• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4587 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ بهمن

كوتاه درباره اسماعيل فصيح،‌ درآستانه سالروز تولدش

طرفدار مخاطب عام

رسول‌آباديان

اسماعيل فصيح از آن جمله نويسندگاني‌است كه در جذب مخاطب عام و خاص موفق بود و اولين نويسنده ايراني است كه زندگي طبقه متوسط را وارد رمان فارسي كرد همچنين اولين نويسنده‌اي بود كه در يكي از رمان‌هاي خود به نام «زمستان 62» به جنگ ايران و عراق پرداخت. فصيح نويسنده‌اي است كه جهان ذهني رنگارنگي دارد به گونه‌اي كه درميان آثار او مي‌توان به گرايش‌هاي گوناگوني از نگاه ويژه به جامعه را مشاهده كرد. فصيح بارها گفته كه از مخاطب اندك گريزان است و دوست دارد كتاب‌هايش ازسوي طيف‌هاي مختلف خوانده شود و مورد نقد و تحليل قرار گيرد. نكته جالب توجه در آثار اسماعيل فصيح اين است كه حتي نوجواناني كه تازه قصد دنبال كردن ادبيات جدي دارند را هم جذب كرده است. شيوه فكري و جهان نويسندگي فصيح‌، ريشه در تاثير از بزرگاني مانند بزرگ علوي، جمال زاده، احمد محمود و صادق چوبك و... است. يعني اينكه فصيح با تمام آشنايي‌اش با ادبيات جهان و حضور طولاني درديگر كشورها، بازهم خود را تافته‌جدا بافته نمي‌دانسته و تلاشش بر اين بوده كه نيم‌نگاهي به اسلاف خود داشته باشد. خالق كارهاي خوبي چون«شراب خام»، «درد سياوش»، «ثريا در اغما» و «داستان جاويد» در هيچ‌كدام ازكارهايش صرفا به نوشتن براي نوشتن تمايل نداشته و حضور موثرش دركنار مردم و خوانندگان زيادش مويد اين حضور موثر در ادبيات است. همان‌گونه كه بارها گفته شده، سبك ساده و طنزآلود اسماعيل فصيح سبب شده كه آثاري گيرا، پركشش و عموما پرمخاطب خلق كند.

از سوي ديگر بايد گفت كه فصيح از نخستين نويسندگان ايراني است كه طبقه‌ متوسط شهري و مناسبات اين طبقه را وارد رمان فارسي كرد. فصيح درجايي گفته است كه بسياري از داستان‌هايش در ارتباط مستقيم با تجربيات زندگي شخصي اوست.يعني شيوه‌اي از نوشتن كه ريشه در مناسبات خودزندگي نگاري در قالب داستان دارد. شيوه‌اي كه بعدها از سوي ديگر نويسندگان مورد استقبال قرار گرفت.براي كساني كه قرار است تازه در رديف خوانندگان آثار اين نويسنده قرار گيرند يادآوري مي‌شود كه آثار ديگري از اين نويسنده با نام‌هاي «فرار فروهر»، «باده كهن»، «اسير زمان»، «پناه بر حافظ»، «كشته‌ عشق»، «طشت خون»، «بازگشت به درخونگاه»، «كمدي تراژدي پارس»، «لاله برافروخت»، «نامه‌اي به دنيا»، «در انتظار» ،«گردابي چنين حايل» و مجموعه داستان‌هاي «ديدار در هند»، «عقد و داستان‌هاي ديگر» و «نمادهاي مشوش» نيز منتشر
شده كه خواندن هركدام‌شان مي‌تواند پلي به شناخت جهان داستاني اين نويسنده باشد. براي شناخت بيشتر اين نويسنده بايد گفت كه او در محله‌ درخونگاه تهران به دنيا آمد و پس از گذراندن دوران ابتدايي و متوسطه در دبستان عنصري و دبيرستان رهنما، به امريكا رفت و ليسانس شيمي و ليسانس ادبيات انگليسي گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون