• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

زندگي سردار قاسم سليماني به روايت تاريخ

تولد: 20 اسفندماه 1335

محل تولد: شهرستان رابُر استان كرمان

دوران تحصيل تا پيش از 18 سالگي را در شهرستان رابر كرمان گذراند. در 18 سالگي پيمانكار سازمان آب كرمان شد.

2 سال مانده به انقلاب با آشنايي از طريق روحاني مشهدي به‌ نام رضا كامياب كه براي تبليغ به كرمان آمده ‌بود، وارد مبارزات انقلاب شد و به گواه برادرش سهراب سليماني از گردانندگان اصلي راهپيمايي و اعتصاب‌هاي كرمان بوده ‌است.

پس از انقلاب به عضويت مجموعه «سپاه افــتـخـاري» كرمان درآمد.

سال 1359 به‌طور رسمي به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد.

آموزش و فرماندهي برخي گردان‌‌هاي كرمان و ازجمله فرماندهان عمليات‌هاي والفجر ۸، كربلاي ۴ و كربلاي ۵ و تك‌شلمچه.

سال 1360 با حكم محسن رضايي فرمانده وقت سپاه به عنوان فرمانده لشكر ۴۱ ثارالله منصوب شد.

سال 1367 به كرمان بازگشت و به مبارزه با باندهاي قاچاق در مرزهاي ايران و افغانستان پرداخت.

سال 1379 با حكم رهبري به عنوان دومين فرمانده سپاه قدس، پس از احمد وحيدي منصوب شد.

بهمن‌ماه 1389 درجه سرلشكري خود را از رهبري دريافت كرد و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي او را «شهيد زنده» ناميد.

تيرماه 1390 كشورهاي عضو اتحاديه اروپا سليماني و سه تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران را تحريم كرد.

سال ۲۰۱۱ نيروهاي تحت‌فرمان او از جمله لشكر فاطميون و تيپ زينبيون جهت مبارزه با داعش و نيروهاي شورشي راهي سوريه شدند.

مردادماه 1395 سردار سليماني به درخواست مسعود بارزاني، رييس پيشين اقليم كردستان عراق در جريان يورش داعش به اين منطقه كنار پيشمرگان كرد به نبرد پرداخت.

 

علاوه بر نقش موثري كه در آزادسازي مناطقي مانند موصل، تكريت، جرف‌الصخر، حفظ «سامرا» و «كربلا» از چنگ داعش، جلوگيري از سقوط اربيل و... داشت، او را از نيروهاي موثر در جنگ حلب سوريه و بازپس‌گيري شهر استراتژيك القصير مي‌دانند.

 

سردار سليماني در نامه‌اي خطاب به رهبري كه ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۶ در رسانه‌ها منتشر شد، پايان داعش را اعلام كرد و از برافراشته شدن پرچم سوريه در البوكمال از شهرهاي سوريه در نزديكي مرز عراق خبر داد.

ســال 1397 از رهبـري نـشان ذوالفقار دريـافت كــرد.

سال 1397 وزارت خزانه‌داري امريكا سليماني را به اتهام همكاري با نيروهاي امنيتي سوريه در جريان اعتراضات اين كشور تحريم كرد.

در ســـال ۲۰۱۹ نـشريـه امـريـكايي فارين‌پاليسي، نام قاسم سليماني را در فهرست ۱۰۰ انـديشـمند برتـر دنيا در بخش دفاع و امنيت ثبت كرد.

شهادت: 13 دي‌ماه 1398 در جريان حمله راكتي بالگردهاي امريكايي به فرودگاه بين‌المللي بغداد.

ارتـقـاي درجــه سپهبد قــاسـم سليماني


مراجع و روحانيون

آيت‌الله صافي گلپايگاني: شهيدي كه دوران زندگي خود را وقف اسلام و خدمت به مردم و پاسداري از ارزش‌هاي اسلامي نمود. هنر مردان خدا اين است كه از اين زندگي زودگذر و فاني استفاده ابدي و جاوداني نموده و جان خود را تقديم ذات ربوبي نمايند.

آيت‌الله شبيري زنجاني: جنايت ترور سردار رشيد، حاج قاسم سليماني، ابومهدي المهندس و ساير همراهان ايشان (رحمت‌الله عليهم) بسيار اسفناك است. نقش ارزشمند اين شخصيت بزرگ در صيانت از عتبات عاليات ائمه معصومين (ع) و سال‌ها مقابله با رژيم صدام و فرقه منحوسه داعش در اذهان مومنين به ويژه دو ملت قدرشناس ايران و عراق محفوظ و ماندگار است.

آيت‌الله يوسف صانعي: اين سردار شهيد بحق يكي از هزاران پرورش يافته سيدنا الاستاد خميني كبير (سلام‌الله عليه) و مكتب تشيع بود كه مراد او با غبطه در حق آنان فرمود؛ ‌اي كاش من هم يك پاسدار بودم. آن شهيد والا مقام و همرزمانش در دوران دفاع مقدس تبلور عيني كساني بودند كه براي حفظ اسلام، مردم و ايران از خود گذشتند و با پذيرش خطر در عمل و انديشه، براي امنيت از هيچ تلاشي فروگذار نكردند.

آيت‌الله مكارم شيرازي: شهادت بسيار دردناك سردار بزرگ اسلام و فرمانده بي‌نظير و شجاع همه را تكان داد. او مردي بزرگ و كم‌نظير و بسيار آگاه بود كه نام او در تاريخ اسلام و جهان به‌عنوان سرداري بزرگ، باقي خواهد ماند و راهش پررهرو. جنايتكاران امريكايي با اين عمل وحشيانه قبر خود را كندند و انتقام شديدي در انتظار آنهاست.

آيت‌الله نوري همداني: بار ديگر استكبار جهاني و ايادي آن چهره شقي خود را نمايان نمود و عده‌اي از بهترين بندگان صالح خدا را به شهادت رساند؛ امروز جبهه مقاومت خوار چشم دشمنان شد و زمينه نابودي استكبار را در منطقه فراهم كرد. امروز دشمنان بدانند اين ملت ميليون‌ها عاشق شهادت دارد كه راه اين شهداي والامقام را ادامه خواهند داد.

آيت‌الله جوادي آملي: شهادت ابرمجاهد قرآن و عترت و جهان اسلام، سردار بزرگ جناب قاسم سليماني (قدس سره) قلوب آزادمردان مبارز را جريحه‌دار و عواطف رادمردان مجاهد را متالّم كرد.

سيدحسن خميني: دشمنان نادان و كينه‌توز ايران و اسلام و حاكمان خيره سر امريكا از ارزش شهادت و توان آن در فرهنگ خميني غافلند و نيك نمي‌دانند كه مقلدان خميني جز اين سرنوشتي نمي‌طلبند. بي‌شك راه اين مجاهد عزيز كه راه سرخ عاشوراست، هميشه رهرواني بزرگ خواهد داشت و همواره به فلاح و رستگاري خواهد انجاميد.

آيت‌الله سبحاني: شهيد قاسم سليماني يك فداكار و مجاهد بسيار شجاعي بود كه پيوسته در راه اعتلاي اسلام و حفظ ايران از اشرار خدمات عظيمي داشت. ايشان هميشه در صحنه بوده و در كارزارها فداكاري مي‌كرد، حتي گاهي اوقات خود را در وسط ميدان جنگ قرار مي‌داد و خطر هميشه در كنار او بود اما چون فداكاري برايش هدف بزرگي بود به اين مسائل اعتنا نمي‌كرد. مسلما او آرزوي شهادت در دل داشت.

مولوي عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان: «امريكا با اين كار خود حادثه بسيار تلخ و ناگواري را رقم زد و مرتكب جنايت بزرگي شد، لذا ما اين جنايت را به ‌شدت محكوم مي‌كنيم. هم ملت ايران و هم حاكميت و دولت با شهادت سپهبد قاسم سليماني يكي از بهترين فرماندهان خود را از دست داد و ما اين مصيبت را به رهبر معظم انقلاب و به دولت و ملت ايران تسليت مي‌گوييم.»

 

دولتي‌ها

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري: «شهادت او مثل زندگي‌اش مايه همبستگي و قوام هر چه بيشتر ملت شريف ايران و همه جوامع مظلوم و مقاوم منطقه و آزادگان سراسر جهان خواهد بود. اطمينان دارم كه جنايتكاران جنگ‌افروز امريكايي بزرگ‌ترين بازندگان اين بازي خطرناك در منطقه خواهند بود و به يقين رهروان راه او با تدبير و دورانديشي آتش جنگ، تروريسم و تفرقه را از منطقه دور خواهند كرد.»

محمود واعظي، رييس‌ دفتر رييس‌ جمهوري: «تروريست‌ها و مزدوراني كه تا ديروز از نام سليماني مي‌ترسيدند البته باز هم آسايش نخواهند داشت. از هر قطره خون حاج قاسم، هزاران سردار شجاع ديگر خواهد روييد و ايران تنها نخواهد ماند. خط خون مجاهدان راه خدا، نخشكيده و نخواهد خشكيد. اين وعده الهي است.»

علي ربيعي، سخنگوي دولت:«‏امريكا خط قرمز را رد كرده است. دولت در كنار نهادهاي نظامي و همه ايرانيان آنچنان به امريكا درس مي‌دهند كه ترامپ و تمام روساي جمهوري بعدي امريكا به ياد داشته باشند زماني كه نماد و عزت يك ملت را به سخره بگيرند، پاسخ قاطع خواهند گرفت. همبستگي ايران امروز يك بار ديگر بالا گرفت و شهادت سردار سليماني همچون شهيد بهشتي نماد همبستگي ملي خواهد بود.»

عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور:«ترديدي نيست كه خون مطهر اين قهرمان شهيد، نيرنگ امريكاي جهانخوار را كه منشا اصلي تجاوزها و جنايت‌هاي چندين دهه اخير در جهان اسلام است، رسوا خواهد كرد. به خواست پروردگار قادر متعال، عزم جزم ملت‌هاي اسلامي در پيگيري مسير اخوت و اتحاد اسلامي در برابر زياده‌خواهي نظام سلطه جهاني را استوار خواهد كرد و اراده پولادين نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در دفاع از تماميت ارضي ايران عزيز و صيانت از اهداف راهبردي انقلاب اسلامي را غنا خواهد بخشيد.»

امير سرتيپ امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح:«بي‌شك اين جنايت هولناك كه سند محكمي بر رذالت شيطان بزرگ، امريكاي جهانخوار و حمايت بي‌چون و چرا از تروريسم در منطقه و عراق است به شكلي دندان‌شكن پاسخ داده مي‌شود و انتقام اين خون به ناحق ريخته شده از تمامي عاملين و مرتكبين گرفته خواهد شد.»

سيدعليرضا آوايي، وزير دادگستري:«بار ديگر خوي خباثت و وحشي‌گري سردمداران امريكا، چهره كريه خود را عيان كرد و يكي از سرداران پرآوازه سپاه اسلام را به شهادت رساندند. در پي اقدام وحشيانه امريكاي جنايتكار، شهيد سپهبد حاج‌قاسم سليماني «پس از سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در ميدان‌هاي مبارزه با شياطين و اشرار عالم و سال‌ها آرزوي شهادت در راه خدا» به خيل ياران شهيدش پيوست».

حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس ‌جمهوري: «ترامپ با قمار خود، امريكا را وارد خطيرترين شرايط منطقه‌اي كرده است. كسي كه پا را از خطوط قرمز فراتر بگذارد بايد آماده تحمل تبعاتش باشد.پس از او خطوط قرمز سياسي و امنيتي و نظامي در منطقه جابه‌جا خواهد شد.»

محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات:«اگر رييس‌جمهوري و حاكميت بدطينت امريكا تصور كنند با شهادت اين سردار شجاع كار به پايان رسيده است، زهي خيال باطل! چراكه شهادت هنر مردان خداست و آنچه تا كنون موجب پايداري و استقامت درخت تنومند و پربار نظام جمهوري اسلامي شده، خون پاك همين شهيدان راه حق و حقيقت است. بي‌ترديد شهادت سردار سليماني، آغاز حركتي است كه مبارزه و مقابله با امريكا در همه زمينه‌هاي نظامي، سياسي، بين‌المللي و علمي و فناوري را بسيار افزون‌تر از قبل مي‌كند و انقلاب اسلامي را يك گام جلوتر مي‌برد.»

نمايندگان مجلس

مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس: خبر شهادت سردار افتخارآفرين سپاه اسلام سردار قاسم سليماني تمامي مردم ايران و مظلومان جهان را در خشم و اندوهي عميق فرو برد. اقدام جنايتكارانه امريكا در ترور نمادي است بر استكبارستيزي خاورميانه و نشانه حقانيت راهي است كه سردار سليماني به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در آن گام نهاده بود.

محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد: سردمداران امريكا و استكبار كه با وجود لاف‌زني‌هاي ضد تروريستي خود به اميد آن نشسته‌اند كه تروريست‌هاي مزدورشان در ايران اسلامي با شهيد كردن مردان استوار و مقاوم انقلاب راه تسلط بر ايران اسلامي را هموار كنند، بدانند كه خون شهيدان راه حق ملت مومن ما را راسخ‌تر و مقاوم‌تر مي‌سازد.

الياس حضرتي، رييس كميسيون اقتصادي: ترور ناجوانمردانه سردار حاج‌قاسم سليماني تكميل زنجيره اقداماتي است كه امريكا براي تضعيف جريان اصيل ضدتروريستي در خاورميانه در دستور كار خود دارد.

غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، رييس فراكسيون مستقلين ولايي: مردم امريكا بدانند دستور ناپخته ترامپ موجبات كشته شدن بيشتر نيروهاي امريكايي‌ها در منطقه را فراهم كرد و منطقه را دچار آشوب مي‌كند، مسووليت همه اين اتفاقات بر گردن ترامپ است او نبايد اقدامي خارج از تصميم كنگره انجام مي‌داد كه منجر به تلفات بيشتر نيروهاي امريكايي در عراق شود.

حميدرضا حاجي‌بابايي، رييس فراكسيون مستقلين: امروز در عزاي مالك اشتر ناله در چاه كند كه آقا غمت مباد ما هنوز زنده‌ايم، ما فرزندزادگان شهادتيم تا مي‌توانند از ما شهيد كنند ما ايستاده‌تر خواهيم شد. مجلس تا پاي جان در راه حفظ ارزش‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران ايستاده است.

مجتبي ذوالنوري، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي: قطعا امريكا از اين پس خواب راحتي در منطقه نخواهد داشت. حركت قاسم سليماني ادامه خواهد داشت. امريكا 36 پايگاه در منطقه دارد كه در تيررس جمهوري اسلامي ايران است. نزديك‌ترين پايگاه به ايران در بحرين است و دورترين آن در جزيره‌اي در اقيانوس هند. اگر قرار است كه امريكايي‌ها نيروهاي ما را در كشوري ديگر هدف قرار دهند قطعا براي ما اين اقدام در منطقه ساده‌تر است.

غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون برنامه و بودجه: مالك اشتر ايران جان پاك خويش را فداي اقتدار ايران اسلامي و راه امام و رهبر انقلاب كرد. با اين عمل ناجوانمردانه، نه‌تنها دل‌هاي‌مان لرزان و قدم‌هاي‌مان سست نمي‌شود بلكه مصمم‌تر از هميشه عزم‌مان را جزم كرده‌ايم تا به‌ فرمان رهبري با قاسم سليماني‌هاي ديگر همچنان قد برافرازيم و از كيان اسلامي‌مان دفاع كنيم.

پروانه سلحشوري، نماينده اصلاح‌طلب تهران: سردار شجاع و دلير، حاج قاسم سليماني چهره‌اي منحصر به فرد در عرصه مبارزه با تروريسم در منطقه بودند كه عمر خويش را صرف دفاع از خاك وطن در سال‌هاي جنگ‌ تحميلي و پس از آن كردند كه در نهايت، خود قرباني تروريسم شدند.

طيبه سياوشي شاه‌عنايتي، نماينده اصلاح‌طلب تهران: بي‌شك، شهادت ايشان كه موجباتِ تالم و تاثر كثير ايرانيان و مسلمانان را به همراه داشته، همان هدفي بود كه سال‌ها تروريست‌هايي مانند داعش به دنبال آن بودند و از انجام آن، ناتوان و اكنون اين هدف خبيثانه و پليد، به دست شرير دولت ياغي امريكا عملي شد.

مصطفي كواكبيان، نماينده اصلاح‌طلب تهران: سردار سليماني چهره‌اي شناخته‌شده در سطح جهان بودند. اينكه امريكايي‌ها و سردمداران آنها در كاخ سفيد فكر مي‌كنند كه با اقدام تروريستي خود به نوعي به پيروزي دست يافته‌اند سخت در اشتباه هستند.

محمود صادقي، نماينده اصلاح‌طلب تهران: شهيد سرافراز سردار حاج قاسم سليماني فراتر از جناح‌ها، نام‌ها و طيف‌هاي سياسي محبوب همه بود. ملت ايران با وحدت و همبستگي خود انتقام شهادت او را از متجاوزان امريكايي خواهد گرفت.

علاءالدين بروجردي، نماينده اصولگراي بروجرد: سردار متعلق به همه جبهه‌هاي مقاومت و همه انقلابيون جهان بود و امريكا بايد بداند كه فقط فراخوان اعضاي سفارتش در بغداد مشكل امنيتي آنها را حل نخواهد كرد. بازنده در اين بازي خطرناك امريكا است. ترامپ بايد متحمل همه عواقب اين جنايت هولناكش باشد و بداند از اين به بعد همه جاي دنيا براي امريكا ناامن خواهد شد.

نظاميان

سرلشكر سيد يحيي صفوي، دستيار و مشاور عالي فرماندهي كل قوا: «يقينا اقدام تروريستي جنايتكاران امريكايي نمي‌تواند خللي در راهبرد جهاد و مقاومت اسلامي ايجاد كند و اين اقدام نشان از ضعف و شكست‌هاي مكرر سياست‌هاي امريكا در منطقه، خصوصا در جبهه مقاومت دارد و چهره تروريستي رييس‌جمهور امريكا و پنتاگون را براي همه ملت‌هاي جهان آشكارتر كرد. خون پاك اين شهيد خواب راحت نيروهاي امريكا در منطقه را آشفته خواهد كرد و ان‌شاءالله ثمره خون و روح مطهر اين شهيد، شكست راهبردي امريكا در غرب آسيا و خروج امريكا از كشورهاي اسلامي منطقه، افغانستان، عراق و سوريه را تسريع خواهد كرد. بي‌شك دوستداران و مجاهدان جبهه مقاومت در سراسر جهان اين اقدام جنايتكارانه را بي‌پاسخ نخواهند گذاشت.»

امير سرلشكر موسوي، فرمانده كل ارتش: «قطعا برابر وعده خداوند بزرگ خون شهدا موجب تقويت بيشتر جبهه مقاومت مي‌شود. رژيم تروريستي امريكا اين كار زشت را انجام داد و حقانيت جبهه مقاومت را در دنيا ثابت كرد و كريه بودن چهره امريكا را نشان داد. قطعا در اين راه مستحكم‌تر و مقاوم‌تر جبهه مقاومت پيش خواهد رفت و سرنگوني رژيم تروريستي امريكا در پيش خواهد بود. خون اين شهيد بزرگوار باعث مي‌شود تا پيروزي نهايي جبهه مقاومت قطعي باشد.»

سردار رمضان شريف، سخنگوي سپاه پاسداران: «سپاه پاسداران فصل جديدي را آغاز خواهد كرد. جبهه مقاومت نيز در نقطه شروع جديدي قرار خواهد گرفت و آرمان‌هاي شهيد سليماني كاملا مشخص و آموزش‌هاي لازم براي جبهه مقاومت و تدابير لازم در طول حيات پربركت ايشان روشن و واضح است و قطعا اين شادي لحظه‌اي امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها ديري نخواهد پاييد و به عزا تبديل خواهد شد. ما مطمئن هستيم شاگردان و تربيت‌يافتگان اين فرمانده لايق و شجاع حتما آرمان‌هاي ايشان كه همان آرمان‌هاي ترسيمي توسط حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري است را محقق خواهند كرد.»

سردار محمد پاكپور، فرمانده نيروي زميني سپاه: «دشمنان اسلام و در راس آن امريكاي جنايتكار بدانند كه همه دلبستگان محور مقاومت و همرزمان و همفكران شهيد حاج قاسم سليماني با ايمان و اراده راسخ و انگيزه و والاتر از پيش ادامه‌دهنده راه آن مجاهد في سبيل‌الله بوده و به حول قوه الهي تروريست‌هاي جنايتكار امريكايي و اذناب آنان در انتظار پاسخ كوبنده و انتقامي سخت از سوي فرزندان امام خميني (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) باشند.»

سردار غلامرضا جلالي، رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور: « امروز جغرافياي مقاومت صرفا در مرزهاي ايران يا لبنان و عراق خلاصه نمي‌شود. مقاومت امروز به اندازه قلب‌هاي تمام مردم آزاده جهان سرزمين دارد. حتما امريكايي‌ها بايد منتظر عواقب سنگين اين جنايت بزرگ باشند. اين عواقب مطمئنا معادلات منطقه را به نفع جريان مقاومت تغيير خواهد داد.»

سردار حسين اشتري، فرمانده نيروي انتظامي: «خباثت و حماقت نيروهاي تروريست و متجاوز امريكايي، در ترور سردار سرلشكر پاسدار، بدون ترديد بي‌پاسخ نخواهد ماند و قطعا خواب را بر چشم دشمنان اسلام و مسلمين حرام خواهيم كرد.»

سرلشكر محمدعلي عزيز جعفري، فرمانده سابق سپاه پاسداران: «حاج قاسم‌هاي زيادي هستند كه راه را ادامه خواهند داد. مسائل منطقه‌اي وارد فاز جديدي شده كه خون شهيد سليماني و ابومهدي، حتما به نتيجه خواهد رسيد و ضربه‌هاي بزرگ‌تري به دشمنان وارد خواهد كرد. پاسخ ايران، يك‌بار و يكجا و يكروز نخواهد بود. انتقام سخت با مشاركت جبهه مقاومت منطقه و حتي گروه‌هاي خودجوش در خاك امريكا، رقم مي‌خورد. امريكا گور خود را كند.»

چهره‌هاي سياسي

علي يونسي، وزير پيشين اطلاعات: «استكبار امريكايي كه بي‌پروا داعش و خشونت‌گرايي را در منطقه مي‌پروراند و گستاخانه اين‌چنين عمليات تروريستي انجام مي‌دهد! غافل از آن است كه خون اين سردار رشيد اسلام و ايران افكار عمومي جهان را بيدار كرده و مردم ايران را در راه مبارزه با تروريسم، استكبار و افراط‌گرايي، مصمم‌تر خواهد كرد.»

حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران: «اين مسير، مسيري نيست كه ملت‌ها به دليل شهادت شخصيت‌هاي بزرگي مانند سردار سليماني آن را رها كنند. اين مسير، مسيري است كه همچنان ادامه دارد تا به يك نقطه روشن برسد و آن نقطه روشن اين است كه امريكايي‌ها بفهمند در منطقه اين مردم هستند كه تصميم مي‌گيرند نه آنها. »

آذر منصوري، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت: «ترامپ بزرگ‌ترين اشتباه محاسباتي خود را مرتكب شده است، چراكه پنتاگون اعلام كرده با دستور او دست به اين ترور زده است، به‌طوري كه برخي از مقامات امريكا هم به اين اقدام جنگ‌طلبانه او اعتراض كرده‌اند، يعني كاملا هدفدار و اينجا نه تنها او بلكه دولت امريكا بايد پاسخگوي اين جنايت باشد.»

غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران اسلامي: «شهيد حاج قاسم سليماني يك چهره ملي و مورد اعتماد همه مردم بود. فعاليت‌هاي ايشان در دفاع از امنيت كشور، مبارزه با تروريسم به‌ويژه مبارزه با داعش امري جهاني و مثال‌زدني است. شهادت اين سردار بزرگ يك عمليات تروريستي بود، اميدواريم عواقبش به‌گونه‌اي باشد كه به ضرر دشمنان و به نفع مردم باشد.»

سيدعطاءالله مهاجراني، وزير ارشاد دولت اصلاحات: «سردار قاسم سليماني، قهرمان ملي ايران و اسلام بوده و خواهد بود. در دفاع از تماميت سرزميني ايران، دفاع از نظام جمهوري اسلامي و در مبارزه عليه داعش، شخصيتي سرنوشت‌ساز بود. دو سال پيش گفت: «كانديداي گلوله هستم.» زندگي او و كارنامه او با شهادت امضا شد.»

علي‌اكبر ولايتي، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين‌الملل: «شهادت سردار قاسم سليماني كه بسياري از پيروزي‌هاي خود را مديون رشادت‌هاي او هستيم، جان تازه‌اي را در جبهه مقاومت ايجاد خواهد كرد و امريكايي‌ها و ايادي آنان عواقب اين جنايت تروريستي را پرداخت خواهند كرد. جبهه مقاومت كه توانست در تمام اين سال‌ها با تدابير مقام معظم رهبري، رشادت‌ها و مجاهدت‌هاي سردار سليماني و فرماندهان عالي جبهه مقاومت، مدافعان حرم و با پشتيباني ملت بزرگ ايران و مردم مظلوم منطقه، توطئه شوم دشمنان در تضعيف و تجزيه كشورهاي اسلامي را از بين ببرد، بار ديگر انتقام اين جنايت را خواهند گرفت.»

صادق خرازي، دبيركل حزب نداي ايرانيان: «اين اتفاق يك اشتباه استراتژيك براي امريكا بود. هميشه اقداماتي مي‌كنند كه عليه ملت و متحدان‌شان است. مقاومت داراي فرهنگ و ادبيات است. اينها تصور مي‌كنند با ترور يك فرد يك فرهنگ را زير سوال مي‌برند. امريكايي‌ها بايد مجازات شوند. بايد كساني كه اين كار را انجام دادند محاكه شوند. سر سوزني نبايد كوتاه آمد.»

محمدباقر قاليباف، شهردار اسبق پايتخت: «همه قاتلان بين‌المللي كه كشتن ميليون‌ها انسان براي منافع‌شان كمترين اهميتي ندارد نه تنها بايد در انتظار انتقام سخت و شكننده باشند بلكه بايد بدانند از امروز به بعد مردم ايران با سليقه و گرايش‌هاي مختلف، با انسجام و اراده‌اي قوي‌تر و البته با برنامه‌ريزي حساب‌شده‌تر راه حاج قاسم سليماني و ياران شهيدش را تا الگوسازي كامل نظام جمهوري اسلامي و حذف سلطه‌پذيري از نظام استكباري جهاني ادامه خواهند داد.»

احزاب و نهادها

ستاد كل نيروهاي مسلح: سردار رشيد اسلام سپهبد پاسدار حاج قاسم سليماني در مقابله با گروه‌هاي تروريستي و تكفيري دست‌نشانده امريكاي جنايتكار و دفاع از كيان اسلام، نقش مهم و بي‌بديلي را بر عهده داشت. بي‌شك دستور‌دهندگان و عاملان اين جنايت بايد منتظر انتقام سخت و پشيمان‌كننده باشند.

وزارت اطلاعات: شهادت پرافتخار سردار بزرگ و نام‌آور، تربيت شده مكتب اسلام و حضرت امام خميني(ره)، سردار سپهبد حاج قاسم سليماني به دست امريكاي جنايتكار يقينا بي‌پاسخ نخواهد ماند. از اين پس، جبهه مقاومت اسلامي نخواهد گذاشت آب خوش از گلوي ناپاكان فرو رود و دستان پليدشان را كه آغشته به خون بي‌گناهان و مظلومان عالم است از منطقه قطع خواهند كرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: سردار سليماني نه تنها يك شخص، بلكه باور و مكتبي تمام نشدني است و از اين پس جلوه‌گري‌هاي معنادارتر آن را در جغرافياي سلطه و حضور نامشروع و اشغالگرانه خود در اقصي نقاط عالم تجربه خواهند كرد.

شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان: شهادت مظلومانه سردار سرافراز سپهبد حاج قاسم سليماني مجاهدي كه بيشترين نقش را در مبارزه با گروه‌هاي تكفيري و خشونت‌طلب در منطقه داشت، لكه سياهي بر ‌پيشاني مقامات امريكا و كساني شد كه خاورميانه را ملك طلق خود مي‌دانند.

جامعه روحانيت مبارز: سردار رشيد و سرافراز امت اسلامي، مالك دل‌هاي محرومان و ستمديدگان منطقه و فرمانده جبهه مقاومت ملكوتي شد. دشمنان بايد بدانند پاسخ جريان مقاومت اسلامي در برابر اين اقدام جنايتكارانه سخت و سهمگين خواهد بود.

حزب اعتمادملي: سپهبد قاسمي سليماني به آرزويش رسيد و به جمع همرزمان شهيدش پيوست. بي‌شك اين اقدام نابخردانه و خفت‌بار و ترور دشمن شماره يك داعش كه باعث شادي ته‌مانده‌هاي داعش و حاميان سابق و فعلي اين گروه تروريستي شده است، به ضرر امنيت منطقه و جهان خواهد بود.

فراكسيون اميد: شهيد حاج قاسم سليماني محبوب ملت‌هاي آزاده و قلب‌هاي ستمديده به فيض شهادت نائل شد تا سال‌ها پس از دوران دفاع مقدس به ياران و همرزمان ديروزش بپيوندد. صحنه نبرد با ظالم صحنه هميشه تاريخ است و اين ملت ايران است كه با انتقامي سخت درس فراموش‌نشدني به همه مستكبرين خواهد داد. رژيم پليد و خبيثي كه دستور ترور فرزند ايران را داد و دستش به خون هزاران انسان بي‌گناه آلوده است به زودي با پاسخ سخت خونخواهان حاج قاسم سليماني در جبهه مقاومت روبرو خواهد شد.

حزب عدالت و توسعه: شهادت براي حاج قاسم سليماني بركت بود؛ زيرا كه او دير زماني دلتنگ ياران سفركرده‌اش بود و براي ما مايه تسليت و تعزيت و دل‌شكستگي است؛ اين اتفاق، حماقت محض تصميم‌گيران و تصميم‌سازان كاخ سفيد را نشان مي‌دهد.

نهضت آزادي: نهضت ‌آزادي ايران حمله تروريستي امروز دولت امريكا در فرودگاه بغداد را كه منتهي به شهادت سردار قاسم سليماني و تعدادي از فرماندهان نظامي گرديد و اقدامات خشونت‌باري كه به تشديد بحران منطقه مي‌انجامد را محكوم مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها