• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4156 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد

محمدباقر قاليباف به رسانه‌ها بازگشته است

محمدباقر قاليباف، شهردار اسبق تهران و رقيب روحاني در دو انتخابات متوالي پس از يك دوره سكوت بالاخره ارتباط با رسانه‌ها را از سر گرفت. قاليباف روزهاي پس از انتخابات تنها به يك نامه خطاب به جوانان اكتفا كرد و «نواصولگرايي» را پيشنهاد داد كه چندان با همراهي اصولگرايان مواجه نشد. پس از آن هم به ادعاي حسين قربانزاده از مشاوران و نزديكانش مشغول اردوهاي جهادي شد. با اين حال قاليباف در همين چند روز گذشته باز به رسانه‌ها بازگشته و فعلا رسانه‌هاي همسو را انتخاب كرده است. باشگاه خبرنگاران جوان پس از روزنامه رسالت دومين رسانه‌اي است كه پاي صحبت‌هاي شهردار اسبق تهران نشسته است. قاليباف هم از همين فرصت استفاده كرده و از ارز تا جمنا و حتي حواشي انتخابات سال گذشته سخن گفته است.

او همچنان در قامت يك رقيب با روحاني برخورد مي‌كند. چه آنكه هنوز از برنامه‌هاي اقتصادي خود دفاع و از برنامه‌هاي اقتصادي دولت مستقر انتقاد مي‌كند. او در بخش ابتدايي اين گفت‌وگو همچنان مشابه دوران انتخابات وعده مي‌دهد و تاكيد دارد كه «اگر از من بپرسيد كه آيا موضوع اقتصاد قابل حل است يا خير، با جديت زمان انتخابات مي‌گويم كه حتي در شرايط فعلي نيز مي‌توان كشور را اداره كرد، به گونه‌اي كه هرسال مردم احساس كنند كه به سمت يك ثبات در زمينه اقتصاد پيش مي‌روند.»

قاليباف مدعي شده كه دولت پيش از انتخابات رياست‌جمهوري نرخ ارز را به صورت مصنوعي تثبيت كرد و همين شد كه پس از انتخابات قيمت ارز به سرعت بالا رفت. او اين سياست اقتصادي را نقد كرده و گفته كه «قيمت‌گذاري دستوري براي نرخ ارز در منطق اقتصاد اشتباه است و از طرفي اگر نرخ ارز بالا برود، فشار غيرقابل تحملي به جامعه وارد خواهد آمد و قيمت‌ها خود را با نرخ ارز تنظيم خواهند كرد؛ لذا حتما بايد اين موضوع با تدبير و درايت حل شود و بنده معتقدم با بسته‌هايي كه تاكنون ارايه شده مشكلات عديده اقتصادي كشور حل نخواهد شد.»

ماجراي معاون اولي قاليباف

روزهاي پرالتهاب دولت و درست زماني كه صحبت از تغيير و تحولات در كابينه بود، خبري عجيب در مورد حضور قاليباف در دولت شنيده شد. اين خبر ابتدا از سوي يكي از رسانه‌هاي اصولگرا منتشر شد و اين رسانه مدعي شده‌بود كه روحاني از قاليباف دعوت كرده تا به جاي اسحاق جهانگيري بنشيند. خبرها آن قدر آب و تاب داشت كه حتي صحبت از قطعي شدن رفتن جهانگيري هم به گوش مي‌رسيد و از آن سو رسانه‌هاي مخالف دولت هم نمي‌توانستند خوشحالي خود از رفتن جهانگيري را پنهان كنند.

بعد از مدتي هم اين خبر به فراموشي سپرده ‌شد. روز گذشته قاليباف شخصا اين خبر را تكذيب كرد. او در واكنش به اين سوال كه «شايعه شده بود كه از شما براي حضور در دولت دعوت به عمل آمده است، آيا چنين بوده؟» با خنده پاسخ داده كه «اين مساله را از خبرنگاران بپرسيد!» و البته در نهايت تاييد كرد كه « چنين مساله‌اي نبوده است.»

جمنا خار چشم اصولگرايان

جبهه مردمي نيروهاي انقلاب به همان سرعت كه در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 پا گرفت، پس از انتخابات هم رو به افول رفت. اما انتقادات اصولگرايان از سازوكار اين جبهه تمامي ندارد. چه آنكه قاليباف نيز در مصاحبه اخير خود اين تشكيلات را نقد كرده است.

او در مورد اشكالاتي كه به جمنا وارد است، گفته: ‌«مجموعه جمنا كه در آن زمان شكل گرفت، از نظر شكلي مورد پسند بنده است، اردوگاهي كه توانست از همه شهرها و شهرستان‌ها افراد اصولگرا را كنار يكديگر قرار دهد، پس حتما كار پسنديده‌اي است. اما اشكالي كه به آن وارد است اين است كه افرادي كه انتخاب شدند، مسير درستي را طي نكردند. به اين معنا كه از بطن مردم و يك جريان سياسي نيامده‌اند.»

قاليباف در بخش ديگري از مصاحبه نيز به پيشنهاد نواصولگرايي خود اشاره كرده كه آن را نسخه شفابخش مي‌داند و گفته است: «من جزو كوچكي از جمع دوستان هستم و به سهم خودم اين كار را شروع كرده‌ام و معتقدم كه بايد حتما پوست‌اندازي در اردوگاه اصولگرايان صورت بگيرد.»

دروغ نشست با رييسي

چندي پيش خبري منتشر شد مبني بر اينكه سيدابراهيم‌رييسي جلسات محدود و خاصي را با برخي اصولگرايان و در تهران برگزار مي‌كند كه اتفاقا قاليباف هم يكي از افراد شركت‌كننده در اين جلسات است. قاليباف در اين مورد توضيح داده كه اين خبر صحت ندارد اما ادامه داده كه «اينكه در موضوعات سياسي همديگر را ببينيم، طبيعي است و ما هم افراد اصلاح‌طلب را مي‌بينيم و با آنها صحبت مي‌كنيم و هم اصولگرايان را؛ اين عرف سياست است.»

احساس وظيفه يا فشار

همان زمان كه قاليباف از انتخابات كنار رفت، اخباري مبني بر فشار برخي چهره‌هاي اصولگرا براي كنار رفتن او منتشر شد. قاليباف گفته است كه با فشار كنار نرفته و هركس قاليباف را بشناسد، مي‌داند كه با فشار كنار نمي‌رود البته تاكيد كرده كه در جمع دوستان و بزرگان اصولگرا وقتي مي‌گفتند كه يكي بايد كنار برود به من نگاه مي‌كردند.

او در پايان اين مصاحبه نيز گفته كه 30 صفحه دل‌نوشته در مورد انتخابات 96 دارد كه براي ثبت در تاريخ نوشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون