• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4067 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۹ فروردين

امريكا و روسيه نمي‌توانند تماشاچي باشند

توماس فريدمن، ستون‌نويس معروف نيويورك‌تايمز نيز در تازه‌ترين تحليل خود ادعا كرده است كه ايران و اسراييل تنها چند متر با ورود به فاز ديگر رويارويي با هم در سوريه فاصله دارند و اگر اين سناريو به تحقق بپيوندد ايالات متحده و روسيه به سختي مي‌توانند نقش تماشاچي را بازي كنند. حمله سه كشور به سوريه در چند روز گذشته در مقايسه با تبعات رويارويي مستقيم و از كنترل خارج شده ايران با اسراييل از اهميت بسيار ناچيزي برخوردار است. تهران و تل‌آويو فاز نخست درگيري با يكديگر را در بهمن ماه سال گذشته تجربه كرده‌اند و از آن زمان تاكنون اسراييلي‌ها زنگ‌هاي خطر را به صدا درآورده‌اند و به نوعي در حالت آماده‌باش به سرمي برند. در شرايطي كه ادعاي مقام‌هاي اسراييلي درباره مسلح بودن پهپادي كه در بهمن ماه به حريم هوايي اسراييل وارد شد درست باشد بايد نتيجه‌گيري كرد كه قاسم سليماني در سوريه تغيير استراتژي داده و به دنبال حمله به خاك اسراييل از سوريه است.

نكته قابل توجه در گزارش فريدمن اين است كه يك مقام ارشد امنيتي اسراييل در اين گفت‌وگو به صراحت اعلام مي‌كند كه حمله به پايگاه T4 كه در نتيجه آن مستشارهاي ايراني جان خود را از دست دادند كار تل‌آويو بوده است. اسراييلي‌ها معمولا مسووليت حملات خود را برعهده نمي‌گيرند و شايد پس از گذشت يك دهه از اين حملات، اعتراف كنند كه كار آنها بوده است. البته پس از انتشار اين گزارش در نيويورك‌تايمز سخنگوي ارتش اسراييل در تماسي با فريدمن ادعاي مطرح شده از سوي يك مقام امنيتي درباره دست داشتن تل‌آويو در حمله به پايگاه T4 را زير سوال برده و تاكيد مي‌كند كه سياست اسراييل همچنان ممانعت از اظهارنظر درباره گزارش‌هاي رسانه‌اي است.

فريدمن در بخش‌هاي ديگري از گزارش خود مي‌نويسد كه ايران اين‌بار به صراحت خبر تلفات انساني خود در پايگاه T4 را اعلام كرد و علي‌اكبر ولايتي، مشاور رهبر ايران در امور بين‌الملل هم يك روز بعد از اين حمله هشدار مي‌دهد كه اين اقدام اسراييل بي‌پاسخ نخواهد ماند. از آن زمان تاكنون اسراييل در حالت آماده‌باش به سر مي‌برد و برخي از مقام‌هاي نظامي اسراييل نيز مي‌گويند كه مقرهاي جديد نظامي ايران در سوريه را شناسايي كرده‌اند تا در صورت اقدام تلافي‌جويانه تهران اين اهداف را در خاك سوريه هدف قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون