• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4133 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير

مسعود گودرزي، نماينده اصلاح‌طلب شيراز در مجلس:

اگر فكر مي‌كنند برگي از ظرفيت‌هاي داخلي مانده كه رو نكرده‌ايم، اين گوي و اين ميدان

در شرايطي كه در توصيف وضعيت اقتصادي اين روزهاي كشور از تعبير «جنگ اقتصادي» استفاده مي‌شود، بايد توجه داشته باشيم كه در هر جنگي اگر برنامه‌ريزي عقلاني صورت نگيرد، امكان پيروزي ناچيز خواهد بود. بنابراين لازم است با نظرداشت استراتژي طرف مقابل و متناسب به آن برنامه‌ريزي كنيم. در اين ميان باوجود آنكه به نظر مي‌رسد عمده مشكل تيم اقتصادي دولت، فقدان سياستگذاري و برنامه‌ريزي اصولي و به تعبير دقيق‌تر عدم انسجام در برنامه‌هاي تيم اقتصادي دولت است اما با اين حال تغيير در نفرات نيز مي‌تواند موثر باشد و لااقل اين پيام را به بازار و متعاقبا بدنه جامعه مخابره كند كه دولت به فكر مشكلات است و براي حل مشكلات تلاش مــي‌كند. ازطرفي جابــه‌جايي افراد خواه‌ناخواه در تغيير رويكردها و نگرش‌ها نيز موثر است؛ چرا كه طبيعتا افراد جديد نگاهي نو به مسائل دارند.

در اين ميان به نظر مي‌رسد اكثر كارشناسان بر لزوم اعمال تغييراتي در سطح مديريت برخي بخش‌هاي تيم اقتصادي دولت همچون وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي بيش از ساير بخش‌ها تاكيد دارند. نكته‌اي كه بايد ازسوي رييس‌جمهور در اعمال اين تغييرات مدنظر قرار داشته باشد اين است كه به سمت انتخاب گزينه‌هايي برود كه حداكثر مقبوليت ممكن در ميان اقتصاددانان و فعالان اين حوزه را داشته باشند. رييس‌جمهور بايد نظرات همه كارشناسان اين حوزه را دريافت كند و بر اين اساس گزينه‌اي را انتخاب كند كه تا حد امكان مورد وثوق همه جريان‌ها و گروه‌ها باشد. چراكه كمترين دستاورد چنين انتخابي آن است كه همراهي و همكاري بيشتري ازجانب بدنه جامعه اقتصادي كشور با اين گزينه صورت مي‌گيرد. حال آنكه وقتي گزينه‌اي مطرح شود كه جامعه اقتصادي نظر مثبتي براي پذيرش او نداشته باشد، طبيعتا ممكن است كه اين همراهي و همكاري جاي خود را به نوعي تقابل بدهد.

مهم‌تر از همه اين مسائل، معتقدم مشكل اساسي و اصلي اقتصاد ما درگيري بيش از حد آن به مسائل سياسي است و به اين اعتبار تا زماني كه مشكلات سياسي ما در عرصه داخلي و خارجي مرتفع نشود، نمي‌توان نسبت به حل مشكلات اقتصادي اميدوار بود. در اين ميان بحث تاثير مسائل سياست خارجي در شرايط اقتصادي فعلي كشور انكارناپذير است و درحالي كه برخي بر لزوم اتكا به داخل تاكيد مي‌كنند، معتقدم ما هرچه داخل كشور داشتيم، ارايه كرده‌ايم و اگر كساني همچنان فكر مي‌كنند هنوز برگي از ظرفيت‌هاي داخلي مانده كه رو نكرده‌ايم، اين گوي و اين ميدان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون