• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4526 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ آذر

رييس سازمان محيط‌زيست:

زورمان به خودروسازان نمي‌رسد

گروه اجتماعي| اظهارنظر دوباره عيسي كلانتري رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره كيفيت محصولات خودروسازان و تاثير آن بر آلودگي هوا افتادن در چرخه معيوبي است كه سال‌هاست خودروسازان با تكيه بر آن خودروهاي نامرغوب توليد كرده‌اند. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست گفته است: ما زورمان به خودروسازها نمي‌رسد. اگر قرار بر توليد استاندارد موتوسيكلت و خودروها باشد بايد كارخانجات را تعطيل كنيم و در اين صورت ميليون‌ها نفر بيكار مي‌شوند.

اين در حالي است كه واقعي كردن نرخ بنزين يكي از سخت‌ترين كارهايي بود كه سال‌هاي بسياري نمايندگان مجلس و دولت‌هاي مختلف از انجام آن به سبب تبعات اجتماعي-اقتصادي آن طفره مي‌رفتند. با اين حال اينك بهاي بنزين به رقم واقعي آن نزديك شده است اما همچنان خودروسازان پشت اين بهانه كه اگر بخواهند كيفيت محصولات‌شان را ارتقا دهند چنين و چنان مي‌شود، پنهان شده‌اند. از سوي ديگر همواره با ترسيم تصويري ترسناك از تعطيلي كارخانه‌هاي خودروسازي از كالبدشكافي ناتواني خودروسازان در توليد خودروهاي باكيفيت و همراه با محيط‌زيست خود را محروم كرده‌ايم.

در اين شرايط عيسي كلانتري در ارتباط تلفني با يك برنامه راديويي توضيح داده است: جالب است كه خودروسازان تقاضا كرده بودند كه فيلترهاي دوده را به دليل تحريم‌ها از كاميون‌ها بردارند درحالي كه
۱۰ سال قبل كه تحريم نبوديم آقايان فيلتر در كاميون‌ها استفاده نمي‌كردند و الان به بهانه سال رونق توليد همه جور سوءاستفاده مي‌كنند. معاون رييس‌جمهوري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: تهران و خيلي از شهرهاي بزرگ جهان امروز گرفتار هواي ساكن و سرد هستند. او با بيان اينكه مصرف سوخت‌هاي فسيلي در ايران بسيار بالاست، گفت: ماشين‌آلاتي كه اين سوخت‌ها را مي‌سوزانند قديمي و از كار افتاده‌اند. به عنوان مثال دو ميليون و ۷۰۰ هزار موتوسيكلت كاربراتوري در سطح شهر تهران داريم كه هر كدام به اندازه هشت خودروي بنزين‌سوز آلاينده توليد مي‌كنند، ضمن اينكه اكثر اين موتوسيكلت‌ها اسقاطي و از رده خارج هستند. كلانتري با تاكيد بر لزوم نوسازي و توليد موتوسيكلت‌هاي برقي يا حداقل انژكتوري اظهار كرد: بيش از ۸۰درصد موتوسيكلت‌ها وسيله معيشت مردم هستند اما متاسفانه كارخانجات موتورسازي اقدامات لازم را انجام نداده‌اند. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست همچنين توضيح داد: ۷۰ هزار كاميون شب‌ها وارد تهران مي‌شدند و گازوييل مي‌سوزاندند، اين كار در كنار زباله‌سوزي‌ها آلاينده‌هاي اصلي شهر را توليد مي‌كنند. ما بيش از حد ظرفيت كلان‌شهرها سوخت فسيلي مصرف مي‌كنيم، به‌طوري‌كه سرانه مصرف سوخت فسيلي در ايران 6 برابر كشور تركيه است. او ضمن ابراز تشكر و قدرداني از وزارت نفت گفت:
در حال حاضر بيش از ۸۵درصد بنزين توليدي كشور استاندارد يورو ۴ و يورو ۵ است درصورتي‌ كه قبلا حتي زير يورو ۲ بود. او مشكل اصلي را استاندارد نبودن قواي محركه كشور (صنعت خودرو و موتوسيكلت) دانست و اظهار كرد: تمام ذرات آلاينده در شرايط هواي سرد در سطح پايين شهر مي‌مانند و جابه‌جا نمي‌شوند و از طرفي با ساخت و سازها و برج‌سازي‌ها هوا رد و بدل نمي‌شود، بنابراين وزش بادهاي كم سرعت اثري ندارند. كلانتري سيستم اتوبوسراني را «فشل» توصيف كرد و گفت: بيش از نيمي از اتوبوس‌هاي شهر تهران اسقاطي هستند و نبايد وارد شهر شوند و از طرفي مي‌گويند مردم در خيابان مي‌مانند. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه شهرداري تهران توان نوسازي شهر و مردم هم توان نوسازي كاميون‌ها را ندارند، اظهار كرد: اقتصاد كشور به قدري قوي نيست كه خواسته‌هاي اجتماعي مردم برآورده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون