• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

عدد و رقم

100 درصد

تكميل سامانه جامع تجارت در بخش واردات

علي رهبري، رييس مركز توسعه تجارت الكترونيكي، با اشاره به تكميل شدن 80 درصدي سامانه جامع تجارت عنوان كرد: اگرچه تبادل پايدار اطلاعات با 30 دستگاه وجود دارد، اما هنوز تبادل اطلاعات ما با گمرك به‌طور پايدار برقرار نيست.

علي رهبري، رييس مركز توسعه تجارت الكترونيكي، در مورد وضعيت همكاري سازمان‌ها و نهادهاي مختلف براي تكميل سامانه جامع يكپارچه‌سازي و نظارت بر فرآيند تجارت گفت: وضعيت همكاري دستگاه‌هاي مختلف بهتر و تبادل اطلاعات سازمان‌ها و نهادهاي مختلف براي تكميل اطلاعات بيشتر شده است.رييس مركز توسعه تجارت الكترونيكي افزود: به عنوان مثال در فرآيند صدور مجوز واردات با 23 دستگاه مجوز‌دهنده به‌صورت الكترونيكي تبادل اطلاعات داريم و تمامي برگه‌هاي فيزيكي صدور مجوز حذف شده است. او در پاسخ به اين سوال كه وضعيت تبادل اطلاعات در سامانه جامع تجارت با گمرك چگونه است، گفت: هنوز تبادل اطلاعات ما با گمرك به پايداري كامل نرسيده و حتي در برخي زمينه‌ها هنوز شكل نگرفته است. رييس مركز توسعه تجارت الكترونيكي اظهار داشت: در فرآيند واردات در سامانه جامع تجارت تقريبا مشكلي با بانك مركزي وجود ندارد اما با بيمه مركزي هنوز يك مقدار مشكل وجود دارد؛ اگرچه در 8 ماه گذشته شرايط بهتر شده است. او افزود: اما در سامانه جامع تجارت با 30 دستگاه ديگر تبادل اطلاعات پايدار داريم. رييس مركز توسعه تجارت الكترونيكي اظهار داشت: سامانه جامع تجارت تا حدود 80 درصد تكميل شده البته در بخش تجارت خارجي و بخش واردات 100 درصد سامانه تكميل است و بخش‌هايي از سامانه كه مرتبط با صادرات است هنوز تكميل نشده است.

 

3.18 درصد

تورم هند

هر چند كه نرخ تورم پنجمين اقتصاد بزرگ جهان در دوازده ماهه منتهي به ماه ژوئن 0.02 درصد كمتر از نرخ پيش‌بيني شده بود اما با رسيدن شاخص بهاي مصرف‌كننده از 3.05 درصد در ماه مه ‌به 3.18 درصد در ماه ژوئن، تورم هند در بالاترين سطح خود از اكتبر سال گذشته تاكنون قرار گرفت.

به گزارش تريدينگ اكونوميكس، در بين اقلام مختلف، بخش مواد غذايي مهم‌ترين عامل افزايش نرخ تورم در هند بوده است به گونه‌اي كه تورم گوشت 9.01 درصد، نوشيدني‌هاي غيرالكلي 3.07 درصد و ميوه 4.66 درصد بوده است. در بين اقلام غير غذايي تورم بخش مسكن 4.84 درصد، سوخت 2.32 درصد و پوشاك و كفش معادل 1.52 درصد اندازه‌گيري شده است.طبق اعلام مركز آمار هند، تورم ماهانه اين كشور در ماه ژوئن 0.63 درصد بوده است. متوسط نرخ تورم هند در بازه زماني 2012 تا 2019 معادل 6.8 درصد بوده است كه بالاترين تورم ثبت شده مربوط به نوامبر 2013 با 12.17 درصد و كمترين تورم ثبت شده مربوط به ژوئن 2017 با 1.54 درصد بوده است. افزايش نرخ تورم هند در شرايطي رخ مي‌دهد كه رشد اقتصادي اين كشور شتاب آهسته‌تري پيدا كرده است. سوبهاش چاندرا گارگ، وزير دارايي هند پيش‌تر گفته بود كه رشد سه ماهه دوم سال هند ممكن است از رشد 5.8 درصدي ثبت شده در سه ماهه نخست سال فعلي كمتر باشد اما افزود كه دولت اميدوار است از سه ماهه سوم سال رشد اقتصادي مجددا تقويت شود. بانك مركزي هند دستيابي به تورم چهار درصدي را در ميان‌مدت هدف‌گذاري كرده است.

 

3 سناريو

براي نرخ نان

عباس قبادي، در مورد آخرين تصميم اتخاذ شده درباره افزايش قيمت نان در كارگروه آرد و نان گفت: فعلا هيچ تصميمي در مورد قيمت نان اتخاذ نشده و آنچه در مورد افزايش قيمت نان در رسانه‌ها از من نقل قول شده است، به معناي افزايش حتمي قيمت نان نيست.

دبير ستاد تنظيم بازار گفت: كارگروه آرد و نان در هفته‌هاي آتي 3 سناريو در مورد قيمت نان به دولت ارايه مي‌دهد و دولت در مورد قيمت نان تصميم‌گيري مي‌كند.

دبير ستاد تنظيم بازار افزود: مسائل مطرح شده در مورد قيمت نان تاكنون فقط در حد كارشناسي مطرح شده و هيچ تصميمي در اين رابطه اتخاذ نشده است. او بيان داشت: در حال حاضر سه سناريو براي قيمت نان مطرح است، در سناريوي اول بحث آزاد شدن قيمت نان مطرح شده است و در سناريوي دوم مطرح شده كه روش فعلي ادامه يابد، همچنين در سناريوي سوم حالت بينابين سناريوي اول و دوم در نظر گرفته شده است كه البته همه اين سناريوها فعلا در حد كارشناسي مطرح شده و در مورد هيچ يك ستاد تنظيم بازار به جمع‌بندي نرسيده است. قبادي اظهار داشت: سناريوهاي مرتبط به قيمت نان بايد طي جلسات ديگر بررسي و تكميل و سپس به دولت ارايه شود. او با بيان اينكه نبايد با انتشار برخي مطالب در مورد نان چالش ايجاد كرد، گفت: ستاد تنظيم بازار در حال حاضر به كمك كارشناسان و اتحاديه‌هاي مرتبط روي اين موضوع كار مي‌كند و نظرات خود را درباره افزايش قيمت نان يا چگونگي افزايش قيمت نان ارايه كرده و پس از بررسي با جمع‌بندي در قالب 3 سناريو نظارت را به دولت ارايه مي‌كند.دبير ستاد تنظيم بازار اظهار داشت: در جلسات كارگروه آرد و نان روي تغيير وزن چانه، كيلويي فروختن نان، افزايش 25 درصدي قيمت نان و حتي تغيير نيافتن قيمت نان و جبران هزينه‌هاي نان از روش‌هاي ديگر بحث شده، اما هنوز در مورد هيچ يك از نظرات ارايه شده تصميم‌گيري نشده است. او اظهار داشت: بيشترين سناريوي مورد توجه در جلسات افزايش نيافتن قيمت نان اما جبران هزينه‌ها از طريق ديگر است كه البته در اين مورد هم نتيجه‌اي حاصل نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون