• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4067 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۹ فروردين

دعواي دوپينگ بين رييس سابق و فعلي فدراسيون وزنه‌برداري

رضازاده و مرادي يكديگر را متهم مي‌كنند

دعوا و اختلاف بر سر اينكه مقصر دوپينگ‌هاي قديمي وزنه‌برداري- كه منجر شده تا سهميه‌هاي ايران در المپيك پيش‌رو كاهش يابد- كيست، بالا گرفته است. علي مرادي، رييس فعلي فدراسيون حسين رضا‌زاده، رييس سابق فدراسيون را متهم كرده و رضازاده نيز در پاسخ خود مرادي را مقصر اين اتفاق معرفي كرده است. حالا ايران در المپيك ٢٠٢٠ توكيو فقط ٢ وزنه‌بردار خواهد داشت. علي مرادي، رييس فدراسيون وزنه‌برداري كه در ٣ ‌سال گذشته تلاش زيادي براي پاك نگه داشتن اين رشته كرده، در مصاحبه‌هاي اخير خود بعد از اين اتفاق به انتقاد صريح از مديران قبلي فدراسيون به خصوص حسين رضازاده- كه از ‌سال ٨٨ تا ٩٣ رياست فدراسيون وزنه‌برداري را بر عهده داشت- پرداخته كه آمار بالاي دوپينگ در دوران مديريت‌شان حالا باعث ايجاد اين دردسر براي وزنه‌برداري ايران شده است. حسين رضازاده كه در اين پرونده متهم رديف اول به شمار مي‌رود در واكنش به حرف‌هاي مرادي گفته است: «علي مرادي كه از بقيه انتقاد مي‌كند، مي‌داند كه اگر فدراسيون جهاني از سال ٢٠٠٤ نمونه‌هاي دوپينگ را بررسي مي‌كرد، ايران خيلي آمار بالاتري داشت. آن موقع كه مرادي رييس فدراسيون بود، آمار دوپينگ خيلي بيشتر از اين حرف‌ها بود. هيچ‌كس يادش نرفته كه در سال ٢٠٠٦ دوپينگ ٩ وزنه‌بردار ايراني مثبت شد و مشكلات زيادي را براي ورزش ايران به وجود آورد. حتي اخيرا هم يك مورد دوپينگ در رده نوجوانان داشتيم. كسي كه چنين كارنامه‌اي دارد، با چه رويي از من انتقاد مي‌كند؟»

باقري: اين تصميم سياسي است

جالب اينكه كوروش باقري، سرمربي سابق تيم ملي وزنه‌برداري هم اين موضوع را سياسي دانسته است. باقري در اين باره مي‌گويد: به اعتقاد من اين تصميم بيشتر از اينكه تصميمي ورزشي باشد، سياسي است. در برخي رشته‌ها كه شرقي‌ها از جمله چين و روسيه در آن مدال‌آور هستند با تصميمات سياسي به دنبال محدود كردن مدال‌آوري آنها هستند؛ در كشتي هم شاهد چنين اتفاقاتي هستيم. اين تصميم كاملا ناعادلانه و بيش از همه به ضرر كشوري مانند ايران است كه در اين رشته همواره جزو بهترين‌هاي المپيك و جهان بوده و بيشترين ضربه را ما از اين تصميم خواهيم خورد. مي‌دانيم كه فدراسيون جهاني دوست ندارد اين اتفاق بيفتد، اما كميته بين‌المللي المپيك فدراسيون جهاني را تحت فشار گذاشته و آنها هم براي جلب نظر IOC و حفظ وزنه‌برداري مجبور هستند به اين خواسته تن دهند. از سوي ديگر فدراسيون جهاني مي‌گويد تعداد دوپينگ‌ها از سال 2008 ملاك است در حالي كه پيش از اين روسيه و بلغارستان را از حضور در المپيك 2016 محروم كرده بودند و از طرف ديگر به 9 كشور اجازه حضور در مسابقات جهاني 2017 در امريكا را ندادند، اما مجددا به دنبال اعمال و تكرار محروميت‌هاي قبلي در قالبي جديد هستند.

رضازاده: اين تصميم عليه ايران نبوده

البته رضازاده نظري غير از نظر باقري دارد و در مورد سياسي بودن اين تصميم گفته است: «اين يك تصميم كلي بوده و نمي‌توانيم بگوييم فقط عليه ايران است. با اين حال اواخر هفته جاري بنده به ازبكستان مي‌روم تا در جلسه هيات‌رييسه كنفدراسيون آسيا شركت كنم. قطعا يكي از بحث‌هاي اصلي ما هم به همين مساله كاهش سهميه كشورها مربوط مي‌شود.»

مرادي: نمي‌توانيم در فوق‌سنگين شركت نكنيم

علي مرادي، با اشاره به اينكه به اين موضوع اعتراض خواهد كرد گفت: «من كاملا از برنامه‌هاي مبتكرانه ضد‌دوپينگ فدراسيون جهاني حمايت كرده‌ام اما احساس مي‌كنم كه آمار خوب ايران در سال‌هاي اخير در تصميم جديد فدراسيون جهاني در نظر گرفته نشده است. ما اين تصميم ناعادلانه را نمي‌پذيريم و اعتراض خواهيم كرد. وزنه‌برداران بنامي مانند كيانوش رستمي، سهراب مرادي، بهداد سليمي و سعيد علي حسيني هميشه داخل و خارج از مسابقات تست داده‌اند و در بالاترين سطح پاك بودند. من هميشه از قوانين وادا و IWF اطاعت كرده‌ام و قوانين سختي را براي وزنه‌برداران‌مان وضع كردم. از سه سال پيش كه رييس فدراسيون وزنه‌برداري شدم، دوباره اين كمپين را آغاز كرده‌ام. وزنه‌برداران ما در مسابقات زيادي شركت كردند و قبل از هر مسابقه‌اي انجمن ضد دوپينگ ما از آنها تست گرفته است. تصميم اخير هيات اجرايي IWF براي ايران عادلانه نيست. من تمام تلاشم را خواهم كرد تا حق‌مان را بگيريم. ما بدون شك اعتراض خواهيم كرد و از IWF مي‌خواهيم كه دوباره قوانين را بازنگري كنند. ما با اين دو سهميه چه كاري مي‌توانيم كنيم؟ براي مثال آيا مي‌توانيم در فوق‌سنگين شركت نكنيم كه هميشه در آن مدال گرفته‌ايم؟ ايران سرمايه زيادي را براي رشد و توسعه وزنه‌برداري به عنوان يك ورزش تاريخي، سنتي و ملي صرف كرده است.»

 

 

مرداي: ما با اين دو سهميه چه كاري مي‌توانيم كنيم؟ براي مثال آيا مي‌توانيم در فوق‌سنگين شركت نكنيم كه هميشه در آن مدال گرفته‌ايم؟ ايران سرمايه زيادي را براي رشد و توسعه وزنه‌برداري به عنوان يك ورزش تاريخي، سنتي و ملي صرف كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون