• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4492 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۸ مهر

به بهانه انتشار «در كشاكش دين و دولت»

نورهان موحد به زبان فارسي و فارسي‎زبانان

محسن آزموده

بالاخره هفته پيش قريب به يك ماه انتظار كتابخوان‎هاي ايراني ثمر داد و آخرين كتاب استاد محمدعلي موحد با عنوان پرسش‎برانگيز «در كشاكش دين و دولت» در كتابفروشي‎ها توزيع شد، كتابي جمع و جور و خوش‌دست با طرح جلدي زيبا و چاپ شكيل كه نشر ماهي آن را در 317 صفحه منتشر كرده و از يك ديباچه، 6 فصل و يك پانوشت فراهم آمده است. استاد موحد در نود و شش سالگي، اين «نورهان» (تحفه سوغات) را «به پاس شصت و هشت سال دوستي» به ابراهيم گلستان تقديم كرده: «شمشير آهيخته در جدال با فرومايگي و ابتذال».

«در كشاكش دين و دولت» در واقع مقاله‎هايي تحليلي است درباره تاريخ صدر اسلام و ايران. فصل نخست يكسره به تاريخ سي سال پس از پيامبر اسلام (ص) و دوران موسوم به خلفاي راشدين اختصاص يافته. در اين فصل دكتر موحد با تكيه بر منابع فارسي و عربي نشان مي‏‎دهد كه در اين سه دهه، چه وقايعي رخ دادند و چگونه اين رويدادها، سرنوشت تمدن اسلامي در هزار و چهارصد سال بعد را رقم زدند. فصل دوم پاسخي به اين پرسش كليدي و بنيادي براي ايرانيان است كه «چگونه اسلام در ايران راه يافت؟». موحد در اين فصل نشان مي‎دهد كه «مسلمانان درست چشم آسيب‎پذير رويين‎تن ساساني را نشان رفته بودند»، يعني نظام اجتماعي ساساني، «مبتني بر امتيازات طبقاتي بود و معلوم است كه تكيه بر آرمان عدالت و مساوات مي‎توانست تاثير عميقي در طبقات فرودست داشته باشد». فصل سوم كتاب به برآمدن ديوان و ديوان‎سالاري در تمدن اسلامي اختصاص يافته، فصول چهارم و پنجم، به روابط ايرانيان و تازيان مي‎پردازد. در فصل ششم «قصه شگفت خارجي‏گري و پديده قرا» روايت مي‌شود و كتاب با پيوستي كوتاه اما سخت تامل‎برانگيز با عنوان «خارجي‎گري نو» به پايان مي‎رسد.

موحد كه به ويژه در فصل ششم به تفصيل درباره ماجراي خوارج و نحوه شكل‎گيري و رشد و گسترش آنها بحث كرده، در اين دو صفحه، «ماجراي گروه‎هاي سلفي-تكفيري كه طي همين مدت چهل سال در گوشه و كنار جهان اسلام به تاخت و تاز برخاسته‎اند» را «روايت جديد همان خيزش خارجي‎گري در صدر اسلام» خوانده و ضمن مقايسه اجمالي و در عين حال هوشمندانه آنها نوشته: «خارجي‎گري كهن جذابيتي براي افراد پرشور و خام داشت ولي براي جامعه چيزي اختلال و ناامني و ويراني و قساوت و فقر پيشنهاد نمي‎كرد... امروز نيز مردم ليبي و مصر و شام و عربستان و ... در برابر اين توفان نكبت و فلاكت چاره‎اي جز چسبيدن به دام حكومت‌هاي فاسد سركوبگر ندارند. اين تجربه شوم تا كي بايد ادامه يابد؟»

استاد محمدعلي موحد كه پيش از اين نيز با آثار درخشاني چون «خواب آشفته نفت»، «ابن بطوطه»، ترجمه «سفرنامه ابن بطوطه» و ترجمه «ماليات سرانه و تاثير آن در گرايش به اسلام» (نوشته دانيل دنت) تبحر خود را در تاريخ‎نگاري و تسلط به منابع تاريخي نشان داده بود، در مقالات اين كتاب به دو دغدغه اساسي و اصلي سراسر عمر كاري خود پرداخته است: اسلام و ايران و ربط اين دو به يكديگر.

در واقع استاد موحد در اين كتاب از مرز تصحيح و تحقيق و ترجمه و تاريخ‎نگاري فراتر رفته و به تحليل تاريخ روي آورده و در سطرسطر آن نكاتي ظريف و تامل‌برانگيز براي پژوهشگران تاريخ سده‎هاي ميانه تمدن اسلامي- ايراني بيان كرده است. اما آنچه «در كشاكش دين و دولت» را به اثري خواندني براي مخاطبان عمومي بدل مي‌كند، زبان روان و بيان شيوا و قلم سحرانگيز اين استاد زبان‎دان و اديب است. جملات كوتاه و گويا، اصطلاحات روزمره و عامه‎فهم، بخش‎بندي موضوعي و رعايت ايجاز و اختصار تنها شماري از ويژگي‎هاي نگارش سهل و ممتنع موحد است. موضوع مقالات كتاب شايد در نظر اول تخصصي به نظر برسد، اما نثر دلكش موحد و مهارت او در قصه‎پردازي در عين رعايت ضوابط دقيق تاريخ‎نگاري علمي، سبب مي‎شود كه عموم فارسي‎زبانان از مطالعه «در كشاكش دين و دولت» بهره‎مند شوند، به خصوص كه در اين كتاب، برخي از مهم‎ترين و مساله‎‌برانگيزترين مباحث تاريخ ايران اسلامي، مطرح شده است، مسائلي كه دامنه‎شان تا به امروز نيز كشيده شده و همچنان به نحو آشكار و نهان در متن مباحث روز حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون