• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4067 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۹ فروردين

واكنش نماينده دلگان به اتفاقات سيستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اين اولين حادثه نبود

آرزو فرشيد

 

 

اگر مسوولان استاني در سيستان و بلوچستان ماجراي مرگ مسلم بامري و همراهانش را بررسي و روشن نكنند حرف و حديث و التهاب تداوم مي‌يابد. معاون امنيتي استانداري مي‌گويد كه در جريان اتفاق پنجشنبه گذشته عوامل حمله به پاسگاه انتظامي به هلاكت رسيده‌اند اما در جريان درگيري مورد اشاره او، متاسفانه سه جوان و يك كودك 3 ساله نيز كشته شده‌اند. اين موضوع و انتشار روايت‌هاي غيررسمي از اين ماجرا كه با گزارشات رسمي مطابق نيست، توجه افكار عمومي را به خود جلب كرده و مجمع نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي را نيز به پيگيري واداشته است. محمد نعيم اميني‌فرد نماينده ايرانشهر و دلگان مي‌گويد كه براي تصميم‌گيري در اين باره منتظر توضيحات استاندار و شوراي تامين استان هستند. او ضمن قدرداني از تلاش‌هاي نيروي انتظامي براي برقراري امنيت در اين منطقه از ضعف كادر متخصص پليس سخن گفته و نگران تكرار اين حوادث در صورت عدم رفع نواقص موجود است.

 

فرماندار و مقامات استاني تاييد كرده‌اند كه ماموران امنيتي پنجشنبه گذشته در شهرستان دلگان به سوي يك خودرو تيراندازي كرده‌اند كه طي اين اتفاق چهار سرنشين خودرو كه يكي از آنها كودك سه ساله بوده است كشته شده‌اند. روايت‌هاي متناقض و متفاوتي از اين حادثه شنيده مي‌شود. شما به عنوان رييس مجمع نمايندگان استان بفرماييد كه ماجرا از چه قرار است؟

ما نيز مثل شما هر دو روايت را شنيده‌ايم. مساله اين است كه اخيرا بي‌‌مبالاتي‌هايي در استان مشاهده مي‌شود. شكي نيست كه نيروي انتظامي براي تامين امنيت منطقه زحمت بسياري مي‌كشد و شهدايي را نيز تقديم كرده است اما مسائل مختلفي در استان وجود دارد. بيكاري گسترده و وسيع، فقر شديدي كه در مناطق مركزي و جنوبي بلوچستان حاكم است، تردد باندهاي سازمان‌يافته مواد مخدر و مضاف بر همه اينها درگيري‌هاي قومي و طايفه‌اي كار تامين امنيت را براي دولت و نيروي انتظامي خيلي سخت مي‌كند. به نظر من اگر به اين موئلفه‌ها توجه جدي نشود در آينده از اين نوع مشكلات بيشتر خواهيم داشت.

اجازه دهيد ابتدا در مورد حادثه اخير صحبت كنيم.

اين حادثه در يك عمليات قانوني توسط نيروي انتظامي رخ داده است.

جرم مسلم بامري كه عمليات براي دستگيري او انجام شد، چه بوده است؟

جرم او اثبات نشده و اتهام وارد است. جرم وقتي ثابت مي‌شود كه متهم به دادگاه صالحه فرستاده شود. او متهم بوده است و نيروي انتظامي بايد با درايت بيشتري عمل مي‌كرد. به هر حال دلگان يك شهر مرزي نيست. شهري است كه در منتهي عليه غربي استان و در مجاورت كرمان قرار گرفته است. به نظر من مي‌شد با درايت بيشتري عمليات تعقيب و مراقبت را انجام داد.

اتهام او چه بوده است؟ در اخباري كه از قول فرماندار و معاون امنيتي استان منتشر شده او را شرور خوانده‌اند.

متهم به حمله به يك پايگاه پليس. ظاهرا دو ماه قبل يك درگيري ميان ساكنين روستا و پاسگاه انتظامي صورت گرفته و او نيز در اين جريان متهم بوده است.

بامري در اين حمله مسلح بوده است؟

مردم مي‌گويند كه با سنگ حمله شده است.

در اين حمله كسي هم آسيب ديده است؟

بله، آسيب‌هايي به پاسگاه وارد شده است.

مجروح يا كشته چطور؟

يكي از ماموران نيروي انتظامي زخمي شده است.

توسط مسلم؟

توسط همان گروهي كه به پاسگاه حمله كرده بودند.

الان وضعيت سلامتي مامور انتظامي چطور است؟ جراحت جدي بود؟

اطلاعي ندارم اما مطمئنم كه منجر به فوت نشده است.

بامري و همراهانش از آن حمله به بعد متواري بودند؟

ظاهرا متواري بودند. اين را من از فرمانداري استفسار كردم. من نيز در منطقه نبوده و بر اساس گزارشات تلفني مردم پاسخ مي‌دهم لذا ممكن است كه درجاتي از غلو داشته باشد.

شما به عنوان نماينده ايرانشهر، دلگان و رييس مجمع نمايندگان استان براي پيگيري اين ماجرا و روشن شدن مساله چه اقداماتي انجام داده ايد؟

از استاندار و معاون امنيتي او توضيح خواسته‌ايم. در مجمع نمايندگان نيز بحث شده و منتظر ارايه توضيحات شوراي تامين استان هستيم. تلاش مي‌كنيم مساله را از شوراي امنيت كشور و فرماندهي محترم ناجا پيگيري كرده و بعد از روشن شدن موضوع، تصميم‌گيري‌هايي داشته باشيم. اكنون با وجود فداكاري‌هايي كه نيروي انتظامي براي تامين امنيت منطقه انجام مي‌دهد يك جو رواني منفي عليه نيروي انتظامي ايجاد شده لذا بايد در اين باره روشنگري شود.

فرماندار دلگان مي‌گويد كه فرد شرور بوده است...

مساله شرور بودن را كه بايد مقامات قضايي مشخص كنند.

استاندار سيستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت كه گروهي را مامور پيگيري موضوع مي‌كنند. آيا اين گروه كار خود را شروع كرده است؟ از تركيب آن خبر داريد؟

من از ايشان خواستم كه يك تيم حقيقت ياب را به منطقه بفرستند و نتيجه را به ما اعلام كنند. تركيب تيم حقيقت ياب به عهده استاندار است. ما فقط تاكيد كرديم كه با معتمدين و مردم منطقه ديدار داشته باشند.

تصويري از پاسخ پيامكي شما به مردم موجود است كه گفته‌ايد مردم خودشان نامه بنويسند و موضوع را پيگيري كنند. اين تصوير را تاييد مي‌كنيد؟ راهكار شما اين است؟

من در تماس‌هاي تلفني گفتم كه از مراجع قانوني موضوع را پيگيري كنيد. گفتم اگر واقعا بر اين باور هستيد كه ظلمي در كار است يا سوءرفتاري شده به مراجع قانوني مثل دادگستري و دادسراهاي انتظامي كه وظيفه رسيدگي به اين موضوعات را دارند مراجعه كنيد.

به نظر شما چطور بايد مانع از تكرار اين اتفاقات تلخ شد؟

وضعيت امنيت در استان به‌طور كلي مناسب است و ناامني‌هاي صورت گرفته نيز چند دليل دارد. ما در آنجا ناامني سياسي نداريم. ناامني‌هاي اجتماعي است. برخي از مشكلات را ابتداي صحبت ذكر كردم اما نكته ديگر اين است كه ما در نيروهاي پليس با كمبود آموزش مواجه هستيم. در واقع اگر ميزان مهارت‌هاي ادراكي و مديريتي آنها افزايش يابد و بهينه شود مي‌توان موارد اينچنيني را راحت‌تر و بدون تحميل هزينه به دولت و نظام مديريت كرد. مساله ديگر عدم به‌كارگيري نيروهاي بومي در نيروهاي انتظامي منطقه است.

پس در اين حادثه نيز ماموران بومي نبودند؟

نه در اين عمليات، بلكه بطور كلي ماموران بومي نيستند. رويه غالب اين است و تنها در يكي دو سال اخير بعد از تذكرات بسيار درصد كمي تغيير ايجاد شده است. قطعا اگر از نيروهاي بومي استفاده شود ضريب خطا پايين مي‌آيد. ارتباط‌گيري موثر با مردم لازمه كار است و درصد موفقيت را افزايش مي‌دهد. مجموعا بايد يك بررسي همه‌جانبه انجام شود زيرا اين اولين حادثه از اين نوع نبوده است و در صورت ادامه رويه موجود امكان تكرار آن نيز وجود دارد.

آماري از تكرار اين اتفاقات در ماه‌هاي اخير داريد؟

آمار دقيق ندارم اما مثلا در فرودين ماه يك مورد اتفاق افتاد.

منظورتان از فروردين سال گذشته است يا همين امسال؟ ماجرا چه بود.

همين امسال. يك متهم در جريان دستگيري مورد اصابت قرار گرفت و كشته شد.

اتهامش چه بود؟

حمل چند كيسه برنج.

برنج؟

به هرحال كالاي قاچاق محسوب مي‌شود و متاسفانه به جاي برخورد با قاچاق‌هاي سازمان‌يافته اقدام به برخوردهاي خشن با جواناني مي‌كنيم كه از سر اضطرار و براي قوت لايموت اقدام به بدوكي – بدوكي معادل كوله‌باري است- به اين كار روي آورده‌اند.

ماجرايي كه گفته مي‌شد ماموران به خانه‌اي تيراندازي كرده‌اند كه يك بچه چهار ساله در آن بوده است را تاييد مي‌كنيد؟ كي اتفاق افتاده است؟

مهر ماه سال گذشته اين حادثه در ايرانشهر اتفاق افتاد. در آن مورد نيز ماموران حكم قضايي داشتند. توجه داشته باشيد كه حكم قضايي به تنهايي كافي نيست و هم قاضي حكم‌دهنده و هم نيروي عملياتي بايد نوعي از مهارت‌هاي پليسي داشته باشند و بتوانند صدماتي كه موجب ايجاد جو رواني شديد و جريحه‌دار شدن احساسات عمومي است را كاهش دهند.

شما اين حوادث را ناشي از خطاهاي غير‌عمد مي‌دانيد اما تعداد اين خطاها بيش از آن است كه بتوان آن را ناديده گرفت.

همه جاي دنيا در عمليات پليسي امكان بروز خطا وجود دارد اما ما بايد تعداد اين خطاها را كم كنيم. بايد ضمن بررسي اين مساله به مولفه‌هاي ريشه‌اي مثل بيكاري گسترده، تردد باندهاي مواد مخدر، سختي كار نيروي انتظامي با حداقل امكانات نيز توجه داشت. پليس در مناطق غير مركزي استان از كمبود كادر تخصصي رنج مي‌برد. ما پيگيري‌هاي بسياري انجام داده‌ايم و حتي پيشنهاد داديم كه يك مقر فرماندهي انتظامي در جنوب استان به مركزيت ايرانشهر تشكيل شود اما تاكنون به دليل پاره‌اي ملاحظات محقق نشد. يقينا نيازمند بازنگري در توان تخصصي پليس در جنوب استان هستيم. زحمات نيروي انتظامي را ناديده نمي‌گيريم اما مشكلاتي كه وجود دارد را بايد با پيگيري وزارت كشور، خود ما در مجمع نمايندگان استان و... حل و فصل شود.

 

 

تلاش مي‌كنيم مساله را از شوراي امنيت كشور و فرماندهي محترم ناجا پيگيري كرده و بعد از روشن شدن موضوع، تصميم‌گيري‌هايي داشته باشيم.

ما در نيروهاي پليس با كمبود آموزش مواجه هستيم. در واقع اگر ميزان مهارت‌هاي ادراكي و مديريتي آنها افزايش يابد و بهينه شود مي‌توان موارد اينچنيني را راحت‌تر و بدون تحميل هزينه به دولت و نظام مديريت كرد.

همه جاي دنيا در عمليات پليسي امكان بروز خطا وجود دارد اما ما بايد تعداد اين خطاها را كم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون