• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4066 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ فروردين

نبود آب، خشكسالي و فقر سيستان

احمد علي كيخا

وضعيت اجتماعي شهرهاي حوزه انتخابيه‌ام در اين ايام نگران‌كننده است. مشكلات مردم شهرهاي سيستان به يكي، دو مورد محدود نيست. خشكسالي بي‌سابقه و قطع آب هيرمند موجب شده مزارع كشاورزان خشك شود و جز زمين سوخته چيزي باقي نماند. از بين رفتن زمين‌هاي كشاورزي و دامپروري در اين مناطق باعث شده روزبه‌روز مردم فقيرتر از گذشته شوند به‌طوري كه حدود نيمي از جمعيت 400 هزار نفري شهرهاي منطقه سيستان تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند. از طرف ديگر كشيدن ديوار مرزي، درهاي روزي و درآمد را بر مردم منطقه گِل كرده‌اند. احداث دايك مرزي در بستر تالاب‌هاي بين‌المللي هامون راه آب را به روي هامون مسدود كرده و موجب شده بحران زيست محيطي در اين شهرها تشديد شود. به صراحت بايد تذكر دهم كه شهرهاي سيستان آخرين نفس‌هاي حيات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خود را مي‌كشند و ممكن است فردا دير باشد. سيستاني كه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان تنگه احد جمهوري اسلامي ايران ياد مي‌كند و سيستاني كه در كارنامه آن به عنوان فرزند صالح ايران حتي يك نقطه تاريك نمي‌توان يافت، امروز متاسفانه در انظار عام و خاص جامعه در حال سوختن است. مردمان نجيب سيستان براي امرار معاش آواره كوچه‌ها و خيابان‌هاي ساير شهرهاي ايران شده‌اند و هر روز مورد بي‌مهري و اهانت مسوولاني كه فاقد غيرت ملي و ايراني هستند؛ قرار مي‌گيرند.

غصه ناتواني پدران و مادران در سير كردن شكم فرزندان، چهره‌ها را پير، فرتوت و شكسته كرده است و خانه‌هاي مردم اين ديار در زير ماسه بادي‌هاي ناشي از توفان‌هاي شديد 120 روزه مدفون شده. تامين معاش بخش زيادي از مردم كه از طريق صيد صورت مي‌گرفته با خشك شدن هامون دچار مشكل جدي شده است. قايق‌هاي صيادي در بستر خشك هامون به زمين نشسته‌اند. چه بسيار زنان و مردان و كودكاني كه در آتش تير ماموران انتظامي براي حمل چند ليتر سوخت براي امرار معاش سوختند و پرپر شدند؛ در حالي كه تانكرهاي 30 هزار ليتري صاحبان قدرت و ثروت جلوي چشم آنها تردد مي‌كنند.

تاكنون با دستور رييس‌جمهوري محترم كشور طرح‌هايي مانند انتقال آب با لوله به مزارع سيستان و براي دو بار ارسال لايحه منطقه آزاد تجاري و صنعتي سيستان به مجلس شوراي اسلامي انجام شده كه جاي سپاسگزاري دارد اما انتظار مي‌رود در شرايط حساس فعلي تمهيدي ويژه براي عبور از بحران انديشيده شود. فعال كردن بيش از پيش حوزه ديپلماسي با هدف تامين حقابه قانوني تالاب هامون و رايزني با مقام‌هاي كشور افغانستان از جمله اقدامات مورد انتظار است. احياي دوباره سازمان عمران سيستان كه يادگار دولت خردورز مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود يكي ديگر از اين كارهاست. همچنين اميدوارم با سفر مقام‌هاي عالي دولت از جمله شخص معاون اول محترم رييس‌جمهوري به منطقه براي گذر از بحران كنوني تصميم‌گيري‌هاي لازم انجام شود.

ناظر مجلس در شوراي عالي آب و نماينده مردم سيستان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون