• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4195 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۸ مهر

جنجال دوباره عبدولي در انتخابي كشتي فرنگي

عبد حاشيه

حميد رعنا

 

 

نمي‌دانيم عبدولي در حاشيه است يا حاشيه در عبدولي كه هر‌جا پا مي‌گذارد جنجال هم از آنجا سردر‌مي‌آورد! البته كم بدشانسي هم نياورده كه اگر اين‌طور نبود بايد سه مدال طلاي ديگر از رقابت‌هاي جهاني و بازي‌هاي آسيايي در كارنامه‌اش ديده مي‌شد. پسر هميشه جنگنده كشتي فرنگي ايران يك دوره به دليل ضرباتي كه با سر به دليل سبك مبارزه‌اش به صورت رقبا مي‌زد اسمش سر زبان‌ها افتاده بود و يك برهه به علت قضاوت داوران تا بسياري از علاقه‌مندان به كشتي او را يكي از مظلوم‌ترين كشتي‌گيران يك دهه اخير كشتي ايران بدانند كه همواره قرباني داوري شده است. البته نبايد منكر اين موضوع شد كه نحوه مبارزه خود او اين فرصت و امكان را به داوران خودفروخته مي‌داد تا او را جريمه كنند و به رقبايش امتياز دهند؛ اما سعيد كمتر از اين ماجراها درس گرفته و هنوز هم شانه به شانه با جنجال و حاشيه حركت مي‌كند؛ به نحوي كه گويي اين حواشي مسري بوده و از او به برادران كوچك‌ او كه سعيد را الگوي خود مي‌دانند سرايت كرده است. نام عبدولي روز گذشته يك ‌بار ديگر در ورزش ايران حاشيه‌ساز شد. او در رقابت پر حرف و حديث انتخابي كه در خانه كشتي برگزار شد، بار ديگر رقابت پرحاشيه‌اي را به نمايش گذاشت تا معلوم شود كه با تمام ارفاق‌هايي كه اعضاي شوراي فني به او كرده‌اند، هنوز به نوعي كله‌اش بوي قورمه سبزي مي‌دهد و قصد سر به راه شدن ندارد.

 

عبدولي و حاشيه المپيك

جمله جنجاليِ «...تو المپيك و هرچي كه هست» در المپيك 2016 برزيل، عبدولي را به شهرت و معروفيت چشمگيري رساند. صحنه‌اي كه سعيد پس از شكست مقابل مارك مادسن دانماركي زمين و زمان را به هم دوخت و حواله المپيك و هرچه كه هست كرد، بارها و بارها در صفحات مجازي چرخيد و بازنشر شد به نحوي كه شايد كسي را پيدا نكنيد كه آن صحنه جنجالي را نديده باشد و لبخند‌زنان در موردش جوك نساخته و حرف نزده باشد. در جهاني سال 2017 پاريس هم چيزي نمانده بود عبدولي پس از شكست پر‌حرف و حديث از نظر داوري مقابل ويكتور نمس صربستاني يك‌بار ديگر خاطره المپيك را براي علاقه‌مندان به خود و ورزش زنده كند.

 

حق‌خوري در اينچئون

البته نام سعيد قبل‌تر در بازي‌هاي آسيايي 2014 اينچئون و در حق‌خوري علني مقابل جي هيون جونگ قهرمان المپيك 2004 آتن از كره‌جنوبي بر سر زبان‌ها افتاده بود. در حالي كه عبدولي پنج بار فن فيتو را روي حريف كره‌اي اجرا كرد و حتي داوران ضربه فني اعلام كرده بودند به يكباره با دخالت كيم رييس شوراي كشتي آسيا، ميخالوف و طاهر غلام‌اف ازبكستاني، امتيازاتي كه سعيد كسب كرده بود ناديده گرفته شد تا فرنگي‌كار كشور ميزبان پيروز ميدان معرفي شود. همه اين صحنه زشت را ديدند و فدراسيون كشتي نامه شكايت‌آميزي به اتحاديه جهاني نوشت و خواستار برخورد با عوامل اين حركت ناجوانمردانه و عذرخواهي آنها شد.

اما داستان‌هاي سعيد پاياني ندارد و هر چند وقت يك‌بار بايد شاهد اين باشيم كه نام او بابت جنجالي ديگر تبديل به تيتر يك رسانه‌ها شده است. ارديبهشت ماه و در انتخابي تيم ملي بود كه دست گل تازه‌اي آبياري شد و اين‌بار سعيد تنها نبود و كار كار عبدولي‌ها بود؛ سعيد به همراه سامان و كرامت دو برادر كوچك‌تر خود جنجال‌ساز شدند تا معلوم شود كه عبدولي‌ها جنبه باخت ندارند و يك‌تنه توان آن را دارند كه به تنهايي يك رشته ورزشي را به حاشيه ببرند.

 

درگيري با انصاري

ارديبهشت ماه انتخابي تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي براي شناسايي نفرات اعزامي به رقابت‌هاي جهاني مجارستان و بازي‌هاي آسيايي جاكارتا، در تالار قديمي و مملو از تماشاگر هفتم تير تهران در حال برگزاري بود و عبدولي در دومين مبارزه خود به مصاف ايمان انصاري از تهران رفته و در حالي كه ۲ بر صفر از حريف خود پيش بود به دليل زدن ضربات سر به صورت حريف در جريان مبارزه، با واكنش حريف روبه‌رو شد و به دليل ادامه‌دار شدن اين درگيري و گلاويز شدن دو كشتي‌گير، هر دو با راي داوران ديسكاليفه و از رقابت‌ها اخراج شدند. اين درگيري در بيرون از تشك نيز به‌شدت ادامه پيدا كرد و ماموران وارد عمل شدند تا دو كشتي‌گير را از هم جدا كنند؛ اما اين نيز پايان ماجرا نبود و زماني كه دو كشتي‌گير به رختكن رسيدند، درگيري‌هاي شديدي ميان آنها رخ داد و گويا برادران عبدولي حسابي از خجالت او درمي‌آيند. البته انصاري نيز در جريان مبارزه به سمت عبدولي حمله كرد و هر دو طرف در اين درگيري مقصر بودند اما اين ماجرا به سالن رختكن و حتي خيابان نيز كشيده شد. برادران انصاري كشتي‌گير تهراني به همراه دوستان او بيرون از سالن منتظر برادران عبدولي بودند و با داد و فرياد به اين موضوع معترض بودند كه چرا انصاري را در رختكن كتك زده‌اند. در نهايت با صحبت‌هاي مسوولان فدراسيون با دو كشتي‌گير و دخالت نيروي انتظامي موضوع در ظاهر خاتمه يافت تا انصاري و دوستانش از اطراف سالن هفتم‌تير پراكنده شوند.

 

جنجال در انتخابي تيم ملي

پس از جنجال و درگيري سعيد، اين‌بار برادر وي در مبارزه با حريف دست به حركات غيراخلاقي زد. سامان عبدولي در مبارزه مقابل محمد نوربخش در حالي كه 1 بر 1 تا ثانيه‌هاي پاياني شكست خورده بود به داوري اعتراض‌هاي بي‌مورد داشت و در نهايت با دو ضربه سر محكم به صورت نوربخش باعث شكافته شدن ابروي او و جاري شدن خون از صورت حريف شد. اين اقدام غيراخلاقي سامان باعث شد داوران ۲ امتياز ديگر به نوربخش دهند. عبدولي مدعي بود كه نوربخش به او فحش داده است. با پايان مبارزه كه به حذف سامان از مسابقات بابت دو باختش انجاميد، او خارج از تشك كشتي نيز با انجام حركاتي ناشايست قصد داشت به نوربخش حمله كند كه ماموران نيروي انتظامي مانع اقدام او شدند.

درگيري‌هاي برادران عبدولي به اينجا ختم نشد و كرامت عبدولي برادر سوم و كوچك‌تر نيز با حركات نامناسب خود در ديدار با محمدرضا گرايي كاري كرد تا اين سه برادر در باخت و بداخلاقي هت‌تريك كنند. كرامت بعد از ضربه فني به صورتي ناشايست به داوري ديدار اعتراض كرد تا نشان دهد كه هيچ‌كدام از برادران عبدولي طاقت و جنبه شكست را ندارند. اعتراض برادر كوچك‌تر آنقدر ادامه پيدا كرد كه مربي اين كشتي‌گير مجبور شد روي تشك آمده و شاگرد خود را به بيرون هدايت كند.

 

محروميت براي 3 برادر

حالا تصوير حركات نامناسب اين سه ورزشكار كه از سرمايه‌هاي كشتي فرنگي كشورمان بودند در فضاي مجازي دست به دست مي‌چرخيد و عبدولي‌ها را در راس اخبار ورزشي قرار داده بود.پس از اين اتفاقات همه منتظر بودند ببينند كميته انضباطي فدراسيون چه تصميمي در خصوص سعيد و دو برادر ديگرش مي‌گيرد. به دليل اتفاقات رخ‌داده در ديدار سعيد عبدولي و انصاري پيش‌بيني مي‌شد هر دو كشتي‌گير با محروميت سنگين از سوي كميته انضباطي فدراسيون مواجه شوند. در نهايت هر سه برادر با محروميت مواجه شدند و تصميم بر اين شد تا سعيد به دليل درگيري ۶ ماه از حضور در ميادين كشتي محروم شود؛ اما پس از مدتي محروميت وي بخشيده و اعلام شد او بايد در انتخابي درون‌اردويي براي حضور در مسابقات جهاني مجارستان شركت كند تا همين موضوع نيز حاشيه‌ساز شده و حرف و حديث‌هاي بسياري در مورد آن راه بيفتد.

 

بازگشت به ميدان

در حالي كه قرار بود عبدولي پنجشنبه به مصاف رقبايش برود اما به يكباره اعلام شد كه او قصدي براي حضور در انتخابي ندارد تا به اين ترتيب شانس حضور در جهاني را از دست دهد. او حتي به همراه ساير ملي‌پوشان براي دريافت ويزا به سفارت مجارستان نرفت.پس از اين اتفاق انتظار مي‌رفت فدراسيون كشتي و كادر فني تيم ملي اين‌بار ديگر قاطعانه در قبال اين بي‌نظمي‌ عبدولي موضع بگيرند و يوسف قادريان را به عنوان ملي‌پوش انتخاب كنند اما در تصميمي عجيب عنوان شد به دليل برگزاري داربي، رقابت‌هاي انتخابي وزن ۸۲ كيلوگرم روز شنبه برگزار مي‌شود! بالاخره صبح روز شنبه رقابت انتخابي برگزار شد و عبدولي در مبارزه نخست برابر كيوان رضايي به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه 2 بر صفر به برتري رسيد و راهي فينال شد. در جريان نخستين ديدار از فينال انتخابي وزن ۸۲ كيلوگرم، عبدولي در يك مبارزه حساس و سخت موفق شد با نتيجه 1 بر 1 يوسف قادريان را شكست دهد. سه دقيقه نخست اين مبارزه با نتيجه 1 بر صفر به سود قادريان به پايان رسيده بود. عبدولي پس از پيروزي مقابل حريف باز هم حاشيه‌ساز شد و با خداحافظي از اعضاي كادر فني اعلام كرد ديگر كشتي نمي‌گيرد و اقدام به ترك سالن كرد، اين در حالي بود كه او نيم ساعت ديگر بايد در فينال دوم به مصاف قادريان مي‌رفت اما اعلام كرد كه فقط آمدم خودم را ثابت كنم و بروم! احد پازاج مدير تيم ملي نيز به او اعلام كرد كه «خودت را براي كشتي بعد آماده كن.» نيم ساعت ديگر بايد عبدولي روي تشك حاضر مي‌شد و در حالي كه قادريان انتظار او را مي‌كشيد خبري از سعيد نبود تا اينكه بالاخره و بعد از كلي تاخير عبدولي روي تشك آمد.

 

پيروزي و درگيري عبدولي

سعيد عبدولي در دومين مبارزه فينال با نتيجه ۴ بر صفر برابر يوسف قادريان به برتري رسيد و به عنوان ملي‌پوش ايران در رقابت‌هاي جهاني مجارستان انتخاب شد. قادريان پس از اين شكست به سمت شوراي فني و كادر فني آمد و به آنها اعتراض كرد.

قادريان با تشويق اعضاي شوراي فني و كادر فني تيم ملي، اعتراض خود را به برگزاري دوباره رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي نشان داد. پس از آن برادران گرايي، ملي‌پوشان تيم ملي كشتي فرنگي به همراه طرفداران قادريان با فرياد نسبت به اتفاقات رخ‌داده شديدا اعتراض كردند. در ادامه ،درگيري ميان طرفداران دو كشتي‌گير اوج گرفت و به بيرون سالن كشيده شد كه همراه با به‌كار بردن الفاظ ركيك بود.برخي افراد نيز سعي در آرام نگه داشتن عبدولي و خودداري وي از درگيري بودند و دو كشتي‌گير به سالن خانه كشتي هدايت شدند.

در نهايت اين اتفاقات تلخ پس از چند دقيقه به پايان رسيد.پس از درگيري، اعضاي شوراي فني و كادر فني شديدا از نحوه برخورد هر ۲ كشتي‌گير گلايه داشتند و به همين دليل ممكن است روي نام عبدولي و قادريان براي حضور در رقابت‌هاي جهاني مجارستان خط بكشند و هيچ كشتي‌گيري در اين وزن اعزام نشود.قرار است اعضاي شوراي فني كشتي فرنگي جلسه‌اي را به رياست رسول خادم برگزار كنند و درباره اتفاقات رخ‌داده تصميم‌گيري كنند.

با توجه به مشكلات شديد مالي فدراسيون كشتي و احتمال اعزام ناقص تيم‌هاي ملي به رقابت‌هاي جهاني پس از افزايش شديد نرخ ارز، قرار است اين موضوع نيز در جلسه شوراي فني مورد بررسي نهايي قرار گيرد.به گفته اعضاي شوراي فني وزارت ورزش و كميته ملي المپيك هيچ‌گونه مساعدت و همراهي براي حل مشكل فدراسيون كشتي در اين باره نداشته‌اند.رقابت‌هاي جهاني ۲۰۱۸ از ۲۸ مهرماه سال جاري در بوداپست پايتخت مجارستان برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون