پيدا و پنهان
تاثير خانههاي خالي لاكچري بر گراني همهگير مسكن
بر اساس آخرين گزارشي كه مركز آمار ايران اعلام كرده، تعداد خانههاي خالي از سكنه مربوط به سال ۱۳۹۵ است كه در اين گزارش، تعداد خانههاي خالي كل كشور ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار و در استان تهران ۵۰۰ هزار واحد مسكوني اعلام شده است. بخش عمدهاي از اين واحدها خانههاي لوكس و مدرن و با متراژهاي بالا در مناطق شمالي شهر هستند كه اگر وارد شبكه توزيع هم شوند، دهكهاي ضعيف و متوسط قدرت اجاره كردن انباري اين خانهها را هم ندارند؛ بنابراين تزريق اين خانهها به شبكه بازار براي دهكهاي ضعيف و متوسط خيلي موثر نيست؛ اما از سوي ديگر، افزايش قيمت اين خانهها، موج سوداگري و بالا بردن قيمتها در مناطق مركزي و جنوبي شهر تهران را در پي دارد.
افزايش 40 درصدي سرمايهگذاران ايراني در تركيه
ايرانيها در ۶ماهه نخست سال ۲۰۱۹، در زمينه سرمايهگذاري خارجي در تركيه رتبه نخست را به خود اختصاص دادند. «عصر ايران» كه اين خبر را منتشر كرده ميافزايد: در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ ميلادي در مجموع ۵۱۳ شركت ايراني در تركيه از سوي سرمايهگذاران ايراني به ثبت رسيده كه در مقايسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸، حاكي از افزايش ۴۰درصدي است. سياست اعطاي شهروندي به سرمايهگذاران خارجي در تركيه كه از سال ۲۰۱۷ به مورد اجرا گذاشته شده است، نقش موثري در جلب و جذب سرمايهگذاران ايراني دارد.
اقدام عجيب وزير راه در موضوع يك بركناري
محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي يك روز پس از نامه دادستاني كل كشور مبني بر تقويت شوراي حفظ حقوق بيتالمال با حمايت از حسين معصوم نماينده اين وزارتخانه در شوراي مذكور كه از ابتداي تشكيل آن حضور داشته است؛ در اقدامي عجيب وي را با ابلاغ محرمانه بركنار كرده است. به گزارش «تسنيم» با وجود صدور حكم بركناري «محرمانه» معصوم در تاريخ چهار تير، اين حكم 14 تير به وي ابلاغ و 25 تير رسانهاي ميشود.
رشد معكوس شاخص سهولت كسب و كار
نايبرييس اتاق بازرگاني ايران اعلام كرد كه در شاخص سهولت كسب و كار ترقي معكوس داريم بهطوري كه هر شاخص هر سال، حدود سه تا چهار پله تنزل ميكند. حسين سلاحورزي در همايش آينده كار و كارآفريني جوانان كه در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد، گفت: براساس آمار موسسات معتبر بينالمللي در سالهاي پيشروي اقتصاد ايران، نرخ تشكيل سرمايه در بخش نرخ تشكيل سرمايه در بخشهاي مختلف از جمله صنعت، كشاورزي و كسبوكارهاي سنتي به گونهاي است كه نميتوان انتظار رشد اقتصادي را داشت. او با اشاره به موانع پيشروي كسبوكارها بيان داشت: به همان سرعتي كه شاخص نوآوري كشور در حال ارتقا است در شاخص سهولت كسب و كار ترقي معكوس داريم بهطوري كه هر شاخص هر سال حدود سه تا چهار پله تنزل ميكند كه اين علائم بسيار نامناسب و نااميدكننده است.
پايان تحريم قيمت مسكن در فضاي مجازي
قيمت مسكن در آگهيهاي فروش املاك كه بر اساس شواهد، حذف آن تا حدود اندكي در كاهش التهابات بازار مسكن موثر بود، بعد از كمتر از سه ماه مجددا بازگشت و هماكنون در فضاي مجازي قيمتها درج ميشود.
به گزارش ايسنا، دوم مردادماه ۱۳۹۸ مجددا قيمت به آگهيهاي فروش ملك در فضاي مجازي بازگشت. ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ بود كه به دستور دادستاني قيمت مسكن و خودرو از آگهي سايتها حذف شد. اين اتفاق تا حدودي در كنترل ركوردهاي افزايشي توسط صاحبان اكانتهاي بينام و نشان و برخي مالكان در بازار مسكن تاثيرگذار بود و رييس اتحاديه املاك از آن استقبال كرد. به گفته مصطفيقلي خسروي «درج قيمت پيشنهادي به طور دايم منجر به رقابت كاذب در بازار مسكن ميشد اما از زماني كه قيمت برداشته شد شاهد آرامش و ثبات بازار بوديم».
با اينكه كارشناسان سركوب قيمتي را راهكاري موثر براي كنترل بازار مسكن در ميانمدت و درازمدت نميدانند، حفظ اين بازار از سم آگهيهاي كاذب، دلبخواهي و بيهويت، ضروري به نظر ميرسيد. منحني قيمت مسكن شهر تهران در ماههاي اسفند و ارديبهشت بهطور محسوسي رو به بالا حركت ميكرد كه يكي از دلايل آن درج آگهيهاي كذايي عنوان ميشد. البته حذف قيمت آنطور كه بايد و شايد در كنترل رشد قيمت تاثيرگذار نبود اما در هفتههاي اخير نشانههاي ثبات قيمت در بازار مسكن ديده ميشود.بيتالله ستاريان، كارشناس بازار مسكن با بيان اينكه حذف قيمتگذاري در سايتهاي فروش ملك تاثير چنداني در روند قيمتي بازار مسكن نخواهد داشت، تاكيد كرد: شايد براي كالاهايي مثل خودرو، لوازم خانگي يا كالاهاي خاص فرهنگي، اين مساله تاثيرگذار باشد ولي ملك، كالاي سرمايهاي است و عوامل تبليغاتي تاثير چنداني در قيمت مسكن ندارد. اين اقدامات ما نوعي فرافكني و گول زدن خودمان است. چند اپليكيشن نميتوانند بازار كلان اقتصاد يك كشور را دگرگون كنند. آشفتگي در بازارهايي مثل لوازم خانگي از بين ميرود، اما ملك موضوعي است كه نگاه سرمايهاي به آن وجود دارد. در عين حال كه مصرفي است، كالايي قابل فروش محسوب ميشود.ميانگين قيمت مسكن شهر تهران در فروردين ۱۱ ميليون و ۲۷۰ هزار تومان بود. در ارديبهشت به ۱۲ ميليون و ۶۷۰ هزار تومان رسيد و در خردادماه
۱۳ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان شد. آمار نشان ميدهد، عدم درج قيمت در آگهيها نتوانسته جلوي روند صعودي قيمتها را بگيرد اما رها كردن بيضابطه فضاي مجازي به دست سودجويان نميتواند منطقي باشد.