• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4454 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ شهريور

احمد توكلي در تشريح فرآيند نوپاي مبارزه با فساد:

مارمولك‌ها، اژدها شدند

احمد توكلي گرچه شخصيت حقوقي‌اش با عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام تعريف مي‌شود اما اغلب كنش‌ها و واكنش‌هاي او به دليل رياستش بر هيات‌مديره سازمان ديد‌بان شفافيت و عدالت است كه در خصوص حوزه فساد فعاليت مي‌كند. از همين‌رو حرف از فساد و مبارزه با اين پديده كه به ميان مي‌آيد نام احمد توكلي نيز يك پاي
ماجراست. توكلي شب گذشته در همين زمينه مهمان راديو بود و در مورد مبارزه با فساد گفت: «مبارزه جدي با فساد دير پا گرفت و به قول رهبري باعث شد مارمولك‌ها، اژدها شوند، اما به هر حال با مسيري كه به ويژه در اين دوره شروع شده، در حال پيشروي هستيم، اگرچه در دوره قبل نيز برخي تلاش‌ها صورت گرفت، اما امروز با جسارت و صراحت بيشتري به مبارزه با متخلفان از دارندگان قدرت سياسي يا افرادي كه نسبتي با مقام‌هاي سياسي دارند، شروع شده و دستگاه قضا با هيچ كس تعارف ندارد و به شكل گسترده‌اي با فساد مبارزه مي‌كند.»

او در بخش ديگري از مصاحبه با راديو تاكيد كرد: «در حال حاضر مبارزه با فساد از سوي جامعه به ‌شدت دنبال مي‌شود و اين توقع را خود حجت‌الاسلام رييسي ايجاد كرد و براي اينكه ادامه پيدا كند، شرطش آن است كه قوه قضاييه همچنان بي‌طرفي خودش را در پرونده‌هاي فساد حفظ كند. همچنين در هنگام بررسي پرونده‌ها صداقت قضات آسيب نبيند و تبعيضي روي ندهد و با رعايت اين نكات مي‌توان اعتماد مردم به مبارزه جدي با فساد را جلب كرد. ضمن اينكه آنجا كه بايد با آن برخورد جدي كرد و حساسيت داشت، برخورد با سازمان قدرت است.»

توكلي ادامه داد: «بايد ديد صاحبان قدرت و ثروت چگونه به اين دو مهم دست يافتند، دو نگاه است يا آنها اين دو را به ناحق به دست آوردند يا به عمد در پيشبرد فساد به كار بردند كه بايد با هر دو برخورد شود. در حال حاضر فساد مالي و فساد در سپردن مناصب وجود دارد كه هر دو بايد به‌طور دقيق بررسي شود كه اكنون اين دو طيف در كشور وجود دارند و فعاليت مي‌كنند كه قوه قضاييه با بخشي از آنها برخورد كرده كه اين برخوردها جاي اميدواري دارد.» او با اشاره به شفافيت توضيح داد: «اگر ما همان‌طور كه رهبري فرمودند و تجربه بشري به آن رسيده است، كارهاي‌مان شفاف باشد، متهم نمي‌شويم. اگر امروز مجلس تصويب مي‌كرد كه حقوق نمايندگان منتشر شود، در نوع نگاه به مجلس بسيار تاثيرگذار بود، در حالي كه نمايندگان اين لايحه را رد كردند، معني كارشان اين است كه يكسري افراد فاسد وجود دارد كه اجازه نمي‌دهند افراد سالم نيز تصميم درستي بگيرند. وقتي نماينده مجلس اجازه نمي‌دهد كه ميزان حقوقش منتشر شود و در اذهان عمومي شفاف‌سازي شود، چگونه بايد به نمايندگان مجلس اعتماد كرد و عزم آنها را براي مبارزه با فساد جدي گرفت.»

توكلي افزود: «نمايندگان وكيل مردم در مجلس هستند، چرا در شرايط دشوار فعلي بايد جيب نمايندگان انباشته شود. اگر همين مجلس شفاف عمل مي‌كرد، در معرض اتهام قرار نمي‌گرفت. اگر دولت تكليف ماده 26 برنامه ششم را كه اكنون دو سال است، معطل مانده، مشخص مي‌كرد، امروز دريافتي تمام مديران دولتي روشن مي‌شد و همين مديران نمي‌توانستند هر سال براي خودشان 200 ميليون تومان پاداش بنويسند. لذا اگر شفافيت باشد، مردم اعتماد مي‌كنند و اگر نباشد مردم به دولت و حكومت بي‌اعتماد مي‌شوند.» او در بخش ديگري از مصاحبه گفت: «وقتي فردي در يك پرونده‌اي 11 ميليون سوء‌استفاده داشته، در پرونده ديگر 3، 4 ميليون در ميان بوده، هر دو در يك دادگاه محاكمه نشوند.

به عبارتي اگر متهمان دادگاه سرمايه به دادگاه ويژه مي‌روند، متهمان پرونده خصوصي‌سازي به دادگاه عادي نروند، بلكه با همه به شكل يكسان برخورد كنند. من اطمينان دارم كه آقاي رييسي به تذكرات ما عنايت مي‌كنند و آن زمان خبرهاي خوشي مي‌شنويم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون