• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4547 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي

گزارش رييس بنياد مستضعفان از آخرين وضعيت آزاد راه تهران – شمال

زمان بهره‌برداري از قطعه سوم آزادراه تهران - شمال

پس از سال‌ها گمانه‌زني و ابهام، سرانجام بناست قطعه نخست آزادراه تهران- شمال در دهه فجر امسال به بهره‌برداري برسد، قطعه‌اي مهم كه از يك سو مسير اتصال تهران به شهرهاي شمالي كشور را به شكل قابل توجهي كوتاه خواهد كرد و از سوي ديگر ترافيك كرج و مسيرهاي غربي تهران را كاهش خواهد داد با اين وجود اما اين آزادراه تاريخي هنوز با افتتاح نهايي فاصله دارد و بنياد مستضعفان به عنوان پيمانكار اين طرح برنامه‌ريزي خود براي تكميل قطعات دوم و سوم اين آزادراه را اعلام كرده است.

افزايش قابل توجه تقاضاي سفر ميان تهران و شهرهاي شمالي كشور باعث شد، طرح ساخت آزادراه تهران- شمال كه بنا بود مطالعات ابتدايي آن اواسط دهه 50كليد بخورد در نيمه دهه 70 كليد خورد و ساخت يكي از پيچيده‌ترين طرح‌هاي زيرساختي ايران از سوي دولت و بنياد مستضعفان كليد خورد. هر چند قطعه چهارم اين آزادراه در دولت گذشته به افتتاح رسيد اما مسوولان طرح اعلام كردند كه قطعه چهارم از نظر شرايط جغرافيايي و پيچيدگي‌هاي اجرايي، آسان‌ترين قطعه بوده و ساخت 3قطعه باقي مانده نياز به زمان و اعتبارات بيشتري خواهد داشت. همزمان با آغاز دولت يازدهم، ميان وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان توافق جديدي صورت گرفت تا كار ساخت آزادراه تهران- شمال با سرعت بيشتري دنبال شود. هر چند ابتدا اين توافق اميدواري‌هاي زيادي به وجود آورد تا جايي كه برخي از مسوولان وعده تكميل نهايي 3 قطعه باقي مانده تا سال 1400 مي‌دادند اما با پيشروي قطعه نخست مشخص شد، زماني طولاني‌تر براي تكميل آزادراه نياز خواهد بود. با گذشت حدود 6 سال از نهايي شدن توافق جديد، قطعه نخست آزادراه تهران- شمال هنوز افتتاح نشده و پس از چند بار تعويق از سال 96 تا امروز، سرانجام به نظر مي‌رسد، مقدمات افتتاح آن در دهه فجر امسال فراهم شده است. پرويز فتاح، رييس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در اين باره گفته: در رابطه با آزادراه بايد گفت كه قطعه 4 آن را بنياد مستضعفان ساخته و اين آزادراه چند سال است كه زير بار ترافيكي رفته و در حال بهره‌برداري است. قطعه يك كه حساس‌ترين، مهم‌ترين و پرهزينه‌ترين قطعه است به نتيجه رسيده و در دهه فجر با حضور رييس‌جمهور آن را افتتاح مي‌كنيم و تا ۱۰ سال بهره‌بردار بنياد مستضعفان است و در عوارضي‌ها حضور داريم و اگر مشكلي به وجود آيد ما بايد آن را درست كنيم چراكه ما سرمايه‌گذار در اين قطعه هستيم. در اين قطعه از آزادراه نه ما از دولت گله‌اي داريم و نه دولت از ما ناراحت است. قطعه دو را نيز طي توافقي زخمي كرده و ۳۰درصد پيشرفت داشتيم. اگر بخواهيم همه قطعه دوم را بسازيم با ميزان پيشرفت كنوني به عمر اين دولت نمي‌رسد.

هر چند در صحبت‌هاي فتاح به پيشرفت 30 درصدي قطعه دوم آزادراه اشاره شده اما بر خلاف سال‌هاي گذشته مديرعامل بنياد مي‌گويد، نمي‌توان توقع تكميل اين قطعه تا سال 1400 را داشت و از اين رو دو طرف برنامه‌ريزي جديدي در اين زمينه نهايي كرده‌اند. فتاح در اين زمينه گفته: پيشنهاد كرديم كه نيمي از قطعه دوم را بسازيم؛ يعني اينكه مسير رفت آن را بسازيم و با استفاده از جاده قديم تهران- چالوس به عنوان مسير رفت و برگشت بتوانيم اين قطعه نيز تا پايان دولت به بهره‌برداري رسانده و زير بار ترافيكي ببريم. اين پيشنهاد را وزير راه و شهرسازي، رييس سازمان برنامه و بودجه و شخص رييس‌جمهور پذيرفته‌اند و مكاتبات لازم را انجام داده‌ايم. اگر هر چه زودتر اين تصميم اجرايي شود، مي‌توانيم تا پيش از پايان دولت دوازدهم يعني در اوايل بهار سال ۱۴۰۰ قطعه دوم آزادراه تهران- شمال را نيز افتتاح كنيم. البته اگر دولت در تصويب و اجراي اين پيشنهاد تعلل كند، زمان كافي براي بهره‌برداري از قطعه دوم آزادراه تهران- شمال تا تاريخ اعلام شده را نداريم و به اين دولت نمي‌رسد. يعني مسير رفت از آزادراه باشد و مسير برگشت از جاده چالوس باشد؛ بنابراين هر چه سريع‌تر بايد اين برنامه را عملياتي كرد. البته در قطعه دوم نيز تعهدات ما مشخص است و ۱۰۰ درصد آن را انجام مي‌دهيم البته تعهدي دارد و ما نيز به تعهدات خود در اين پروژه عمل خواهيم كرد. در كنار قطعه دوم، اين آزادراه قطعه سومي نيز دارد كه هنوز كار اجرايي روي آن آغاز نشده و به نظر بنياد نيز پيگيري جدي آن را به دوران پس از پايان يافتن تحريم موكول كرده است. او درباره قطعه سوم آزادراه تهران شمال گفته كه نه دولت و نه بنياد مستضعفان هنوز هيچ عمليات اجرايي در قطعه سوم انجام نداده‌اند يعني اين قطعه باقي مي‌ماند و به اين دولت هم نمي‌رسد. فعلا قصد ورود به قطعه سوم آزادراه را نداريم چراكه در شرايط اقتصادي كنوني امري زمانبر و هزينه‌بر است.

فتاح همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه با توجه به تحريم‌ها نيز طرف‌هاي خارجي به ويژه چيني‌ها كه در اين آزادراه حضور داشتند نيز نمي‌توانند سرمايه‌گذاري كنند، آيا اين قطعه به حال خود رها شده و مردم بايد سال‌ها منتظر تكميل آزادراه تهران- شمال باشند؟ گفت: بايد پيگير اين مساله باشيم كه طرف‌هاي خارجي در اين پروژه سرمايه‌گذاري كنند و ان شاءالله تحريم‌ها نيز برطرف خواهد شد و سرمايه‌گذار چيني يا طرف خارجي به اين پروژه وارد و آزادراه تهران- شمال تكميل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون