• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4563 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي

كتابخانه

جامعه و اضطراب

يكي از دغدغه‌هاي همه ما اين است كه ديگران چه نظري درباره‌مان دارند. همه ما خواستار موفقيتيم و از شكست مي‌ترسيم. همه ما كم و بيش و غالبا در خفا درباره جايگاه اجتماعي‌مان اضطراب داريم. آلن دوباتن براي نخستين‌بار به اين وضعيت شايع نامي داده است و در كتاب خود سرچشمه‌هاي آن و راه‌هاي ممكن مقابله با آن را بررسي كرده است. او به قلمرو تاريخ، فلسفه، اقتصاد، هنر و سياست سفر مي‌كند تا ببيند متفكران بزرگ با چه شيوه‌هاي بديعي بر اين اضطراب غلبه كرده‌اند. حاصل كار او كتابي است كه نه فقط سرگرم‌كننده و تامل‌برانگيز است بلكه رنگي از نبوغ و حكمت دارد و مي‌تواند در حل اين مشكل به انسان امروز كمك كند. اضطراب جايگاه اجتماعي هم تشريح يكي از دردهاي انسان مدرن است و هم پيشنهاد راه‌هايي براي درمان اين درد.«اضطراب جايگاه اجتماعي» نوشته آلن دوباتن با ترجمه مريم تقديسي توسط انتشارات «ققنوس» منتشر شده است.از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به بي‌عشقي، تمايل به جايگاه اجتماعي، اهميت عشق، توقعات، پيشرفت مادي، شايسته‌سالاري، عوامل وابستگي، شرافت و آسيب‌پذيري، هنر و افاده، تراژدي، طنز و شوخي، تغيير سياسي، انواع انسان‌هاي آرماني، مرگ، همساني و... اشاره كرد.

تربيت متفكرانه

كودكان و نوجوانان امروزي نمي‌دانند چگونه از نقشه استفاده كنند، چون به استفاده از اپليكيشن‌هاي مسيريابي عادت كرده‌اند. آنها براي يافتن پاسخ سوالات تلاش زيادي نمي‌كنند، چراكه گوگل همه جواب‌ها را با سرعتي بالا براي‌شان پيدا مي‌كند.اگر دانش‌آموزي تكليف مدرسه‌اش را در خانه جا بگذارد، كافي است تماس كوتاه با والدينش بگيرد تا آن را ظرف مدت كوتاهي دريافت كند.توسعه سريع تكنولوژي باعث شده تا نسل حاضر نه تنها مدام انتظار راه‌حل‌هاي آني را داشته باشد، بلكه بيش از هر نسل ديگري به بزرگسالان وابسته شود. به علاوه بچه‌هاي امروزي از فرصت خطا كردن و مهم‌تر از آن، درس گرفتن از خطاها محروم هستند.والدين نيز در بسياري از مواقع گويي ناخواسته به آنها آموزش «فكر نكردن» مي‌دهند و بر وابستگي فرزندان‌شان مي‌افزايند.در كتاب «آموزش تفكر به كودكان و نوجوانان»، دكتر دارلين سوئيت لند و همسرش دكتر ران استولبرگ به توضيح چالش‌هاي اجتماعي، احساسي و عصبي مختص به نسل امروز و شيوه‌هاي پيشگيري يا درمان آنها مي‌پردازند. نويسندگان، پنج تله رفتاري را شناسايي مي‌كنند و معتقدند گرفتاري در اين دام‌ها موجب اقداماتي از سوي والدين مي‌شود كه به عدم استقلال فرزندان دامن مي‌زند.«آموزش تفكر به كودكان و نوجوانان» نوشته دارلين سوئيت‌ لند و ران استولبرگ با ترجمه سيدسينا ميرعربشاهي توسط انتشارات «مرواريد» به چاپ رسيده است.

شعر بعد از كانت

«نيروي شاعرانه شعر پس از كانت»، كتاب برگزيده سال ۲۰۱۵ اروپا در زمينه ادبيات تخصصي و فلسفه بوده است. به تعبير نويسنده اين اثر، چيزي كه ما آن را نيروي شاعرانه مي‌ناميم، در برگيرنده فقدان موجود در بي نيرويي است. اين مقوله از يكي شدن گريزان است. اما همزمان مجموعه‌اي متناهي يا حتي نامتناهي از نيروهاي منفرد در زبان است؛ مساله‌اي كه به همان اشاره هايدگر در مورد افتراقِ نيرو و بي‌نيرويي در انديشه ارسطو مربوط است.همانطور كه كوين مك لاكلين در ابتداي كتاب توضيح داده، نيروي مورد بحث در اين كتاب، از يكي شدن گريزان است. اين نيرو بيش از آنكه نوعي توانايي باشد، گونه‌اي عجز و ناتواني است؛ عجزي كه با تكثر تقليل‌ناپذير زبان، به عنوان يك ابزار ارتباطي آشكار مي‌شود. تنش دايم ميان نيرو و بي‌نيرويي كه هايدگر آن را از ميان آراي ارسطو بسط مي‌دهد، اصلي‌ترين بخش رويكرد نيچه به هنر و به ويژه شعر غنايي است.نيروي زباني و ارتباطش با شعر در يكي از تزهاي فلسفه كانت قابل رديابي است: توان پيشين يا ماتقدم زبان در رهاسازي خود از محتواي تجربي.عناوين اصلي كتاب «نيروي شاعرانه شعر پس از كانت» به اين ترتيبند: توانايي پيشين نيرو و ايماژ از كانت تا بنيامين، صلح هولدرلين، منطق دولت شاعرانه بودلر و توده‌ها، استعفاي آرنولد، كلام آخر جاباز كردن براي ورود عقل.كتاب «نيروي شاعرانه شعر پس از كانت» نوشته كوين مك لاكلين به تازگي با ترجمه فردين توسليان توسط نشر ورا منتشر و راهي بازار نشر شده است. اين كتاب يكي از عنواين مجموعه «نقدهاي بهنگام» است كه توسط اين ناشر با دبيري محمد ميلاني چاپ مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون