• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4133 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير

علي‌اكبر ولايتي در مسكو با ولاديمير پوتين ديدار كرد

ولايتي: اگر امريكا از خاورميانه نرود آنها را مجبور به ترك مي‌كنيم

گروه ديپلماسي| علي‌اكبر ولايتي، وزير خارجه پيشين جمهوري اسلامي ايران و مشاور رهبر انقلاب در امور بين‌الملل، كه براي گفت‌وگو با مقام‌هاي روس و تقديم پيام مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور اسلامي ايران به ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه به مسكو سفر كرده‌بود، در سخناني در جمع كارشناسان انديشكده والداي گفت: «ايران با تهديدات امريكا، سوريه را ترك نمي‌كند و تمايلي هم به مذاكره با اين كشور ندارد.» ولايتي كه روز پنجشنبه با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه ديدار و گفت‌وگو كرده‌بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران اين ديدار را بسيار سازنده خواند و از آمادگي مسكو براي سرمايه‌گذاري در صنعت نفت ايران خبر داد. فرستاده ويژه رياست‌جمهوري همچنين بعد از ديدار با تعدادي از مقام‌هاي روس در انديشكده والداي روسيه هم سخنراني كرد و با بيان اينكه ايران هيچ تمايلي به مذاكره با دولت امريكا ندارد، تاكيد كرد: «امريكا غيرقابل اعتماد است، پس چرا (دوباره) با آنها مذاكره كنيم... آرزوي امريكا براي كاهش عرضه نفت ايران در بازار، باعث بالا رفتن قيمت آن و آسيب رسيدن به كشورهاي مصرف‌كننده نفت مي‌شود. » به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از اينترفكس، ولايتي با بيان اينكه 80 درصد مناطق آزاد شده در سوريه از چنگ تروريست‌ها با كمك ايران بوده، تاكيد كرد: «ما با مجوز امريكا به سوريه نيامديم كه اكنون با درخواست آنها اين كشور را ترك كنيم. اين ايران است كه در اهداف و مشروعيت حضور امريكايي‌ها در سوريه شك دارد.» مشاور رهبر انقلاب اسلامي در انديشكده والداي تاكيد كرد: «اگر امريكا خاورميانه را ترك نكند، ما آنها را مجبور به ترك (منطقه) مي‌كنيم... درخواست امريكا براي خروج نيروهاي ايراني از سوريه با هدف گسسته كردن متحدان اين كشور است.» فرستاده ويژه رييس‌جمهور با بيان اينكه ايران، سوريه، روسيه و حزب‌الله اقدامات خود را به دقت با يكديگر هماهنگ مي‌كنند، گفت: «ادعاهاي اسراييل درباره عقب‌نشيني نيروهاي ايراني و مقاومت از مرزهاي جنوبي را ناديده بگيريد. حضور ايران در سوريه هيچ ارتباطي با اسراييل ندارد. ايران حضورش در سوريه را با مسكو و دمشق هماهنگ مي‌كند و نيازي ندارد كه خواسته‌هاي اسراييل را رعايت كند.»

آمادگي روسيه براي جبران تحريم‌ها؟

علي‌اكبر ولايتي كه به روسيه سفر كرده است روز پنجشنبه پس از ديدار با ولاديمير پوتين گفت: «در اين ديدار در مورد مسائل نفتي، همكاري‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز، ارتباطات، راه‌آهن، خطوط ارتباطي شمال_جنوب يعني كريدور پترزبورگ _ چابهار بحث و گفت‌وگو انجام شد. در حوزه نفت نيز يكي از شركت‌هاي مهم نفتي روسيه با وزارت نفت ايران قراردادي را به مبلغ ۴ ميليارد دلار منعقد كرده كه به زودي عملياتي مي‌شود. همچنين با دو شركت نفتي مهم روسيه يعني روس‌نفت و گازپروم نفت نيز صحبت‌هايي آغاز شده و قراردادهايي تا ۱۰ ميليارد دلار مي‌توانند انجام دهند.» وي افزود: «آماري كه پوتين در اين جلسه بيان كرد حاكي از اين بود كه وي تاكيد داشت روابط نفتي ايران و روسيه تا سقف ۵۰ ميليارد دلار ادامه پيدا كند؛ يعني روسيه آمادگي دارد در حوزه‌هاي نفتي و گازي ايران تا سقف ۵۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كند و اين رقم بالايي است و اين مي‌تواند جايگزين شركت‌هاي غربي شود كه ايران را ترك كرده‌اند.» با وجود اين اظهارنظر ولايتي، سخنگوي كاخ كرملين حاضر به تاييد اين اظهارات نشد. به گزارش ايسنا و به نقل از اسپوتنيك عربي، دميتري پسكوف، سخنگوي رياست‌جمهوري روسيه در واكنش به اظهارات علي اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل مبني بر آمادگي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه براي سرمايه‌گذاري در ايران در زمينه انرژي گفت: «نمي‌توانم اين مساله را تاييد كنم و نمي‌توانم به جزييات بيشتري در اين رابطه بپردازم.»

سفر قريب‌الوقوع پوتين به تهران

به گزارش راشاتودي ولايتي، بعد از ديدار با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه خبرداد: «پوتين گفت به زودي به تهران مي‌رود تا در نشست سوريه شركت كند.» به گزارش فارس، نشست‌هاي سه جانبه ايران، تركيه و روسيه با هدف بررسي راه‌هاي ايجاد صلح در سوريه، معمولا در شهر سوچي برگزار مي‌شود ولي آن‌طور كه مشاور امور بين‌الملل رهبر معظم انقلاب خبر داده، دور بعدي اين مذاكرات در تهران برگزار خواهد شد. ولاديمير پوتين يك بار در سال 1386 و بار دوم در سال 1394 به تهران آمده است؛ سفر اول براي شركت در نشست سران كشورهاي حاشيه درياي خزر و سفر دوم براي شركت در نشست سران كشورهاي صادركننده گاز صورت گرفت.

درخواست قاضي آرژانتيني و واكنش ولايتي

در پي لابي صهيونيست‌ها رودولفو كورال، قاضي فدرال آرژانتيني روز پنجشنبه از مقامات روسيه خواسته است تا علي‌اكبر ولايتي را به اتهام آنچه آن را دست داشتن در حادثه بمبگذاري آميا در مركز يهوديان بوئنوس‌آيرس در سال 1994 خواند، بازداشت كنند. اتهامات مربوطه عليه مقامات ايراني در حالي مطرح مي‌شود كه هيچ‌گونه سند و مدركي مبني بر دست داشتن جمهوري اسلامي ايران در اين حادثه وجود ندارد و تهران همواره اين اتهامات را رد كرده است. به گزارش اسپوتنيك، علي‌اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در پاسخ به اين سوال كه روز گذشته، يك قاضي آرژانتيني از طريق وزارت امور خارجه و سفارت روسيه درخواست كرد كه اين كشور شما را به اتهام دخالت در حملات تروريستي 1994 دستگير كند، به نظر شما چرا چنين درخواستي در حال حاضر از روسيه شده است، چرا كه قبلا شما چندين بار از مسكو بازديد كرده‌ايد؟ علت آن چيست؟ گفت: «اين آقاي قاضي آرژانتيني از وابستگان موساد اسراييل است و به خاطر حقوقي كه از موساد مي‌گيرد اظهاراتي را مي‌كند.» وي افزود: «اين درخواست به اين خاطر اكنون مطرح شده كه رژيم صهيونيستي و امريكا از همكاري روسيه و ايران راضي نيستند. همكاري روسيه و ايران دشمنان زيادي دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون