• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4461 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ شهريور

همراه با جهان ذهني نويسنده ‌ايرلندي

حكايت هميشگي زندگي و مرگ

گروه ادب و هنر

«استخوان‌هاي خورشيدي» رماني با زبان و روايتي بسيار روان و ساده است كه فرم منحصر به فردي دارد. مردي از آشپزخانه خانه‌اش شروع به روايت كردن جهان مي‌كند و اين قصه روزانه سرشار از شگفتي‌هاست. مك كورمك همچون يكي، دو نويسنده متفاوت ديگر ايرلندي با جويس مقايسه مي‌شود. اين سومين و تحسين ‌شده‌ترين رمان كورمك است و براي نخستين بار است كه يكي از آثار او به فارسي ترجمه مي‌شود. اين كتاب سال 2016 در دوبلين منتشر شده و بيشترين جوايز را براي اين نويسنده به ارمغان آورده است. تعدادي از جوايز اين كتاب عبارتند از: جايزه جهاني گلداسميتز در سال 2016، جايزه جهاني كتابخانه دوبلين، كتاب سال ايرلند 2016، بهترين كتاب سال 2017 به ‌انتخاب تايمز لندن. بهترين كتاب سال 2017 به انتخاب سازمان رسانه‌اي npr امريكا. قرار گرفتن در فهرست
12 كتاب برجسته سال به انتخاب انجمن كتابخانه‌هاي امريكا و... . گاردين درباره اين رمان مي‌نويسد:«شگرف بودن هميشه به ‌ندرت اتفاق مي‌افتد و اغلب غيرمنتظره است اما كتاب استخوان‌هاي خورشيدي واقعا يك استثناست؛ رماني نامعمول از نويسنده‌اي كمتر شناخته شده كه مطمئنا قرار است توسط هر كسي كه اعتقاد دارد، رمان هنوز نمرده و رمان‌نويس‌ها صرفا خوراك فستيوال‌هاي ادبي را براي طبقه متوسط شهري فراهم نمي‌كنند، مورد تحسين و تقدير واقع شود.» نيويورك‌تايمز هم درتاريخ پنجم ژانويه 2018 در مطلبي ضمن مقايسه اين كتاب با آثار ويرجينيا ولف، تي‌اس ‌اليوت و گرترود استاين مي‌نويسد:«استخوان‌هاي خورشيدي به ‌طرز شگفت‌انگيزي اصيل و به‌ وضوح امروزي است؛ كتابي كه تا حدودي مديون مدرنيسم است اما به ‌تمامي متكي به خودش است. اين كتاب با همه پيچيدگي‌هاي ادبي آشكارش، به شكل زيبايي، ساده است.» وال‌استريت ژورنال هم در مقاله‌اي با عنوان «بهترين كتاب جديد» در سوم نوامبر 2017 مي‌نويسد:«اين رمان جريان سيال ذهن يك مرد ايرلندي ميانسال را ثبت مي‌كند كه بسيار شبيه تك‌گويي‌هاي مولي بلوم در اوليس جيمز جويس است. اين كتاب همچون يك جمله رود مانند نوشته شده است...» همچنين رييس انجمن منتقدان ادبي استراليا در دسامبر 2017 درباره اين كتاب مي‌نويسد:«استخوان‌هاي خورشيدي يك شاهكار كامل است. فرمي تجربي براي روايت كه با پيش رفتنش توجه و اشتياق مخاطب را برمي‌انگيزاند. اين رمان، تمامي يك ملت و تاريخ لحظاتش را در يك جمله 270 صفحه‌اي با شكوه خلاصه مي‌كند.»

داستان استخوان‌هاي خورشيدي در روز موسوم به
All Souls Day در نوامبر 2008 در ذهن شخصي به ‌نام ماركوس كانوي مي‌گذرد؛ مهندسي ميانسال در غرب ايرلند كه از دنياي مردگان بازگشته است. مك ‌كورمك 50 ساله در رقابت با 5 كتاب و نويسنده ديگر موفق شد اين جايزه ادبي 10هزار پوندي را از آن خود كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون