• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4159 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ مرداد

مسجد شيخ نبهان اول و اهواز قديم

نماينده حقوقي هيات امناء مسجد شيخ نبهان اول در پي انتشار مطلبي در روزنامه اعتماد جوابيه‌اي به موارد مطرح شده در اين گزارش آورده كه مشروح آن در ادامه آمده است.

 

در پاسخ به مقاله شماره 4151 سيزده مرداد ۹۷ روزنامه اعتماد تحت عنوان «وقتي همه خواب بوديم» به قلم آقاي اشكان زارعي نكات زير قابل طرح است كه مي‌خوانيد:

مسجد شيخ نبهان با قدمتي بيش از سه قرن در منطقه اهواز قديم (عامري) توسط شيخ نبهان اول بنا شده است و بعد‌ها حاج احمد عامري يكي از نوادگان ايشان طي دو مرحله در سال‌هاي 1330 و 1347 به دليل مجاورت با رودخانه كارون و رطوبت بيش از حد آن را مرمت و بازسازي كرد و در همان زمان حسينيه‌اي به ‌نام خودشان در كنار مسجد بنا كرد. آنچه در مقاله غيرمحققانه و شتابزده جناب اشكان زارعي كه بر مبناي پيش‌فرض‌هاي غيرمستدل و علمي نگاشته شده است موارد ذيل قابل توجه و تامل است:

1- يكي از مهم‌ترين منابع مستدل و ميداني آقاي زارعي خادم حسينيه است كه چند صباحي بيش در حسينيه مجاور مسجد مشغول سرايداري و خدمت است و طبعا اطلاعات ايشان كافي و كامل نيست.

2- در بخشي از مقاله به نقل از مدارك موجود در سازمان ميراث فرهنگي قدمت مسجد شيخ نبهان اول را 228 سال دانسته و پس از آن حاج احمد عامري را به عنوان سازنده مسجد معرفي كرده است در حالي كه مرحوم حاج احمد عامري متولد 1284و متوفي سال 1359 است و همينقدر تناقض در بطلان اين نظريه غير‌كارشناسي كافي است.

3- در قسمتي ديگر از مقاله ادعا شده معماري مسجد شيخ نبهان با استفاده از بناهاي اصفهاني و با بهره‌گيري از معماري اصفهان و يزد ساخته شده است در حالي كه اگر به تمام بافت تاريخي منطقه نگاهي بيندازيم بر بي‌اساسي و عوامانه بودن نظريه پي خواهيم برد.

4- و بالاخره، ادعاي ديگر و محيرالعقول مقاله آنكه تاريخ اهواز را در قرن 11 هجري ويرانه‌اي بيش نمي‌داند كه بطلان اين حرف به گواه همه مورخان و مستندات تاريخي اظهرمن‌الشمس است و كافي است به كتب تاريخي رجوع شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون