• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4133 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير

رخداد

روايت بانك مركزي از اقتصاد 96

تازه‌ترين گزارش بانك مركزي از گزيده‌هاي اقتصادي سال 96 كه شامل خلاصه دارايي‌ها و بدهي‌هاي سيستم بانكي اعم از بانك مركزي، بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي، بانك‌هاي تجاري، بانك‌هاي تخصصي و بانك‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري غيربانكي و نيز شامل ارقام عمده پولي و اعتباري و تسهيلات اعتباري بانك‌ها و موسسات اعتباري به تفكيك عقود اسلامي منتشر شده نشان مي‌دهد كه در سال گذشته، درآمدهاي مالياتي 99.5 درصد محقق شده و نسبت پرداخت‌هاي عمراني به هزينه‌هاي جاري ۱۸ درصد شد.

جديدترين جزييات بودجه عمومي دولت در سال 96 نشان مي‌دهد تراز عملياتي بودجه از رقم مصوب منفي 79720 ميليارد تومان در سال 95 به منفي 75370 ميليارد تومان رسيده كه رو به بهبود است. بر اساس جديدترين آمارهاي بانك مركزي درآمدهاي بودجه بالغ بر 167 هزار و 570 ميليارد تومان بوده كه از اين ميزان سهم درآمدهاي مالياتي 115 هزار و 840 ميليارد تومان و ساير درآمدها 51 هزار 730 ميليارد تومان بوده است. اين آمار نشان مي‌دهد كه كل درآمدها در سال گذشته 14.7 درصد نسبت به عملكرد 95 رشد يافته و 99.5 درصد درآمدهاي مالياتي محقق شده است. همچنين ساير درآمدها از 44 هزار و 600 ميليارد تومان سال 95، هفت هزار ميليارد تومان در سال 96 افزايش يافته است. در مقابل پرداخت‌هاي جاري دولت نسبت به سال 95 بالغ بر 17.2 درصد رشد داشت و از 207 هزار و 230 ميليارد تومان به 242 هزار و 920 ميليارد تومان رسيد. رقم مصوب سال 96 بالغ بر 253 هزار و 820 ميليارد تومان بوده است. هزينه‌هاي دولت در سال گذشته بيش از رقم تورم 9.2 درصدي رشد كرد. بنابراين لزوم صرفه‌جويي و كاهش هزينه‌ دستگاه‌ها از سوي مسوولان به خصوص سازمان برنامه بودجه ضروري تلقي مي‌شود. در بخش دارايي‌هاي سرمايه‌اي بيش از 92 هزار و 290 ميليارد تومان نفت، فرآورده‌هاي نفتي و ميعانات گازي فروخته شده كه رقم مصوب آن در بودجه 96 بالغ بر 118 هزار و 950 ميليارد تومان بوده است. با اين وجود واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي 24.2 درصد نسبت به 95 رشد نشان مي‌دهد. همچنين پرداخت‌هاي عمراني يا همان تملك دارايي سرمايه‌اي سال 96 نسبت به سال 95 بالغ بر 13.6 درصد رشد نشان مي‌دهد اما با اين وجود نتوانسته رقم مصوب 71 هزار و 370 ميليارد توماني را محقق كند و حدود 43 هزار و 920 ميليارد تومان پرداختي وجود دارد و سهم 61.5 درصدي از رقم مصوب را پوشش داده است. يعني حدود 38.5 درصد عدم تحقق در اين بخش مشاهده مي‌شود.

فشارهاي مالياتي بر توليدكنندگان حداقل شود

محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار حداقل شدن فشارهاي مالياتي بر توليدكنندگان شد و با بيان اينكه حدود ۱۴۰۰ كالا ممنوعيت واردات گرفته‌اند، گفت: محصولات مواد غذايي از جمله محصولاتي هستند، كه ورود آن به داخل كشور ممنوع است. او اين ممنوعيت را فرصت بزرگ واحدهاي غذايي داخلي دانست و افزود: در حال حاضر فشارهاي زياد حاصل از خروج امريكا از برجام بر اقتصاد كشور وارد شده است. وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار به حداقل رساندن فشارهايي مانند ماليات به توليدكنندگان شد و گفت: بايد در اين شرايط فشارها را به حداقل برسانيم تا مشكلات موجود سبب توقف توليد نشود. شريعتمداري پمپاژ نا‌اميدي در كشور را از توطئه‌هاي دشمنان دانست و گفت: مشكلات داريم اما قابل حل است، نبايد نااميد شويم كه در اين صورت دشمن به هدف خود رسيده است. وي از رفع مشكل برق در كشور تا ۱۵ مرداد خبر داد و گفت: بايد صنعتگران و توليدكنندگان مانند قبل با اميد و نشاط به فعاليت خود ادامه دهند.

توقف همكاري بزرگ‌ترين بانك ژاپن با ايران

گروه مالي «ميتسوبيشي يو اف جي» كه بزرگ‌ترين بانك ژاپن است، در پي بازگشت مجدد تحريم‌هاي امريكا عليه تهران، مبادلات مرتبط با ايران را متوقف خواهد كرد. طبق ادعاي رويترز، اقدام واحد بانكي گروه «ام يو اف جي» احتمالا مشتريان اين بانك را ناچار خواهد كرد معاملات‌شان با ايران را متوقف كنند زيرا عمده تجارت بين‌المللي مستلزم تسويه از طريق موسسات مالي است. ژاپن يكي از بزرگ‌ترين خريداران نفت ايران است و بانك «ام يو اف جي»، عمده مبادلات مالي مربوط به اين واردات را انجام مي‌دهد. با توجه به اينكه همكاري با موسسات مالي ايران پس از مهلت ۱۸۰ روزه امريكا كه در چهارم نوامبر به پايان مي‌رسد، ممنوع خواهد شد اين بانك ژاپني به مشتريانش درباره اين تصميم اطلاع داده است. اين بانك در سند مشاهده شده از سوي رويترز اعلام كرده در صورت دستورالعمل جديد از سوي امريكا، ممكن است در سياست خود بازنگري كند.

ايران چقدر فولاد توليد مي‌كند؟

«محمود اسلاميان» رييس انجمن توليدكنندگان فولاد ايران، گفت: امروز اولويت در صنعت فولاد تامين نياز بازار داخلي است و مازاد آن به صادرات اختصاص مي‌يابد؛ همان‌گونه كه پارسال ركورد صدور هشت ميليون تن رقم خورد. او تصريح كرد: پارسال توليد فولاد خام به 21.8 ميليون تن رسيد و براي امسال برنامه 24 ميليون تن هدفگذاري شده است. اسلاميان يادآوري كرد: ظرفيت توليد فولاد كشور به حدود 32 ميليون تن رسيده است و انتظار مي‌رود در افق چشم‌انداز 1404 به هدف 55 ميليون تن دست يابيم كه اكنون نزديك به 60 درصد راه، پيموده شده است. او تصريح كرد: اكنون اين ادعا وجود دارد كه صنعت فولاد كشور خودكفاست، اما در مسير هدف چشم‌انداز 1404بايد تلاش‌هاي بيشتري صورت گيرد تا اين امر محقق شود. ايرنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون