• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4133 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير

صداي مخالف

پرسش وطن امروز از وزارت خارجه

روزنامه‌هاي اصولگرا ماجراي اخراج دو ديپلمات ايراني از هلند و بازداشت ديپلمات ايراني در آلمان را رها نكرده و به اين بهانه حمله به وزارت خارجه را همچنان ادامه مي‌دهند. گزارش اصلي روزنامه وطن امروز در روز پنجشنبه به اين موضوع اختصاص داشت و كيهان نيز در جاي‌جاي مطالب هفته گذشته خود به اين موضوع پرداخت. وطن امروز در اين باره نوشت: «انتقادات به عملكرد دستگاه ديپلماسي در ماجراي هلند تنها به موضوع اخراج ديپلمات‌‌هاي ايراني محدود نمي‌شود. ماجراي سرقت اسناد محرمانه حقوقي ايران از دفتر حقوقي ايران در لاهه نيز از ديگر موضوعات محل بحث است. رفتار وزارت امور خارجه در اين باره شفاف نيست. نمايندگان مجلس مي‌گويند دولت مخفي‌كاري مي‌كند و سعي دارد موضوع در افكار عمومي فراموش شود.» اين روزنامه براي اين گزارش با چند نفر از نماينده‌ها نيز گفت‌وگو كرده كه يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين گفت‌وگو به سخنگوي كميسيون امنيت ملي مربوط مي‌شود. نقوي‌حسيني معتقد است وزارت خارجه با سكوت در واقع حرف‌هاي هلندي‌ها را تاييد كرده است. او موضوع را در قالب يك پرسش اينگونه مطرح مي‌كند: «به چه دليلي جايگاه دستگاه ديپلماسي كشور را مورد اتهام قرار مي‌دهيد و به نحوي اين اتهام را مي‌پذيريد؟»او تاكيد مي‌كند: «اگر پليس هلند اسناد و مداركي درباره ايران دارد خب! ارايه دهد؛ چرا بايد در وزارت امور خارجه و سفارت ما در اين زمينه معامله شود و بعدا 2 ديپلمات ما اخراج شوند؟ خب! اين يعني پذيرفتن اتهامات.» نقوي‌حسيني بر همين اساس معتقد است: «وزارت خارجه در پيشگاه همه ملت ايران مجرم است.»

 

طرح مركز پژوهش‌ها براي مقابله با تحريم‌هاي امريكا

روزنامه صبح‌نو در شماره روز چهارشنبه خود جزيياتي از طرح «تحريم‌ناپذيري ايران» را منتشر كرده است كه مركز پژوهش‌هاي مجلس آن را آماده كرده و قرار است برنامه جامع ايران در مقابل رفتارهاي امريكا باشد. اين روزنامه خبر مي‌دهد كه مركز پژوهش‌ها اين طرح را به صورت «غيرعمومي» آماده كرده و آن را براي مراكز پژوهشي و همچنين مسوولان قواي كشور ارسال كرده است. يك منبع آگاه به اين روزنامه خبر داده است كه برنامه مذكور در دو زمان‌بندي 90 تا 120 روزه و 180 تا 210 روزه تدوين شده و شامل بخش‌هاي متعددي از جمله پولي و بانكي و ارزي، مديريت جريان نقدينگي و جلوگيري از حملات سفته‌بازانه، مديريت بهينه ذخاير ارزي، تسهيل انتقال وجوه در فضاي بين‌المللي، كاهش نياز به استفاده از ارزهاي واسط، كالاهاي استراتژيك، منابع و مصارف بودجه، انرژي، كسب و كار، تجارت، ساختاري، فرهنگي، اجتماعي و رسانه‌اي و در نهايت حقوقي است. اما مهم‌تر از بخش‌هاي پولي و بانكي بحث‌هاي مرتبط با مساله هسته‌اي و حتي به قول اين روزنامه «فرامنطقه‌اي» است كه مي‌تواند براي امريكا «دردناك» باشد. در بخش هسته‌اي اين طرح ظاهرا به‌دنبال رفع برخي محدوديت‌هاي به صورت موقت و دايم است. در ادامه اين گزارش آمده: «در واقع در هر مرحله‌اي كه ترامپ تحريم‌ها عليه ايران را معلق نكند، مجموعه اقدامات سياسي، فراسرزميني و‌... صورت مي‌گيرد كه براي امريكا بسيار دردناك است، البته تا زمان ادامه تعليق تحريم‌ها عليه ايران، جمهوري اسلامي دست به اين اقدامات نمي‌زند.» گفتني است وطن امروز در شماره پنجشنبه 14 تير خود درتحليل نامه سردار سليماني از تهديد توليد نفت كه در واقع معناي حمله به چاه‌هاي نفت توليدكنندگان منطقه داشت، سخن گفته بود.

 

حمله رجانيوز به رييس‌صداوسيما

رجانيوز در يادداشتي به مديريت صداوسيما انتقاد كرد و آن را باج‌دهي مي‌داند. صداوسيما كه اين روزها اتفاقا از سوي بسياري ديگر از مردم به خاطر پخش اعترافات مائده هژبري زير تيغ انتقاد است، حالا بايد پاسخگوي رجانيوز هم باشد كه معتقد است شخص رييس‌صداوسيما از افراد حاشيه‌سازي مانند اكبر عبدي، پدر گلشيفته‌فراهاني و احسان عليخاني كه رفتارهاي‌شان مشكوك است، حمايت كرده و باج مي‌دهد. نويسنده معتقد است: «اتفاقات مشكوك در برنامه‌هايي رخ مي‌دهد كه با ظن راجح مي‌توان شخص رييس صدا‌و‌سيما را از آنها مطلع دانست.» اين يادداشت در بخش پاياني خود به مشكلات مديريت علي عسگري اينگونه اشاره مي‌كند: «در اين دوره نقش صدا و سيما در برجسته‌سازي مبتذل‌ترين ترانه‌خوان‌هاي روحوضي قابل مشاهده است. استندآپ‌كنندگاني كه بي‌تربيتي را عادي‌سازي مي‌كنند نمونه ديگر است. ظاهر شدن قاتل و دزد و زن‌آزار در قيافه‌هاي بسيجي و رزمنده و حزب‌اللهي در بعضي سريال‌هاي جدي، مورد خفي‌تر اما قابل بررسي است. نمايش تجاوز در سريال يك كارگردان طلبكار‌، تكثر فزاينده چهره‌هاي زوم شده زنان در تبليغات پفك و چيپس و كم شدن هدفمند سانسور در صحنه‌هاي تعامل زن و مرد در فيلم‌هاي خارجي، نمونه‌هاي ديگر است. در مجموع مسووليت آقاي علي عسگري سنگين است و بايد بداند كه رفتار عاقلانه و فرهنگي با بازي خوردن و باج دادن و جايزه دادن به افراد خاطي فرق دارد و نتيجه معكوس خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون