• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4512 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ آبان

كاتوزيان، تاريخ‌نگار و ايران‌شناس

رضا مختاري اصفهاني

محمدعلي همايون كاتوزيان كه در محافل علمي غرب با نام هما كاتوزيان شهره است، تاريخ‌نگاري نظريه‎پرداز است. او كه از عرصه عملي سياست پا به وادي دانش تاريخ و سياست نهاده، سعي كرده در تحقيقات تاريخي خود اصول علمي را مدنظر قرار دهد. هرچند در اين باره نگاه علمي او نيز متاثر از علايق و پيشينه سياسي اوست. در اين باره علقه‎هايش به خليل ملكي و خاستگاه سياسي‎اش از نيروي سوم موجب شده پژوهش‎هايش درباره نهضت ملي به نيروي سوم محوريت بدهد يا با انتشار خاطرات خليل ملكي به شناخت جامعه ايران از او ياري برساند. همچنين با برساختن نظريه در حوزه تاريخ‌نگاري سعي كرده از دل مصاديق تاريخي به نظريه برسد نه از دل نظريه برساخته ديگران به تحقيق تاريخي بپردازد. در حالي‎كه متاسفانه در دانشگاه‌هاي ايران همچنان در بر پاشنه تكيه بر نظريات غربي بدون توجه به تفاوت‎هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه ايران با محل توليد اين نظريات مي‎چرخد.

نكته آنكه نظريات خود كاتوزيان هم دچار همين وضعيت شده و برخي بدون نقد و بازبيني آنچه كاتوزيان گفته و بي‎توجه به يافته‎هاي جديد، آنها را تكرار مي‎كنند. از جمله نظريه او تحت عنوان «شبه‎مدرنيسم» براي نفي تحولات دوره پهلوي اول توسط برخي به يك اصطلاح سياسي تبديل شده است. در حالي‎كه اين نظريه مانند هر نظريه‎اي قابل نفي و اثبات است. اما آنچه مهم است اينكه كاتوزيان با اشرافي كه بر تاريخ و فرهنگ ايران دارد، بدون تكرار سخنان ديگران، فهم جديدي از تاريخ ارايه مي‎كند؛ به‌طوري‌كه در تفاوت دوره اول سلطنت رضاشاه با دوره دوم، به تفاوت ديكتاتوري و استبداد اشارت دارد. يا جامعه ايران را جامعه كوتاه‎مدت معرفي مي‎كند. هرچند برخي بر اين نظريه تاختند و نگاه او را شرق‎شناسانه دانستند.

نكته ظريف آنكه منتقدان خود به نظريه شرق‎شناسي ادوارد سعيد متوسل و از اشراف كاتوزيان بر تاريخ و فرهنگ ايران به عمد يا به سهو غافل شدند. البته اين سخن به معناي غفلت از كاستي‎ها و برخي لغزش‎هاي كتاب «ايرانيان» نيست. چنانچه برخي تحليل‎ها و خوانش‎هاي او از تاريخ متاثر از ادبيات چپ است. به‌طوري‎كه درباره بعضي حوادث و شخصيت‎ها نگاهش چندان به صواب نيست. اما آنچه همايون كاتوزيان را در ايران و غرب به عنوان ايرانشناسي توانا و برجسته نمايانده، تعمق او در ادبيات است. او هم در زندگي و آثار سعدي نيك نگريسته و هم صادق هدايت را از جنبه‎هاي مختلف بررسي كرده است. شعر و ادبيات مشروطه را خوانده و به فرامتن‎ها توجه كرده است. او را مي‎توان از آخرين بازماندگان نسلي از ايرانشناسان مقيم غرب دانست كه به ظرايف زبان فارسي آگاه و آشناست و يافته‎هاي خود را به زبان بين‎المللي به جهان عرضه مي‎كند. از همين رو تاريخ‌نگاري او درباره ايران، جهاني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون