• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4132 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير

ادامه از صفحه اول

يادآوري زخم‌هاي كهنه

اين موضوع مردم را با يك زندگي عريان و بي‌پناه تنها مي‌گذارد. من معتقد نيستم كه كردستان از همه استان‌هاي كشور محروم‌تر است چون در واقع هم اينگونه نيست. اما جنسي از محروميت‌هاي خاص در اين استان وجود دارد. به عنوان مثال اين احساس وجود دارد كه «ما طرد شده‌ايم» نمي‌توانم بگويم اين احساس درست است يا غلط اما احساسي است كه وجود دارد. احساس ناديده‌گرفته شدن يك فضا و پيش‌زمينه‌اي را فراهم مي‌كند كه به محض رخ دادن يك حادثه سبب تشديد خشم و بروز آن مي‌شود. در حادثه تصادف سنندج، يك تانكر ترمز بريد و با اتوبوس برخورد كرد، معلوم است كه اين حادثه تقصير دولت نيست اما تبديل مي‌شود به نشانه‌اي براي بروز خشم‌هاي ديگري كه مردم از دولت و مسوولان دارند. مردم كردستان مشكل نبود راه و كمبود زيرساخت دارند، در بسياري از نقاط استان به لحاظ صنعتي و فني زندگي مردم انگار در سال‌ها قبل مانده است و اين به احساس تبعيض دامن مي‌زند. اين وضعيت آسيب‌زا و بحران‌زا است و همين باعث مي‌شود هر اتفاقي كه در كشور رخ مي‌دهد كردستان تبديل به يكي از نقاط مستعد براي وقوع خشونت شود. متاسفانه دولت تاكنون راهكار منطقي و علمي براي اين وضعيت اجتماعي ارايه نكرده است. استاد جامعه‌شناسي دانشگاه كردستان

 

ايراني تمام‌عيار

اگر آهنگساز به آنها واقف نباشد، پيش از هر چيز موسيقي ايراني را متضرر مي‌كند و خصلت‌هايش را دستخوش تغيير قرار مي‌دهد اما احمد پژمان با استفاده از ترفندهاي جالب موسيقايي توانسته اين توازن را در كارش به وجود آورد. وقتي موسيقي فيلم مي‌سازد در تلاش نيست كه بياني معادل تصوير داشته باشد بلكه مي‌كوشد تا از فضاي فيلم و نظم حاكم بر آن در خلق اثر استفاده كند. به همين دليل هم موسيقي فيلم‌هاي او با تصوير گره خورده‌اند. پژمان با قريحه خود لايه‌هاي مختلف موسيقي را بسيار شفاف كنار هم قرار مي‌دهد و تركيبات تازه‌اي مي‌سازد كه امضاي خاص خودش را دارند. رمز آثار پژمان در اين است كه اداي ايراني بودن را در نمي‌آورد. در حالي كه بسياري از آهنگسازان تنها با اضافه‌كردن چند فاصله «دوم افزوده» مي‌كوشند تا مدعاي ايراني‌ بودن‌ داشته باشند او از ويژگي‌هاي متنوع موسيقي‌ با ظرافت تمام بهره مي‌گيرد چرا كه يك ايراني تمام‌عيار است.

 

پوشش گردشگري

حدود چهار دهه بازار گردشگري كشور به گردشگري زيارتي و تا حدودي به گردشگري تاريخي محدود شده و اكوتوريسم و گردشگري ساحلي به عنوان جذاب‌ترين بخش گردشگري در مناطق آزاد و ساحلي ناديده گرفته شده است. به‌طور مشخص پيشنهاد مي‌كنم با رفع يكي از موانع سياسي گردشگري و آنچه زنان توريست با آن مواجه هستند و جانمايي 15 منطقه آزاد توريستي در سراسر كشور و در خارج از شهرها، انتخاب پوشش به خود گردشگران واگذار شود.

دبير كميسيون سلامت و گردشگري اتاق بازرگاني ايران و عراق

 

كردستان خسته است

من هرگز خشونت را تاييد نمي‌كنم اما واكنش‌هاي مردم را درك مي‌كنم، آنها را مي‌فهمم و براي همين است كه مي‌گويم بايد با مردم حرف زد، بايد براي‌شان قدمي برداشت. داد زدن و شعار دادن و بعد حرف‌ها را بدون عمل رها كردن در شان مردم كردستان نيست. با توجه به وضعيت خاصي كه جامعه ما دارد بيشتر از هر زمان ديگري به وحدت و هم‌دلي احتياج داريم. مديران بيايند و بگويند چه كاري براي كردستان انجام مي‌دهند چون در كردستان وعده ديگر جواب نمي‌دهد.

رييس سابق شوراي استان كردستان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون