• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4209 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر

نگاهي به موهبت «بچه ‌معروف» بودن و «ژن خوب»

از فضل پدر تو را چه حاصل؟

بهرام سرگوسرايي

 

 

قهرماني ميك شوماخر، فرزند مايكل شوماخر در مسابقات فرمول سه حواشي زيادي به همراه داشته و تقريبا تمام رسانه‌هاي مطرح جهان اين موفقيت را پوشش دادند. بي‌بي‌سي پا را فراتر گذاشته و منتظر تكرار قهرماني‌هاي پدر در فرمول يك توسط پسر است. در همين روزها كريستيانو رونالدو جونيور، فرزند بزرگ كريستيانو رونالدو معروف ستاره يوونتوس در آكادمي اين باشگاه يك گل زد و كمتر صفحه‌اي بود كه فيلمي از اين گل را به اشتراك نگذاشته باشد. واقعيت اما اين است كه بي‌بي‌سي تا امروز چند بار به قهرمان فرمول سه پرداخته است؟ صفحات پرهوادار فوتبال تا امروز چند بار گل‌هاي زيباي آكادمي‌هاي فوتبال را به اشتراك گذاشته‌اند؟ آيا قهرماني ميك شوماخر مقتدرانه‌ترين و بهترين قهرماني تاريخ فرمول سه است؟ مشخصا نه. به طور كلي حتي فرمول دو هم جاي زيادي در رسانه‌ها ندارد و رسانه‌هاي تخصصي اين حوزه هم چندان به اين سطح از مسابقات كاري ندارند. گل رونالدو جونيور هم همين‌طور است. همه از اين مي‌گويند كه او روزي فوتباليستي مطرح و بزرگ خواهد شد. مي‌گويند او فوق‌العاده با استعداد است. اما آيا با استعدادترين بچه حاضر در آكادمي‌هاي فوتبال روبه‌روييم؟ باز هم مسلما خير. پس موضوع چيست؟ موضوع اين است كه اين مثل معروف «از‌فضل پدر تو را چه حاصل» يك شوخي بيشتر نيست. در ادامه با ذكر نمونه‌هايي به شما يادآوري مي‌كنيم كه اتفاقا فضل پدر چه تاثيري بر زندگي افراد مي‌گذارد و داشتن يك پدر معروف و به اصطلاح «بچه ‌معروف» بودن، چه قدر مسير موفقيت را هموار مي‌كند. طبيعت رشته‌هاي ورزشي ستاره‌محور هم همين‌طور است. بچه‌ معروف‌هايي كه از كودكي مورد توجه بودند، اسپانسرهاي بيشتري براي تيم‌ها به همراه مي‌آورند و شهرت پدر، عاملي مي‌شود تا تيمي كه آنها را جذب مي‌كند، درآمد بيشتري كسب كند. در ادامه به چند مورد از معروف‌ترين پدر و فرزندهاي تاريخ ورزش مي‌پردازيم كه به موفقيت‌هاي بزرگ رسيدند.

ليلا علي و محمدعلي

محمدعلي كلي معروف‌ترين بوكسور تاريخ است و شايد جزو سه ورزشكار بزرگ تاريخ باشد. اما جالب است، بدانيد كه فرزند دختر او هم قهرمان بوكس ميان‌وزن زنان جهان است. او در حد فاصل سال‌هاي 2002 تا 2007 در 24 مسابقه حرفه‌اي شركت كرد و تمام مسابقاتش را پيروز شد. ليلا علي در 21 مسابقه موفق شد، حريفش را ناك اوت كند و در 3 مسابقه هم با راي داوران پيروز شد. ليلا، دختر سومين همسر محمدعلي كلي بود كه ورونيكا پورشه علي (Veronica Ali) نام داشت. او هشتمين فرزند پدرش به شمار مي‌آيد، چرا كه محمدعلي از دو همسر سابقش، هفت فرزند داشت. ليلا بعد از دوران حرفه‌اي به واسطه شهرتي كه از فعاليت‌هاي پدرش به دست آورده بود به دنياي رسانه وارد شد و چندين و چند برنامه تلويزيوني ساخت.

 

پترو كاسپر اشمايكل

«پسر يك قهرمان» اين بيوگرافي كاسپر اشمايكل در توييترش بود. بعد از قهرماني لسترسيتي در ليگ برتر انگليس بيوگرافي پيتر اشمايكل تبديل شد به «پدر يك قهرمان» تا خانواده اشمايكل هر دو يك قهرماني در كارنامه خود داشته باشند. كاسپر اشمايكل دروازه‌بان درجه يكي نيست. اما به واسطه نام خانوادگي‌اش همواره واكنش‌هايش بزرگ‌نمايي مي‌شود. اين يك واقعيت است. در جام جهاني 2014 كاستاريكا با پنالتي‌گيري‌هاي كيلور ناواس و واكنش‌هاي بي‌نظير او موفق شد، تاريخ‌سازي كند. ناواس بعدها سه بار فاتح ليگ قهرمانان اروپا هم شد. اما موضوعي كه در اين ميان آزاردهنده است، اين است كه موفقيت تيم ملي دانمارك در ضربات پنالتي خيلي بيشتر از موفقيت‌هاي ناواس به چشم آمد. چرا؟ ژن خوب اشمايكل‌ها!

استفن كري و دل كري

استفن كري يكي از معروف‌ترين و بهترين بسكتباليست‌هاي تاريخ است. شوت‌هاي سه امتيازي او تاثير زيادي در قهرماني‌هاي پياپي گلدن استيت در اين سال‌ها داشته و او بحق جايزه MVP يا بهترين بازيكن فصل NBA را برده و يكي از معروف‌ترين‌هاي اين رشته است. اما اين شوت‌هاي سه امتيازي كري حاصل سال‌ها تلاش پدرش است. دل كري حد فاصل سال‌هاي 1988 تا 2002 در ليگ حرفه‌اي بسكتبال امريكا بازي مي‌كرد و يكي از بهترين سه امتيازي زن‌هاي اين ليگ بود.

 

چزاره و پائولو مالديني

چزاره مالديني از اسطوره‌هاي تكرارنشدني تاريخ فوتبال ايتاليا و باشگاه آث‌ميلان است. جالب است كه همين عناوين را براي پسر او پائولو هم مي‌توان به كار برد. پائولو مالديني را همه مي‌شناسند. يكي از برترين دفاع چپ‌هاي تاريخ و در كل يكي از برترين مدافعان فوتبال. شهرت او به واسطه وفاداري‌اش به ميلان است، درست مثل پدر. گفته مي‌شود احتمالا در آينده هم پسرهاي پائولو مالديني، كريستين و دنيل مالديني هم به تيم اصلي ميلان راه پيدا مي‌كنند و نسل سوم خاندان مالديني هم در راه رسيدن به پيراهن روسونري است.

 

برناردو و برونو رزنده

سرمربي تيم ملي واليبال برزيل، مربي پسرش هم بود. برناردو رزنده امروز به خاطر موفقيت‌هاي تيم ملي واليبال برزيل شناخته مي‌شود و تقريبا همه مي‌دانند كه پسرش هم به عنوان يكي از اعضاي تاثيرگذار تيم ملي برزيل در تيمش حضور داشت. در طول سال‌هايي كه برناردو رزنده هدايت تيم ملي برزيل را برعهده داشت، شاهد اين بوديم كه فرزندش هم به عنوان يكي از برترين پاسورهاي جهان شناخته مي‌شد و هنوز هم مي‌شود. برونو رزنده موفقيت‌هايش را مديون پدري است كه سال‌هاي سال براي تربيت او به عنوان يك واليباليست حرفه‌اي وقت گذاشت.

 

پاتريك و جاستين كلايورت

دوازده گل براي تيم آژاكس كافي بود تا جاستين كلايورت از اورديوزي هلند به سري‌آ ايتاليا و تيم آ.اس رم برود. در مورد جاستين كلايورت با قاطعيت مي‌توان گفت اگر فرزند پاتريك كلايورت نبود امروز به اين درجه از شهرت و اعتبار نمي‌رسيد. او كه متولد 1999 است، زير سايه نام پدرش مي‌درخشد و گفته مي‌شود مسوولان بارسا هم او را زير نظر دارند. پاتريك كلايورت در زمان بازي يك مهاجم بود و براي باشگاه‌هايي مانند آژاكس آمستردام، آث‌ميلان، بارسلونا، نيوكاسل، والنسيا و پي‌اس‌وي آيندهوون بازي كرد. منچستريونايتد يكي از تيم‌هايي بود كه علاقه زيادي به اين بازيكن داشت.

حتي به اسامي زيادي در فوتبال ايران هم مي‌توان اشاره كرد. مانند علي پروين و محمد پروين و همچنين احمدرضا و امير عابدزاده. احمدرضا عابدزاده براي موفقيت‌هاي فرزندش هر كاري كرده و حتي او را در سنين كودكي به آكادمي منچستريونايتد برده است. همچنين زلاتكو كرانچار سرمربي تيم ملي اميد هم فرزندي به نام نيكو كرانچار دارد كه مدت‌ها براي تيم ملي كرواسي بازي كرده و حتي زماني كه پدرش هدايت تيم ملي كرواسي را برعهده داشت، شاگرد او بود. ريك بري و برت بري پدر و پسري هستند كه هر دو قهرمان NBA شده‌اند و از نام‌هاي ماندگار اين رشته در امريكا هستند. باز هم نمونه‌هايي زيادي هست. در واقعيت بايد قبول كرد كه از فضل پدر، به فرزندان چيزهايي زيادي مي‌رسد و آنها مي‌توانند با استفاده از نام و عنوان و شهرت پدر به مراحل بالاي ورزش حرفه‌اي برسند و نام خانوادگي‌شان يك ميانبر در مسير موفقيت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون