• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4537 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ آذر

مرگ سيمون بوليوار

مرتضي ميرحسيني

سيمون بوليوار تابستان 1783 در ونزوئلا متولد شد و به پشتوانه ثروت فراوان خانواده‌اش، فرصت زندگي و تحصيل در اروپا را پيدا كرد. مدتي را در اسپانيا و زماني را هم در فرانسه گذراند و گويا همان روزها به انقلاب دل بست. از نوجواني مجذوب شعارها و آرمان‌هاي انقلابي فرانسويان بود و هرچه سنش بالاتر رفت اين دلبستگي عميق‌تر و اصولي‌تر شد.

اوايل قرن نوزدهم به مبارزه مردم امريكاي لاتين با استعمار اسپانيا پيوست و رهبري جمعيت بزرگي از آنان را به عهده گرفت. هدف‌شان اين بود كه اين نواحي را از تسلط پادشاهي اسپانيا آزاد كنند.

اسپانيايي‌ها خودشان درگير مشكلات داخلي بودند و مانند گذشته نمي‌توانستند در مستعمرات آن سوي آب اعمال قدرت كنند. اما شورشيان حتي در اين شرايط هم كار آساني پيش رو نداشتند. خود بوليوار دو بار شكست خورد و هر بار به زحمت و دشواري، به بهاي مرگ برخي متحدانش از مهلكه جان به در برد. بار سوم، با عبور از مناطقي كه امروزه در مرز كشورهاي كلمبيا و بوليوي قرار دارند به ديگر رهبران انقلابي آن قاره پيوست و در شرايط بهتري با اسپانيايي‌ها مواجه شد. از سير حوادث آن سال‌ها و شرح نبردهاي بوليوار كه بگذريم، سرانجام پادشاهي اسپانيا، البته نه بي‌مقاومت كه بعد از چند شكست از مستعمرات خود در امريكاي لاتين دست كشيد و انقلاب بوليوار، دست‌كم در ظاهر به پيروزي رسيد. اما براي بوليوار پيروزي بر اسپانيايي‌ها و كوتاه كردن دست آنان نه پايان مبارزه كه تازه اولين گام در مسيري طولاني بود. وي متاثر از آرمان‌هاي انقلاب فرانسه به دگرگوني‌هاي بزرگ در اقتصاد و جامعه مي‌انديشيد و تغيير حكومت از مستعمره به ملي را ـ هرچند ضروري ـ ناكافي مي‌دانست.

اما قدرت پنهان ولي تثبيت‌شده و تقريبا تزلزل‌ناپذير زمين‌داران بزرگ، راه هر اصلاح و تغييري را بسته بود. آنها بوليوار را در جنگ همراهي كردند و براي خود او هم احترام زيادي قائل بودند، اما تحولاتي را كه وي در تحقق‌شان مي‌كوشيد نمي‌پسنديدند. از نظر آنان هر تغييري در ساختار اقتصادي و هر تلاشي براي ايجاد برابري در جامعه، حركتي در ضديت با منافع سنتي‌شان بود؛ چيزي كه زير بارش نمي‌رفتند. از نظر اين طبقه متنفذ، ايرادي نداشت ـ و حتي بد هم نبود ـ كه بوليوار قهرمان و حتي اسطوره‌اي براي مردم لاتين باشد و مجسمه‌ها و تنديس‌هايي از او در شهرها ديده شود. چيزي كه از نظر آنان خطرناك بود و بايد مهار مي‌شد فكر و آرمان انقلابي او بود. بوليوار به خانواده‌اي بسيار ثروتمند از طبقه اشراف ونزوئلا تعلق داشت و درآمد حاصل از مزارع نيشكر و معادن طلا و نقره و مس وي را در فهرست ثروتمندترين مردان آن قاره جاي مي‌داد. او بخش زيادي از اين ثروت را براي مبارزه تاريخي خود و مردمش هزينه كرد؛ گويا به برپايي يك جمهوري بزرگ كه همه كشورهاي امريكاي لاتين را فرابگيرد اميد داشت و گام‌هايي را هم براي اجراي آن برداشت. اما روياي او فراتر از ظرفيت‌هاي زمانه و حتي شايد «ناممكن» بود. وي زودتر از آنچه بايد، در چهل و هشت سالگي از دنيا رفت. تشديد بيماري سل كه بوليوار سال‌هاي آخر هميشه با آن درگير بود سرانجام وي را از پا انداخت (17 دسامبر 1830)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون