• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4423 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ مرداد

كتابخانه

عشق به دروغ‌بافي

الهام ربيعي| رمان روانكاوانه «مرد غيرقابل اعتماد» تازه‌ترين اثر نويسنده نروژي، يوستين گردر پس از 8 سال است كه پيش از اين «دنياي سوفي» او را خوانده بوديم. داستان اين رمان با نوشتن نامه‌اي براي شخصيتي به نام اگنس آغاز مي‌شود كه در واقع مقدمه‌اي است براي شرح جزييات آنچه بر راوي داستان گذشته است. داستان درباره مردي است تنها به نام جيكوب؛ از همسرش جدا شده و از‌ دار دنيا فقط يك دوست به نام «پله» دارد. سرگرمي‌اش هم اين است كه با دروغ‌هاي شاخدار هويتي ناممكن براي خودش بسازد و در مراسم خاكسپاري كساني كه نمي‌شناسدشان، شركت كند. اما كم‌كم اعتيادش به داستان‌سرايي او را در هزارتويي گير مي‌اندازد.

دختر جوان و پيشنهاد كشيش ايرلندي

عرفان حكمتي| ايليش ليسي دختر جواني است كه به همراه مادر و خواهرش در شهر كوچك انيسكورتي در ايرلند زندگي مي‌كند. زماني كه يك كشيش ايرلندي ساكن بروكلين نيويورك به او پيشنهاد مي‌كند كه به نيويورك مهاجرت كند، ايليش تصميم مي‌گيرد خانه و خانواده‌اش را ترك كند و به امريكا برود. اين رمان كه وقايعش در اوايل دهه 50 ميلادي رخ مي‌دهد داستان مهاجرت، دوري، فقدان، عشق و استقامت است.رمان بروكلين سال 2009 منتشر شد. اين كتاب در همان سال در فهرست اوليه جايزه ادبي بوكر جاي گرفت و جايزه ادبي بريتانيايي كوستا را از آن خود كرد. روزنامه بريتانيايي آبزرور سال 2012 رمان بروكلين را يكي از 10 رمان برتر تاريخي معرفي كرد و آن را كنار آثاري چون «جنگ و صلح» لئو تولستوي و «تالار گرگ‌ها» اثر هيلاري منتل و برنده بوكر 2009 قرار داد.سال 2015 فيلم «بروكلين» بر اساس اين رمان ساخته شد.

اين لحظه خطر

بابك احمدي|نمايشنامه «فرشته تاريخ» با تصويري از نقاشي «فرشته نو» خلق شده به دست نقاش سوييسي، پل كله آغاز مي‌شود. تصويري كه والتر بنيامين تفسيري معروف در باب تاريخ بر آن نوشته است. محمد رضايي‌راد در تازه‌ترين متن خود به روايت آخرين ساعات زندگي والتر بنيامين، فيسلوف يهودي- آلماني، پيش از تصميم به خودكشي مي‌پردازد و از اين رهگذر مي‌كوشد نيم نگاهي داشته باشد به مرگ سقراط، ديگر فيلسوفي كه با دستان خودش جام شوكران سر كشيد. رضايي‌راد در ابتداي نمايشنامه مي‌نويسد: بنيامين در ششمين تز از تزهايي درباره مفهوم تاريخ نوشت: «صورت‌بندي و بيان روشن گذشته به شكل تاريخي، به معناي تصديق آن همان‌گونه كه واقعا بوده، نيست. معناي آن به چنگ آوردن خاطره‌اي است كه هم‌اينك در لحظه خطر درخشان مي‌شود.» من نيز نكوشيده‌ام تا بنيامين را آن‌گونه كه واقعا زيست و مرد بازسازي كنم. پس، از جزييات كوچك گذشتم يا به عمد دگرگونش كردم براي منظوري ديگر؛ فراچنگ‌آوردن خاطره بنيامين در اين لحظه خطر كه در آن ايستاده‌ايم.

انقلاب، شاه‌پري و خشونت

نگار قانونی| «شاه‌پری» تازه‌ترین رمان ایرانی انتشارات ققنوس، روایت زندگی محمد و شاه‌پری ا‌ست که در یکی از روستاهای توابع ایلام زندگی می‌کنند. آن‌ها هنوز کودکند که فرار قاچاقچی اسلحه‌ای به‌نام عماد روند زندگی‌شان را تغییر می‌دهد. قاچاقچی دایی شاه‌پری است و هم اوست که او را مجبور می‌کند در کودکی از پدر و مادرش جدا شده، راهی بغداد شود و ماجراهای عجیب زیادی را پشت سر بگذارد. محمد می‌ماند و بعد از کشته شدن پدرش دنیایی را تجربه می‌کند که یکسره دستخوش خشونت است و نامرادی.
در خلال روزهای انقلاب، شاه‌پری همراه رقاصه‌ای عرب به ایران باز‌می‌گردد و ماجرای مواجهه او با آنچه و آنکه این ‌همه سال از آن دور بوده بخش اصلی داستان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون