• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4157 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۰ مرداد

از آكادمي عياري تا ژول‌ورن

آغاز كار آكادمي «سينما‌سينما» عياري

آكادمي «سينما سينما» به عنوان نخستين آكادمي خصوصي سينماي ايران با رياست كيانوش عياري به بهترين‌هاي اكران ۹۶ جايزه مي‌دهد. به گزارش ايلنا، كيوان كثيريان دبير اين جايزه از برگزاري قريب‌الوقوع مراسم پاياني جايزه سينمايي آكادمي «سينماسينما» خبر داد. كثيريان درباره اين آكادمي گفت: «از چندي پيش ايده تشكيل يك آكادمي خصوصي كه جمعي از اهالي سينما، منتقدان و استادان دانشگاه را دربرگيرد در ذهن داشتيم و طي يكي، دوسال گذشته مقدمات اجرايي شدن آن را فراهم كرديم. از اين رو براي سال اول، 60 نفر عضو اين آكادمي هستند و از دور دوم، اعضاي آكادمي به 100 نفر خواهند رسيد. جمعي از كارگردانان، فيلمنامه‌نويسان، تهيه‌كنندگان، منتقدان و عوامل هنري و فني سينما، اين آكادمي را تشكيل مي‌دهند كه اسامي آنان به زودي اعلام مي‌شود.» او با بيان اينكه پايگاه خبري-تحليلي سينماسينما برگزاركننده اين جايزه است گفت: «مراسم پاياني نخستين دوره اين جايزه امسال در چهارمين سالگرد شروع به كار اين پايگاه سينمايي برگزار خواهد شد و بنا داريم از سال آينده در فروردين‌ماه اين مراسم را برگزار كنيم.» كثيريان درباره عناوين جوايز «سينماسينما» توضيح داد: «اين جايزه در 8 رشته به بهترين‌هاي اكران شامل؛ بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه، بهترين كارگرداني، بهترين بازيگر مرد، بهترين بازيگر زن، بهترين فيلم اول، بهترين مستند و بهترين فيلم كوتاه اهدا خواهد شد. اسامي نامزدهاي بخش‌هاي مختلف چند روز پيش از برگزاري مراسم اعلام مي‌شود.»

علي‌اكبر شكارچي: به داد اين موسيقي برسيد

 

علي‌اكبر شكارچي در مراسم شب كمانچه و پيانوي ايراني گفت: «همه آلوده موسيقي‌هاي سطحي شده‌اند. به داد اين موسيقي برسيد و بياييد هر چه از دست‌مان بر مي‌آيد، براي آن انجام دهيم.» به گزارش ايسنا، اين نوازنده پيشكسوت كمانچه بيان كرد: «دلم مي‌خواهد همان‌طور كه رديف ميرزا عبدالله ثبت شد، نغمه‌هايي كه از دل اين سازها برمي‌آيد نيز ماندگار و آموزش داده شوند. به صراحت مي‌گويم اين آواها مثل آب، خاك، جنگل و هوا كه خدايي دارند، آسيب ديده‌اند. نمي‌خواهم اعلام خطر كنم اما بايد بگويم كه دچار آسيب شده‌اند.»

شكارچي اضافه كرد: «امشب قبل از شروع برنامه در كاخ نياوران موسيقي پخش مي‌شد كه واقعا جاي تاسف داشت. گاهي اوقات در بناهاي آثار باستاني، موسيقي‌هايي پخش مي‌شود كه آدم شرمش مي‌آيد. من هر چه به وزارت ارشاد و حوزه هنري مي‌گويم، غفلت مي‌كنند اما ميراث فرهنگي مي‌تواند كار مفيدي انجام دهد زيرا در استان‌ها پايگاه دارد و مي‌تواند از دانشجويان و كارشناسان موسيقي براي انتخاب موسيقي‌هاي هر منطقه و پخش آن در اماكن تاريخي هر استان كمك بگيرد.» اين هنرمند با بيان اينكه برخي از موسيقي‌ها جامعه را دچار بيماري كرده است، افزود: «موسيقي‌هاي سطحي ارتباط انسان‌ها با طبيعت و خاك را قطع و مردم را بيمار كرده است. چرا سرزميني مثل ايران كه داراي ريشه كهن فرهنگي و موسيقيايي است، بايد موسيقي‌هايي را كه شعر، تنظيم و ساز آن سنخيتي با فرهنگ اين مملكت ندارد، تحمل كند!؟ براي حفظ نغمه‌ها كاري كنيم تا نجابت و ذوق خانواده‌ها را فراهم كنيم.»

در شب كمانچه و پيانوي كلاسيك ايراني كه شب پنجشنبه، ١٨ مردادماه در كاخ نياوران برگزار شد، از لوح ثبت «هنر ساختن و نواختن با كمانچه» و «شيوه نوازندگي پيانوي كلاسيك ايراني» رونمايي و از علي‌اكبر شكارچي، نوازنده پيشكسوت كمانچه، داريوش پيرنياكان، پژوهشگر موسيقي، بهروز وجداني و پويان آزاده تقدير شد.

«جنون قدرت» در نگارخانه هنر ايران

نمايشگاه «جنون قدرت» با آثاري از مهدي لبافي ديروز در نگارخانه هنر ايران برگزار شد. لبافي در اين مجموعه نگاهي متفاوت به جنگ در سراسر جهان دارد و نقاشي‌هاي او بازگوكننده اتفاقات تلخي است كه براي بشريت افتاده است. شايد در نگاه اول هيچ اثري از جنگ و خشونت در تابلوها ديده نشود، اما اشاره‌هايي كه در متن نقاشي به وقايع تاريخي شده، يادآور روزهاي سخت است. هدف لبافي از نمايش دستاوردهاي هنري بشر و اتفاقات خشونت بار در قالب يك تابلو و زمان وقوع يكسان، دعوت بيننده به تامل براي انتخاب خير و شر است. مهدي لبافي فارغ‌التحصيل رشته حسابداري است و از دوران دانشجويي فعاليت هنري خود را آغاز كرده است. او گواهينامه نقاشي و طراحي را از Word Directory of Artists سال 2016 در كشور ايتاليا دريافت كرد.

اين نمايشگاه تا 25 مرداد در نگارخانه هنر ايران به نشاني خيابان انقلاب، قبل از پل حافظ، خيابان خارك، ضلع غربي تالار وحدت، پلاك ۱۹ برپاست.

مستر كلاس كراننبرگ در ونيز

جشنواره فيلم ونيز مستر كلاس ديويد كراننبرگ را به برنامه‌هاي خود در سال ۲۰۱۸ اضافه كرد. به گزارش هاليوود ريپورتر، ديويد كراننبرگ كارگردان سرشناس كه قرار است امسال جايزه يك عمر دستاورد هنري را از جشنواره فيلم ونيز دريافت كند به عنوان مهمان با نمايش يكي از مهم‌ترين فيلم‌هايش، يك مستر كلاس نيز برگزار مي‌كند. اين كارگردان كه شير طلاي ونيز را براي يك عمر دستاورد هنري دريافت مي‌كند با نمايش فيلم «ام.باترفلاي» كلاس سطح پيشرفته برگزار مي‌كند. اين فيلم كه محصول سال ۱۹۹۳ است پس از مراسم اهداي جايزه به كراننبرگ در ليدو در تاريخ ۶ سپتامبر به نمايش درمي‌آيد. در حالي كه اين فيلم، فيلم خيلي موفقي نبود اما كراننبرگ بر اين باور است كه اين فيلم شخصي‌ترين فيلم اوست. اين فيلم برمبناي رويدادهاي واقعي ساخته شده و فيلمنامه آن توسط ديويد هنري هوانگ با اقتباس از نمايشنامه‌اي به همين نام نوشته شده است. مستر كلاس اين كارگردان بعدازظهر ۵ سپتامبر برگزار مي‌شود. هفتاد و پنجمين دوره جشنواره فيلم ونيز از ۲۹ آگوست تا ۸ سپتامبر ۲۰۱۸ (۷ تا ۱۷ شهريور) برگزار مي‌شود.

اجراي دوباره نمايش «صد در صد»

نمايش «صد در صد» به طراحي و كارگرداني مرتضي اسماعيل كاشي شهريورماه در پرديس تئاتر شهرزاد روي صحنه مي‌رود. نمايش «صد در صد» به كارگرداني مرتضي اسماعيل كاشي و با حضور ستاره پسياني و هوتن شكيبا كه زمستان سال ۹۶ در سالن ناظرزاده كرماني تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه رفت، براي بار دوم و از شهريورماه سال جاري در پرديس تئاتر شهرزاد به صحنه مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون