• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4067 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۹ فروردين

محمد عليخاني، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر درباره طرح ترافيك 97 گفت

مشكلات ثبت‌نام طرح ترافيك به شورا ارتباطي ندارد

حميدرضا خالدي| بالاخره بعد از بحث و انتقادهاي بسياري كه در مورد سهميه‌هاي طرح ترافيك خبرنگاران و معلولان و جانبازان و ديگر اقشار خاص در سال گذشته رخ داد، از چند روز قبل اعلام شد شهرونداني كه شامل سهميه مي‌شوند و مي‌خواهند كارت طرح ترافيك بگيرند، مي‌توانند براي ثبت نام و دريافت كارت به سايت مراجعه كنند. اما در عمل سايت با مشكلات فراواني روبه‌رو است. ضمن آنكه درخواست‌كنندگان طرح ترافيك در قالب سهميه هنوز هم نمي‌توانند ثبت‌نام خود را كامل كنند. چرا كه هنوز روند ثبت‌نام در سايت براي آنها مشخص نيست. به همين دليل و براي اطلاع از چند و چون آيين‌نامه شوراي شهر در اين زمينه كه بيشترين مخاطب آن خبرنگاران هستند، گفت‌وگويي با محمد عليخاني؛ رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران انجام داده‌ايم كه در زير مي‌خوانيد.

 

يكي از گروه‌هايي كه در سهميه‌هاي طرح ترافيك هستند، خبرنگارانند. از هفته گذشته اعلام شد كه خبرنگاران مي‌توانند براي دريافت كارت طرح ترافيك به سايت مراجعه و ثبت‌نام كنند. ولي در عمل وقتي‌كه خبرنگاران به سايت مراجعه مي‌كنند با فرآيند پيچيده و مبهمي روبه‌رو مي‌شوند كه نمي‌دانند با آن چه كنند! از سويي وقتي كه از كارشناسان و مديران معاونت حمل و نقل و ترافيك سوال مي‌كنيم، مي‌گويند تا زماني كه آيين‌نامه شوراي شهر ابلاغ نشود نمي‌دانيم چه بايد بكنيم! چرا شوراي شهر آيين‌نامه را ابلاغ نمي‌كند ؟

قبل از هر چيز بايد براين نكته تاكيد كنم كه شوراي شهر به هيچ عنوان در «اجراي» طرح ترافيك دخالتي ندارد. بلكه وظيفه ما نظارت است و اين سازمان ترافيك و معاونت حمل و نقل و ترافيك هستند كه بايد آن را اجرا كنند. در ثاني در جلسه‌اي كه قبل از عيد با معاون حمل و نقل و ترافيك داشتيم، وي اعلام كرد كه كاملا براي اجراي طرح ترافيك جديد آماده‌اند و مشكلي وجود ندارد. حتي راهنمايي و رانندگي گفته بود كه به دليل نصب نشدن دوربين‌ها، امكان اجراي اين طرح وجود ندارد ولي بعد پورسيدآقايي در آن جلسه گفتند كه دوربين‌ها نصب شده و مشكلي وجود ندارد. آخر اسفندماه هم كه آدرس سايت را اعلام كردند و گفتند همه‌چيز آماده است. اما در اجرا؛ گزارش‌هايي از ايرادها و نقايص اين طرح به دست ما رسيده كه در دست بررسي است. مثلا گزارش‌هايي از نارضايتي ناشي از ازدحام در برخي دفاتر گزارش شده است چرا كه برخي از اقشار بايد براي ثبت‌نام به دفاتر مراجعه كنند. هر سال از دي‌ماه ثبت‌نام طرح ترافيك آغاز مي‌شد و سرفرصت، شهروندان مي‌توانستند ثبت‌نام كنند ولي امسال به دليل اينكه شوراي عالي ترافيك خيلي دير نتيجه بررسي‌هايش را اعلام كرد و بعد هم زماني كه در فرمانداري صرف شد، زمان زيادي از دست رفت و همين باعث شد تا فرصت چنداني براي ثبت‌نام باقي نماند و مردم براي جا نماندن، به دفاتر و سايت هجوم برند.

ولي به هر حال درسايت اعلام شده كه گويا تا آخر فروردين براي ثبت‌نام فرصت نيست.

ما معتقديم كه بايد اين زمان تمديد شود. البته در سال‌هاي گذشته نيز معمولا فرصت ثبت‌نام تمديد مي‌شده است كه اميدواريم امسال هم معاونت حمل و نقل ترافيك همين كار را بكند تا كسي از اينكه نتوانسته ثبت‌نام كند گلايه نداشته باشد.

خب چرا شما زودتر آيين‌نامه را ابلاغ نكرديد تا خبرنگاران بتوانند ثبت‌نام كنند؟

اصولا ثبت نام به آيين‌نامه ما ربطي ندارد. ما آيين‌نامه «اجرايي» طرح ترافيك خبرنگاران را ابلاغ كرديم.

پس اين آيين‌نامه شامل چه مواردي است؟

اين آيين‌نامه شرايط احراز هويت شغلي يك خبرنگار را مشخص مي‌كند و اينكه چه سهميه‌اي و تحت چه شرايطي به خبرنگاران اختصاص پيدا مي‌كند. با اين آيين‌نامه تلاش شده تا ديگر كسي به عنوان خبرنگار نتواند از سهميه‌هاي طرح ترافيك سوءاستفاده كند و اين به نفع خود خبرنگاران است چراكه خبرنگاران واقعي شناسايي مي‌شوند. اين آيين‌نامه در جلسه روز يكشنبه شورا مصوب و ديروز هم ابلاغ شد.

و در اين آيين‌نامه چه چارچوب‌هايي را براي شناسايي يك فرد به عنوان خبرنگار در نظر گرفته‌ايد؟

اول از همه اينكه فرد بايد مالك خودرو باشد.

همسر و والدين چطور؟ يعني خبرنگاري كه خودروي وي به نام همسرش هست، مي‌تواند براي دريافت كارت ثبت‌نام كند؟

خير، خودرو حتما بايد به نام خود خبرنگار باشد. همچنين براساس اين آيين‌نامه خبرنگاربايد از رسانه خود معرفي نامه داشته و از سوي آن بيمه شده باشد و عكس اين مدارك را درسايت بارگذاري كند. آيتم‌هاي مختلفي براي شناسايي خبرنگار واقعي در اين آيين‌نامه گنجانده شده است. مثلا اگر فردي نمي‌تواند از رسانه خود نامه بگيرد، مي‌تواند 10 اثر از آثاري كه طي 6 ماه گذشته به نام وي منتشر شده را درسايت بارگذاري كند.

و اينكه بالاخره سهميه خبرنگاران چقدر شد؟

ببينيد كلا 3 درصد به موارد خاص اختصاص پيدا كرده كه مي‌شود چيزي حدود 3هزار نفر. قالب اين 3 هزار نفر خبرنگار هستند.

قبلا در صحن اعلام كرده بوديد كه مبلغ صد هزار تومان براي صدور كارت طرح ترافيك براي سهميه‌اي‌ها دريافت مي‌كنيد كه بعدا بايد آن كارت شارژ هم بشود. اين رقم تغييري نكرده است؟

نه، هنوز هم همان صد هزار تومان است. البته اين براي افرادي است كه مي‌خواهند از سهميه استفاده كنند. براي بقيه به صورت روزانه حساب مي‌شود.

مرجعي را هم براي بررسي شكايت‌ها و انتقادهاي مردمي در نظر گرفته است؟

اين وظيفه ذاتي شهرداري است. البته به ما هم به طرق مختلف گزارش‌هايي مي‌رسد ولي در مجموع شهروندان مي‌توانند با شماره 1888 تماس بگيرند و شكايت خود را در مورد طرح ترافيك و ثبت‌نام در آن مطرح كنند.

 

 

امسال به دليل اينكه شوراي عالي ترافيك خيلي دير نتيجه بررسي‌هايش را اعلام كرد و بعد هم زماني كه در فرمانداري صرف شد، زمان زيادي از دست رفت و همين باعث شد تا فرصت چنداني براي ثبت‌نام باقي نماند و مردم براي جا نماندن، به دفاتر و سايت هجوم برند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون