• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4205 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر

اين فيلم‌ها قرار است در پاييز اكران شوند

تابستان ادامه دارد

تينا جلالي

 

 

با نگاه به تعداد فيلم‌هايي كه هرسال در سينما ساخته مي‌شود به اين نكته مي‌رسيم كه يك تعداد فيلم از گردونه اكران بازمي‌مانند و فرصت نمايش به‌سختي براي‌شان فراهم مي‌شود و واقع‌بينانه هم بخواهيم نگاه كنيم قرار نيست همه فيلم‌هايي كه در سينما ساخته مي‌شوند فرصت اكران پيدا كنند برخي از آنها سر از شبكه نمايش خانگي درمي‌آورند برخي به تلويزيون فروخته مي‌شوند و تعدادي ديگر به دليل فقر كيفيت، راه به‌جايي نمي‌برند و بلاتكليف مي‌مانند. اما آن چيزي كه حائز اهميت است اينكه يك تعداد فيلم‌هاي اجتماعي باكيفيت خوب و ساختاري منسجم هستند كه توجه منتقدان را به خود جلب كرده‌اند و بايد در معرض عموم قرار بگيرند تا هم سرمايه‌اي كه براي اين فيلم‌ها هزينه شده برگردد و هم فيلم‌ها مخاطبان خود را جذب كرده و موضوع خود را با آنها در ميان بگذارند و به اصلاح روشنگري كنند اما فرصت نمايش پيدا نمي‌كنند و معلوم هم نيست چه زماني در سينماها نمايش داده شوند.

امسال تابستان كفه ترازو به نفع فيلم‌هاي كمدي سنگين بود ولي به نظر مي‌رسيد با آمدن فصل پاييز فرصت نمايش براي فيلم‌هاي اجتماعي بهتر فراهم شود، اما دوباره شاهديم كه همان رويه تابستان در پيش‌گرفته شده و فرصت‌هاي طلايي اكران و بيشتر صندلي‌هاي سينما در اختيار فيلم‌هاي كمدي قرار مي‌گيرد، نگاهي به سردر سينماها نشان مي‌دهد فيلم‌هاي «لس‌آنجلس تهران»، «لازانيا»، «هشتگ»، «هزارپا» و «كاتيوشا» بر پرده يكه‌تازي مي‌كنند...

اما تا پايان سال جاري چيزي نزديك به پنج ماه زمان باقي است و فيلم‌هايي كه سال گذشته توليدشده‌اند فرصت دارند در اين پنج ماه باقي‌مانده روانه سينماها شوند در غير اين صورت اكران‌شان به سال آينده موكول مي‌شود. در گزارش زير نگاه اجمالي داريم به فيلم‌هايي كه در پنج ماه آينده در سبد اكران قرار مي‌گيرند.

 

«كاميون» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي كامبوزياپرتوي سال گذشته در جشنواره فجر نمايش داده شد فيلمنامه اين فيلم در سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را دريافت كرد. اين فيلم هنوز فرصت نمايش در سينماها را پيدا نكرده . بازي متفاوت سعيد آقاخاني در فيلم كاميون با تحسين منتقدان همراه بود.

«كاركثيف» جديدترين ساخته خسرو معصومي هم در نوبت اكران قرار دارد و كارگردان اين فيلم خبر از نمايش فيلمش در پاييز داده . حال چه بازه زماني به نمايش اين فيلم قرار است تعلق گيرد مشخص نيست. موضوع فيلم كار كثيف درباره كار و مهاجرت است و بازيگراني چون پدرام شريفي، شاهرخ فروتنيان، مرحوم لوون هفتوان و... در اين فيلم بازي مي‌كنند.

يكي از فيلم‌هايي كه در سكوت خبري محض در سينماها نمايش داده شد و كسي از چگونگي اكران اين فيلم حرفي نزد و زود هم از پرده پايين كشيده شد فيلم «راه رفتن روي سيم» به كارگرداني احمدرضا معتمدي بود، اما اين كارگردان فيلم ديگري هم در نوبت نمايش دارد به اسم «سوءتفاهم» كه بعد از نمايش در جشنواره فجر با واكنش به‌شدت منفي منتقدان همراه بود.

عباس رافعي سال گذشته فيلمي با عنوان «بهت» را با جمعي از حرفه‌اي‌هاي سينما مقابل دوربين برد اين فيلم با مديريت فيلمبرداري محمود كلاري و با تدوين مستانه مهاجر و با موسيقي فردين خلعتبري و با بازي مهتاب كرامتي و رعنا آزادي‌ور ساخته شد. چگونگي اكران اين فيلم تا به اين زمان مشخص نشده و در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

طبق اخبار رسمي گويا قرار است فيلم «آستيگمات» به كارگرداني مجيد رضا مصطفوي به‌زودي در سينماها نمايش داده شود و پيش‌بيني سازندگان حكايت از گيشه بالايي است كه اين فيلم كسب مي‌كند اما بايد ببينيم كه با توجه به اينكه كمدي لس‌آنجلس تهران در سينماها نمايش دارد آيا از جانب سينما‌داران سانس‌هاي خوبي به فيلم‌هاي اجتماعي روي پرده تعلق مي‌گيرد؟ يا همچون فيلم‌هاي «فراري» عليرضا داوود نژاد و «شماره 17 سهيلا» ساخته محمود غفاري قرباني اكران مي‌شوند.مهتاب نصيرپور، محسن كيايي، باران كوثري، هادي حجازي فر، حسين پاك‌دل، سيامك صفري، حسام محمودي، بهنوش بختياري، محمد شاكري و نيكي كريمي گروه بازيگران «آستيگمات» را تشكيل مي‌دهند.

«اردك لي »به كارگرداني بهروز غريب پور و تهيه‌كنندگي علي حضرتي يكي از فيلم‌هايي است كه ممكن است در رديف اكران پاييز به نمايش درآيد . اما هنوز چيزي قطعي اعلام‌نشده است. «اردك لي» نام دانش‌آموزي است كه به دليل مهاجرت پدر و مادر خود از شهرستان به تهران در دوره محمدرضا شاه گرفتار يك نام غيرمتعارف مي‌شود.

در شرايطي كه بخش نگاه نو از سي و ششمين جشنواره فيلم فجر حذف شد، يكي از جواناني كه سال گذشته فيلمش در اين رويداد به نمايش درآمد و باوجود محدوديت‌ها توانست در اين رويداد شركت كند و اتفاقا ساخته‌اش هم موردتوجه منتقدان قرار بگيرد «امير» به كارگرداني نيما اقليما بود. ميلاد كي مرام، سحر دولتشاهي، هادي كاظمي و... در اين فيلم به ايفاي نقش مي‌پردازند.

روح‌الله حجازي سال گذشته فيلم« اتاق تاريك» را مقابل دوربين برد. ساعد سهيلي و ساره بيات مهم‌ترين بازيگران اين فيلم هستند، داستان اين فيلم درباره فرهاد و هاله است كه فصل جديد زندگي خود را آغاز كرده‌اند و اين سرآغاز تغييرات ديگري است كه آنها را در مواجهه با مسائل جديدي قرار مي‌دهد… اينكه چه زماني قرار است اين فيلم روانه پرده سينماها شود هنوز مشخص نيست.

«شكستن هم‌زمان بيست استخوان» بانام بين‌المللي «رونا مادر عظيم» به كارگرداني جمشيد محمودي اين روزها در جشنواره بوسان نمايش داده مي‌شود و امسال به عنوان نماينده سينماي افغانستان در جوايز اسكار انتخاب‌شده است. اين فيلم هم يكي از فيلم‌هاي متقاضي اكران پاييز است.

«مارموز» فيلمي به كارگرداني كمال تبريزي بانام گذشته «خودسر» و با بازي حامد بهداد، ويشكا آسايش، آزاده صمدي و ... كه در جشنواره جهاني امسال نمايش داده شد و موافقان و مخالفان خاص خود را داشت. اين فيلم با دريافت پروانه نمايش اما هنوز زمان دقيق اكراني ندارد. پيش‌بيني مي‌شود از كمدي‌هاي پرفروش سينما باشد . اين فيلم به نويسندگي آيدين سيار سريع با مضموني كمدي و سياسي روايتگر داستان زندگي شخصي به نام «قدرت» با بازي حامد بهداد است كه سوداي رسيدن به قدرت را دارد.

عبارت اينكه فيلم خوب راه خود را پيدا مي‌كند در مورد فيلم «درساژ» كاملا صادق است. اين فيلم به كارگرداني پويا بادكوبه و تهيه‌كنندگي روح‌الله و سميرا برادري تاكنون بالغ‌بر پانزده حضور جهاني را در كارنامه خود ثبت كرده و همچنان هم در جشنواره‌هاي مختلف دنيا شركت مي‌كند و جايزه مي‌گيرد. سال گذشته بخش نسل جشنواره فيلم برلين از فيلم «درساژ» نماينده ايران تقدير ويژه كرد.ضمن اينكه در جشنواره جهاني امسال هم جايزه بهترين استعداد به پويا بادكوبه تعلق گرفت. سازندگان اين فيلم خبر دادند كه زمان نمايش اين فيلم پاييز است . درساژ داستان زندگي دختري ۱۶ساله است كه در زندگي خود در دوراهي ايستاده است. نگار مقدم، ‌علي مصفا شبنم مقدمي و .. در اين فيلم به ايفاي نقش مي‌پردازند.

«سراسر شب» عنوان فيلم آخر فرزاد موتمن است كه زمان دقيقي براي نمايش آن اعلام‌نشده اما فرزاد موتمن اعلام كرده به‌زودي اين فيلمش در سينماها نمايش داده مي‌شود. الناز شاكردوست، ‌امير جعفري، افسانه چهره آزاد بازيگران اين فيلم هستند. «آخرين بار كي سحر را ديدي؟» فيلمي به كارگرداني فرزاد موتمن نتوانست سانس‌هاي خوبي در سينماها داشته باشد حال بايد ببينيم سرنوشت سراسر شب در اكران چه خواهد شد.

عليرضا معتمدي پيش‌تر به عنوان نويسنده و منتقد فيلم در سينما فعاليت مي‌كرده و «رضا» اولين فيلم سينمايي در كارنامه او به‌حساب مي‌آيد.«رضا» با همكاري بازيگراني چون سحر دولتشاهي، ستاره پسياني، افسر اسدي، سولماز غني، پانته آ مرزبانيان، نسيم ميرزاده، پانته آ رحيميان، فروغ طايي و رضا داودنژاد و خود عليرضا معتمدي ابتداي سال 96 ساخته شد و تا به امروز فرصت اكران پيدا نكرد.

«هايلايت» به كارگرداني اصغر نعيمي و تهيه‌كنندگي ساسان سالور درامي عاشقانه است كه مضموني اجتماعي دارد و پژمان بازغي، جمشيد هاشم‌پور ازجمله بازيگران آن هستند. سرنوشت اكران اين فيلم چه مي‌شود؟

شايد بتوان گفت يكي از فيلم‌هايي كه از سال گذشته تاكنون مهجور باقي‌مانده و نتوانسته فرصت اكران بگيرد و تاكنون حرفي از اين فيلم به ميان نيامده است.«گرگ بازي» است.«گرگ‌بازي» اولين فيلم عباس نظام دوست در مقام كارگرداني با شركت بازيگراني علي مصفا، هانيه توسلي، نگار جواهريان، سعيد چنگيزيان، سهيلا گلستاني و... ساخته‌شده است.

 

فيلم‌هايي كه امسال ساخته شدند

علاوه بر فيلم‌هاي ذكرشده، تعدادي فيلم هم هستند كه طول سال جاري ساخته شدند و سازندگان آنها مدعي هستند كه تمايلي به اكران در جشنواره فجر ندارند و بدون نمايش در اين رويداد متقاضي اكران در نيمه دوم امسال هستند.

«سال دوم دانشكده من» جديدترين ساخته رسول صدر عاملي است كه مسعود ردايي تهيه‌كننده آن اعلام كرد اين فيلم فصل پاييز در سينماها نمايش داده مي‌شود و قرار نيست «سال دوم دانشكده من» براي نمايش در جشنواره فجر منتظر بماند. زمان اكران مشخصي براي اين فيلم تاكنون اعلام‌نشده است. علي مصفا، شقايق فراهاني، ويشگا آسايش و.. در اين فيلم بازي مي‌كنند.

فيلم «طلا» به كارگرداني پرويز شهبازي دومين فيلمي بود كه تهيه‌كننده آن اعلام كرد كه قرار است پاييز امسال در سينماها نمايش دهد، طبق اعلام محمد شايسته تهيه‌كننده فيلم، «طلا» بدون حضور در جشنواره فيلم فجر براي اكران عمومي در سال جاري آماده نمايش مي‌شود.نگار جواهريان، هومن سيدي، طناز طباطبايي، هدي زين‌العابدين، احترام برومند و مهرداد صديقيان بازيگران اصلي «طلا» هستند.

فيلم «همچنان كه مي‌مردم» اولين ساخته مصطفي سياري كه چندي پيش در هفتاد و پنجمين دوره فستيوال ونيز به نمايش درآمد نيز گويا قرار است پاييز امسال در سينماها نمايش داده شود. در اين فيلم نادر فلاح، الهام كردا و .. به ايفاي نقش مي‌پردازند.

در چند روز گذشته با انتشار تيزر فيلم «قانون مورفي» به كارگرداني رامبد جوان و تهيه‌كنندگي محمد شايسته و با بازي امير جديد امير جعفري اعلام شد كه اين فيلم قرار است پاييز امسال در سينماها نمايش داده شود.

عليرضا شجاع نوري تهيه‌كننده فيلم «بنفشه آفريقايي» به كارگرداني مونا زندي در هفته‌هاي اخير اعلام كرد كه اين فيلم به‌زودي در سينماها نمايش خود را آغاز مي‌كند، او جاي موضوع اين فيلم را در سينماها خالي دانست. در اين فيلم فاطمه معتمدآريا، سعيد آقاخاني و رضا بابك به ايفاي نقش پرداختند .

«شاه كش» به كارگرداني وحيد اميرخاني يك درام معمايي اجتماعي است كه مهناز افشار نقش اول آن را بر عهده دارد. اين فيلم سال گذشته با حواشي مختلفي روبه‌رو بود . اميرخاني پيش‌تر فيلم «در مدت معلوم»را ساخته بود كه موضوعي جسورانه داشت . به نظر مي‌رسد كه اين فيلم هم در تلاش اكران نيمه دوم سال باشد .

«روزهاي نارنجي» به كارگرداني آرش لاهوتي و با بازي هديه تهراني، علي مصفا، مهران احمدي و.. متقاضي اكران در فصل پاييز است. اين فيلم تاكنون در فستيوال‌هاي مختلف خارجي شركت كرده و در خلاصه داستانش آمده: «آبان» زني ۴۵ساله است كه واسطه استخدام كارگران فصلي است.

«كارت پرواز» به كارگرداني مهدي رحماني محصول سال 95 و با بازي آناهيتا افشار، ندا جبرئيلي، محمدعلي نجفي و .. داستان پرالتهابي را روايت مي‌كند و به همين دليل فيلم گرفتار حواشي شده و تا به امروز فرصت نمايش پيدا نكرده است اما به‌تازگي اخباري منتشرشده كه حكايت از نمايش اين فيلم در سينماها در فصل پاييز دارد.

در كنار فيلم‌هايي كه نام‌برده شد، فيلم‌هاي «گيلدا» به كارگرداني اميد بنكدار و كيوان علي محمدي، «ماه‌گرفتگي» به كارگرداني مسعود اطيابي، «خانه ديگري» ساخته بهنوش صادقي، «آبجي» مرجان اشرفي زاده، «خماري» داريوش غذباني، «به دنيا آمدن» محسن عبدالوهاب ازجمله فيلم‌هايي هستند كه تاريخ اكراني از آنها منتشر نمي‌شود و اصلا معلوم نيست نمايش داده مي‌شوند يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون