• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4341 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ فروردين

خانه‌تكاني باورها

محسن آزموده

روز پنجشنبه در صفحه 15 روزنامه اعتماد يادداشتي از دكتر حسن اسلامي‌اردكاني منتشر شد با عنوان «خانه‎تكاني زبان». اين استاد و پژوهشگر فلسفه، در اين نوشته موجز و خواندني با اشاره به شروع سال جديد و سنت نيكوي خانه‎تكاني در ميان ايرانيان تاكيد كرده كه چه خوب است، اين خانه‎تكاني صرفا در حد اسباب و اثاثيه باقي نماند و هر يك از ما تلاش كنيم زبان‎ خودمان را نيز از ناپاكي‎ها و آلودگي‎ها بپيراييم و در سال جديد بكوشيم «زبان‌مان را تازه و شاداب كنيم و زبان تازه، پيراسته و نونواري به كار گيريم و با مردمان به نيكي و زيبايي سخن بگوييم».

اين روزها مشغول مطالعه كتاب «باور ديني و فضيلت فكري» (نشر هرمس) نوشته دوست فاضلم اميرحسين خداپرست هستم. اين كتاب درباره اخلاق باور ديني در تلاقي سه حوزه اخلاق، معرفت‎شناسي و فلسفه دين به مدد آراي ليندا زگزبسكي، فيلسوف معاصر امريكايي است. روشن است يكي از مباحث اصلي اين كتاب، بحث از اخلاق باور است و در نتيجه در بخش‌هاي قابل توجهي از آن به نحو دقيق و جدي به بحث اخلاق باور و ديدگاه‎هاي مختلفي كه در اين زمينه مطرح شده، پرداخته است. دو سال پيش (6 اسفند 96) در همين ستون (فلسفه در خيابان) در يادداشتي با عنوان «به باورهايت اهميت بده» به موضوع «اخلاق باور» و اهميت آن اشاره كردم و نوشتم: «انسان‎ها همان‎طور كه از نظر اخلاقي حق ندارند هر عملي را انجام دهند يا هر حرفي را بزنند، در حيطه باورها نيز مسوولند». معناي اين مسووليت و پيچيدگي‎هاي تعهد به آن را مي‎توان از منظر فيلسوفان مختلف در كتاب «باور ديني و فضيلت فكري» مورد مطالعه قرار داد.

اما ربط اين بحث (اخلاق باور) به يادداشت دكتر اسلامي كه سخن را با آن آغاز كردم، چيست؟ در واقع با اشاره به بحث اخلاق باور مي‌خواستم در كنار اهميت خانه‎تكاني زبان، به ضرورت و اهميت خانه‎تكاني باورها برسم. به عبارت ديگر، همچنان كه شايسته و بايسته است، ما علاوه بر پيراستن محيط زندگي، به پاكيزگي زباني كه در گفتارها و نوشتارهاي روزمره (اعم از نظرات و پيامك‎هايي كه در شبكه‎هاي اجتماعي براي هم مي‎نويسيم و ارسال مي‎كنيم)، اهميت دهيم، متوجه باورها و عقايد و افكار خودمان هم باشيم.

البته همان‎طور كه اميرحسين در كتاب مذكور به نقل از فيلسوفاني چون ويليام جيمز و الوين پلنتينگا و ديگران نشان داده، يافتن شواهد و قرائن مستدل براي همه باورها آن طور كه مهم‎ترين مطرح‎كننده بحث اخلاق باور (ويليام كليفورد، رياضيدان و فيلسوف انگليسي 1845-1879) مدنظر داشته، نه فقط كار ساده‎اي نيست، بلكه چه بسا محال باشد. اما اين امر ما را از وظيفه‎ و مسووليتي كه نسبت به باورهاي‌مان و مهم‎تر از آن نسبت به فرآيندهاي باورآوري در خودمان و ديگران داريم، خلاص نمي‎كند. دليل اصلي اين ادعا هم همان‌طور كه كليفورد در مقاله مشهورش (اخلاق باور، 1877) نشان مي‎دهد، پيامدهايي است كه يك باور مي‎تواند در بر داشته باشد. او در آن مقاله مثال كشتي‌باني را مي‎زند كه بر اساس اين باور ناسنجيده كه كشتي‎اش سالم است، ده‎ها نفر را به وسط دريا مي‎برد، در حالي كه اگر باور او غلط و كشتي خراب باشد، پيامد ناگوار آن مرگ يا آسيب ديدن ده‎ها آدم و غرق شدن آنهاست. ممكن است اين مثال فرضي به نظر برسد، اما با دقت در بسياري از خطاهاي عمدي يا سهوي خودمان و ديگران در مي‌‎يابيم كه منشا بسياري از آنها باورهاي غلط يا لااقل ناسنجيده و فكر نشده است؛ خطاهايي كه متاسفانه گاه پيامدهايي جبران‎ناپذير و دردناك در پي دارند. بنابراين براي پرهيز از اين خطرات بازبيني و بازنگري در باورها و فرآيندهاي باورآوري ضرورت مي‎يابد.

يعني بد نيست (و ‌اي بسا واجب است) دست‌كم سالي يك‌بار، با شروع سال جديد از فرصت ارزشمند تعطيلات نوروز استفاده كنيم و لحظاتي را به اين بينديشيم كه باورهاي ما نسبت به خودمان، ديگران، جهان، سياست، اجتماع و ... چيست، از كجا آمده و چه مبنايي دارد؟ آيا ما براي افكارمان نسبت به چيزهاي مختلف، شواهد و قرائن عقل‎پسندي داريم و حداقلي از اعتبار آنها را سنجيده‎ايم؟ آيا اين باورها را از راه‎هاي قابل اعتمادي به دست آورده‎ايم؟ آيا منابع و مراجعي كه اين باورها را- اعم از آنكه در مورد خودمان باشد يا در مورد ديگران يا در مورد وضعي از اوضاع جهان- در ما پديد آورده‎اند، مي‎شناسيم و آنها را راستي‎آزمايي كرده‎ايم؟ پيامد(هاي) اين باورها براي خودمان و ديگران چيست؟ خانه‎تكاني باورها ولو محدود به ما كمك مي‎كند تا تصميمات سنجيده‎تري بگيريم و احيانا در زندگي تساهل و رواداري بيشتري با خودمان و جهان به خرج دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون