• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4156 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد

معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد:

۱۴۰۰ مدير مسوول زن در كشور فعال هستند

ايسنا| معاون امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: حضور بانوان در عرصه خبر و روزنامه‌نگاري بسيار پررنگ بوده و ۱۴۰۰ مديرمسوول زن در كشور فعال هستند. محمد سلطاني‌فر گفت: بانوان روزنامه‌نگار از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند و در حال حاضر حضور بانوان در عرصه خبر و روزنامه‌نگاري بسيار پررنگ بوده و ۱۴۰۰ مديرمسوول زن در كشور فعالند. البته سهم بانوان نسبت به مردها در اين بخش پايين است اما نسبت به كشورهاي دنيا رقم بالايي وجود دارد. بانوان به ويژه در حوزه روزنامه‌نگاري مي‌توانند موفق‌تر ديده شوند.

معاون امور مطبوعاتي يادآور شد: بيش از ۵۵ درصد از افرادي كه در تحريريه‌ها مشغول به كار هستند را بانوان تشكيل مي‌دهند و در اين حوزه حرفي براي گفتن دارند. روزنامه‌نگاري ما با دوران گذشته متفاوت و كار بسيار سخت‌تر شده است. تعداد منابع خبري در گذشته محدود بود، امروز ۴۲ خبرگزاري داراي مجوز در كشور فعال است كه از كل خبرگزاري‌هاي اتحاديه اروپا بيشتر است همچنين بيش از ۲۳۰۰ پايگاه خبري مجوز گرفتند كه دو برابر اين تعداد به صورت غيرمجاز فعالند.

وي با بيان اينكه بيش از ۵۰ ميليون نفر در كشور در فضاي مجازي توليد خبر مي‌كنند، تصريح كرد: از طرفي شاهد پديده‌هاي جديدي به نام روزنامه‌نگار شهروندي يا خبرنگار مديرمسوول هستيم؛ كار خبرنگاري به معناي حرفه‌اي ديگر همانند گذشته نيست دوستاني كه حرفه‌اي كار مي‌كنند در گذشته با آموزش اصول خبر، روزنامه‌نگار مي‌شدند و امروز اين حرفه جايگاه سخت‌تري دارد. خبرنگار بايد با آخرين تكنولوژي روز دنيا آشنا باشد و خود را با همه اپليكيشن‌هاي دنيا و پديده‌هاي نوين موشن‌گرافي و انتوگرافي تطبيق دهد و دريايي از اطلاعات را در يك صفحه انتوگرافي جاي دهد.

وي خاطرنشان كرد: خبرنگار حرفه‌اي بايد خود را محدود به تلگرام و واتساپ نكند و همه فضاها را به خوبي بشناسد و با آخرين تكنولوژي‌هاي روز و روزنامه‌نگاري پهبادي و روزنامه‌نگاري و توليد محتوا آشنا باشد. فقط با تكس نمي‌توان كار را پيش برد در سال ۲۰۱۹ با اين حجم از ديتا ۹۰ درصد از فضاي مجازي متعلق به توليد فيلم و ويدئو است و بايد ياد بگيريم با ويدئو و ارزش‌افزوده صحبت كنيم و فيلم و متن را آميخته كنيم و با زيرنويس‌ها آشنا شويم. بدون اينها نمي‌توان نام خبرنگار را بر خود گذاشت، يادگيري روش‌ها و اصول خبرنگاري و آخرين متدها مهم است؛ دوره شيوه هرم وارونه گذشته است و الماس خبري و شيوه‌هاي وب‌نويسي و شيوه‌هاي عميق تكنولوژي‌هاي مبتني بر وب را بايد بياموزيم.

معاون امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: بايد ياد بگيريم در اين فضاي پر از منبع و با اين آلودگي‌ها، خبردرست و نادرست و سره و ناسره و خوب و بد و حقيقت از شايعه را تشخيص دهيم و براي اعتبار رسانه و خودمان از اخبار درست استفاده كنيم. بسياري از روزنامه‌ها و پايگاه‌هاي خبري امروز قرباني فضاي توام با آلودگي شده‌اند و درست و نادرست را نمي‌توانند تشخيص دهند به همين دليل كار خبرنگاري سخت شده است. امروز ديگر داشتن يك ميكروفن و ضبط و قلم و دوربين به تنهايي افراد را خبرنگار نمي‌كند، اگر خبرنگار مي‌خواهد در شرايط فعلي برند شود فراتر از اين بايد گام بردارد.

سلطاني‌فر عنوان كرد: تلاشگران عرصه قلم بايد بدانند كار خبرنگاري با مخاطرات سخت و طاقت‌فرسا روبه‌رواست و درآمد آنها در فضاي نابسامان اقتصادي در پايين‌ترين رده‌ها قرار دارد و هيچ چيزي جز عشق اين مسير را هموار نمي‌كند، اگر عاشق اين شغل نباشيد خبرنگاري طاقت‌فرسا خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون