• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4132 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير

تفریحاتِ خیلی سالم

عباس محمودیان

یکی از تفریحات سالم و لذت‌بخش ما ایرانی‌ها، فکر کردن به پول است. مثلا فکر می‌کنیم اگر در قرعه‌کشی فلان رُب گوجه‌فرنگی یا بهمان اپلیکیشن موبایلی، یک میلیارد تومان برنده شویم، پول‌مان را چه‌طور خرج کنیم یا چه‌طور خرج کنیم که ارزش افزوده هم داشته باشد و بعدا هم به ما سود بدهد. بر همین اساس، یکی از پرکاربردترین چیزها در اطراف ما، ماشین‌حساب موبایل است. فی‌الفور رقم مربوطه را در ماشین‌حساب می‌زنیم و در ذهن‌مان خرجش می‌کنیم و مرتب حساب می‌کنیم که چقدر از آن باقی مانده است و چطور می‌توانیم مابقی‌اش را خرج کنیم.

شاید فکر کنید این تفریح سالم خیلی زود تکراری و باعث دلزدگی افراد می‌شود، اما سخت در اشتباهید. به قول دینارالدین ریالی در کتاب «آداب التفریحات»، ارزش تفریحات به ژرفای آن‌هاست نه امکان انجام‌شان. همین‌که این اعداد و ارقام و حساب‌کردن‌شان وقت‌ ما را پر می‌کند و ته ذهن‌مان را غلغلک می‌دهد و موقع جمع و تفریق‌شان ابرو بالا می‌اندازیم و دل‌مان غنج می‌زند، یعنی این‌که تفریح سالمی است.

خوشبختانه شتاب اعداد و ارقام خیلی از ما بیشتر است و همیشه اتفاقات جدیدی می‌افتد که ما از تفریح‌مان دور نشویم. مثلا خبر می‌رسد که اختلاسی با رقم چندهزار میلیارد تومان انجام شده است. ما سریع موبایل‌هایمان را برمی‌داریم و مشغول حساب‌کتاب می‌شویم که با این پول، چند سکه می‌شود خرید یا به هر ایرانی چقدر می‌رسد. نمونه داغش همین «سلطان سکه» است که گفته شد او را با دو تُن سکه دستگیر کردند. خب، وقتی این خبر را می‌شنویم شاخک‌هایمان تیز می‌شود و می‌نشینیم به حساب‌کردن. هر سکه حدود 8 گرم است، پس دو تن سکه چیزی در حدود 250هزار سکه می‌شود. با همین اعداد و ارقام راحت می‌شود چندساعت سرگرم بود و هی حساب کرد که چقدر است و چه‌کارها که می‌شود با آن کرد. اگر هر سکه 3 میلیون تومان باشد، 250هزار سکه، 750 میلیارد تومان می‌شود. یعنی با این پول می‌شود 30هزار پراید خرید. حالا 30هزار پراید یعنی چی؟ یعنی اگر سلطان سکه بخواهد هر روز یکی از این پرایدها را سوار شود - حالا وسط تفریح ما ان‌قلت نیاورید که سلطان سوار پراید نمی‌شود- 82 سال طول می‌کشد که آخرین پراید را استارت بزند.

نگران پیدا کردن موارد قابل محاسبه هم نباشید، همین‌که خبرهای روز را دنبال کنید کلی سوژه برای این تفریحات سالم پیدا می‌کنید. اگر هم دسته‌جمعی این کار را انجام دهید روش‌های خلاقانه زیادی برای این محاسبه‌ها پیدا می‌کنید؛ مثل این‌که مبلغ مورد نظر شما چند کانتینر پول می‌شود، یا اگر روی هم بچینیدشان چند ستون پول تا کره ماه می‌شود، یا چندبرابر خط استوا می‌شود و...

البته این تفریح، یک روی منفی هم دارد که اصلا نباید سمت آن بروید. فراموش نکنید که اصلا نباید این کار را در مورد دارایی‌های خودتان یا حقوق‌تان انجام دهید که در آن صورت، یک تفریح کاملا ناسالم می‌شود که حتی از مواد مخدر صنعتی و سنتی و ترکیب‌شان هم خطرناک‌تر است و می‌تواند منجر به صدمات جبران‌ناپذیر روحی و روانی شود و تنها در صورت حساب‌کردن دارایی‌های سلطان سکه یا جمشید بسم‌الله و امثالهم، تفریح سالم به ‌حساب می‌آید.

ما که دست‌مان به پول و سکه و دلار و یورو نمی‌رسد؛ خدا این خوشی‌ها و تفریحات سالم را از ما نگیرد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون