بايد از وحدت و يگانگي قوا و همه نهادها و رسانه‌ها در زمينه مقابله با توطئه اخير و كمك به ساماندهي اقتصاد كشور، تشكر و سپاسگزاري كنم، البته همواره هدايت، حمايت و ارشادات رهبري مددكار دولت و ملت بوده و خواهد بود.

رييس دولت دوازدهم در ادامه گفت: ما در توطئه‌هايي كه آنها براي ايران تدارك ديده بودند و چشم طمع به اقتصاد و التهابات اقتصادي دوخته بودند، پيش‌دستي كرديم و در بهترين شرايط، دست به اقدامي زديم تا دشمن را مايوس‌تر كنيم. وي افزود: به صراحت به ملت بزرگ ايران مي‌گويم، دولت و نظام جمهوري اسلامي ايران، در زمينه اقتصادي، سياسي و ديپلماسي و فعاليت هسته‌اي، از هر زمان ديگر آماده‌تر است و هرگونه توطئه‌اي مورد نظر دشمنان باشد، آن توطئه را در نطفه، خفه خواهد كرد. رييس‌جمهوري سخنانش را با تاكيد موكد بر اهميت وحدت و همدلي در مقابله با توطئه‌ها و مشكلات پايان داد و در اين رابطه تصريح كرد: با وحدت، اتحاد، انسجام، برادري و يكپارچگي و با هدايت رهبري از همه توطئه‌ها، به خوبي عبور خواهيم كرد.

صيانت دستگاه قضا از پول ملي

البته اين استقبال از همدلي و همكاري به هيچ عنوان يك‌طرفه نبوده و اتفاقا ديگر مسوولان نيز در اين راستا تلاش كردند. تا آنجا كه آيت‌الله صادق آملي لاريجاني روز گذشته بار ديگر بر اين مهم انگشت گذاشت و با اشاره به التهابات اخير در بازار ارز و تدابير دولت براي مديريت بازار اظهار كرد: بحمدالله با تدبير دولت محترم، تلاطم‌هاي موجود در بازار ارز تا حدي حل شده است گرچه توقع داشتيم كه دولت محترم و بانك مركزي زودتر وارد عمل شوند اما به هرحال قوه قضاييه از هر اقدامي در جهت صيانت از ارزش پول ملي و ايجاد ثبات در بازار ارز كه لازمه كار اقتصادي است، حمايت همه‌جانبه مي‌كند. رييس قوه قضاييه با تاكيد بر پشتيباني از تعادل در بازار ارز و مجموعه اقدامات براي بسترسازي اين امر، تصريح كرد: نيروي انتظامي و ساير نهادهاي امنيتي نيز براي اجراي سياست‌هاي دولت در ساماندهي و مديريت بازار ارز همكاري كامل را خواهند داشت و اميدواريم كه دولت نيز برخي كاستي‌هاي موجود را اصلاح كند تا تجار و بازرگانان نيز نگران فعاليت‌هاي خود نباشند. آملي‌لاريجاني افزود: در بحث مبارزه با قاچاق كالا نيز اميدواريم كه همه دستگاه‌ها با انجام وظايف قانوني خود تلاش كنند كه اقتصاد ملي از اين ناحيه آسيب نبيند.

 

حجت‌الاسلام حسن روحاني، رييس‌جمهوري در مراسم روز مبعث امسال: در اينجا در محضر رهبر معظم انقلاب بايد از وحدت و يگانگي قوا و همه نهادها و رسانه‌ها در زمينه مقابله با توطئه اخير و كمك به ساماندهي اقتصاد كشور، تشكر و سپاسگزاري كنم.

آيت‌الله صادق آملي لاريجاني، رييس‌قوه قضاييه: قوه قضاييه از هر اقدامي در جهت صيانت از ارزش پول ملي و ايجاد ثبات در بازار ارز كه لازمه كار اقتصادي است، حمايت همه‌جانبه مي‌كند.

بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس: حسن روحاني رييس‌جمهوري، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي و آيت‌الله آملي‌لاريجاني رييس قوه قضاييه روز يكشنبه، دوم ارديبهشت‌ماه در مجلس شوراي اسلامي گرد هم مي‌آيند و موارد متفاوتي نظير چگونگي حمايت بيشتر از كالاهاي ايراني و ايستادگي در مقابل توطئه‌هاي دشمنان در اين نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون