• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4564 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ دي

درخواست اوكراين براي تحويل جعبه‌هاي سياه هواپيما

دادستاني كل اوكراين از ايران درخواست كرد جعبه‌هاي سياه هواپيماي سقوط كرده بويينگ ۷۳۷ اين كشور را تحويل دهد. سازمان هواپيمايي ايران چندي پيش اعلام كرد كه جعبه سياه اين هواپيما براي دانلود اطلاعات به فرانسه فرستاده مي‌شود. خبرگزاري اسپوتنيك در اين‌باره به نقل از دفتر دادستاني كل اوكراين همچنين اعلام كرد كه همه تمهيدات ممكن براي اطمينان يافتن از رمزگشايي درست جعبه‌هاي سياه هواپيماي مسافربري و محافظت از مدارك موجود در تحقيقات چگونگي وقوع حادثه را به كار خواهد بست. خبرگزاري روسي «تاس» نيز به نقل از مقام‌هاي اوكرايني نوشت كه رمزگشايي از جعبه‌هاي سياه ۲۰ ژانويه (۳۰ دي) در اوكراين آغاز خواهد شد و همه متخصصان به همراه رييس هواپيمايي كشوري ايران به اوكراين رفته‌اند و ۲۰ ژانويه رمزگشايي از اين جعبه‌ها آغاز مي‌شود. «واديم پريستايكو» وزير امور خارجه اوكراين چندي پيش در نشست خبري در كي‌يف گفته بود كه بازرسان اين كشور در ايران به جعبه‌هاي سياه هواپيما و مكالمات و ارتباطات ضبط شده خلبان هواپيما و برج مراقبت تهران دسترسي دارند. در همين رابطه خبرگزاري رويترز نيز به نقل از يك مقام ارشد امنيتي اوكراين اعلام كرد كه اين هفته يك بازرس ارشد ايراني قرار است به كي‌يف برود تا مشخص كند كه آيا آزمايشگاه اوكرايني مربوطه براي كار روي جعبه‌هاي سياه مناسب است يا خير.

چرا جعبه سياه به فرانسه مي‌رود؟

براساس آخرين اخبار قرار بود اين جعبه سياه به همراه تيم‌هاي كارشناسي ايران و اوكراين به فرانسه ارسال و همه اطلاعات آن بازخواني شود. مسوولان سازمان هواپيمايي نيز اين موضوع را تاكيد كرده‌اند و مي‌گويند جعبه سياه هواپيماي سانحه‌ديده براي دانلود به فرانسه مي‌رود. به گفته حسن رضايي‌فرد، مديركل دفتر سوانح سازمان هواپيمايي، ‌ايران همه امكانات خود را براي ارزيابي جعبه سياه به كار برده، اما از آنجايي كه هواپيماي سانحه‌ديده از مدل‌هاي مدرن و پيشرفته بويينگ است، ايران فناوري دانلود اطلاعات جعبه سياه اين هواپيما را ندارد و ممكن است با شروع بازسازي جعبه سياه به آن لطمه ‌زده شود. او افزود: از كشورهاي كانادا، فرانسه و امريكا درخواست كرديم كه تجهيزات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري خود را براي دانلود اطلاعات جعبه سياه به ايران بياورند اما اين كشورها پيشنهاد ايران را قبول نكردند. بر اين اساس از پنج كشور دنيا ازجمله اوكراين، سوئد، انگليس، كانادا و امريكا درخواست كرديم در لابراتوري معتبر و بي‌طرف در دنيا جعبه سياه دانلود شود و پيشنهاد نهايي اين بود كه اين كشور فرانسه باشد و هر پنج كشور بر سر اينكه جعبه سياه در فرانسه رمزگشايي شود موافقت كردند.به گفته رضايي‌فر، ايران با كشور فرانسه توافقنامه همكاري دانلود جعبه‌هاي سياه هواپيما را دارد و از طرفي كشورهاي مرتبط نيز فرانسه را به عنوان كشوري كه فناوري دانلود جعبه‌هاي سياه را دارد، قبول دارند. هواپيماي بويينگ ۷۳۷ شركت هواپيمايي اوكرايني با ۱۷۶ سرنشين صبح چهارشنبه ۱۸ دي و در حالي كه تهران را به مقصد كي‌يف پايتخت اوكراين ترك مي‌كرد، حوالي شهر جديد پرند در استان تهران به دليل شليك اشتباهي پدافند هوايي سقوط كرد و همه سرنشينان آن جان باختند.

يك سال زمان براي تكميل اطلاعات

اين مقام مسوول در سازمان هواپيمايي عنوان كرده كه تكميل و اعلام گزارش سانحه بويينگ ۷۳۷ احتمالا يك سال زمان مي‌برد؛ چراكه به گفته او «بايد بدانيم در جريان وقوع اين سانحه چه بخشي كمبود داشته و كجا مورد دستكاري‌ قرار گرفته‌ است. اين اقدامات كارشناسانه زمان مي‌برد و در اين‌باره عجله نمي‌كنيم.» رضايي‌فر همچنين درمورد احتمال سانسور و عدم اطلاع‌رساني درباره دلايل اين سانحه نيز گفت: در هيچ يك از گزارش‌هاي سوانح قبلي سانسور نداشتيم. در بررسي سانحه بويينگ ۷۳۷ هم نمايندگان اوكراين، كانادا و بازپرسان ويژه حضور دارند و از تمام موضوعات مستندبرداري مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون