• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4615 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ فروردين

وقتي نسبت شمار قربانيان الكل از كرونا سبقت مي‌گيرد!

افزايش شمار مبتلايان و قربانيان ويروس كرونا اكنون به دغدغه‌اي بزرگ براي همه كشور‌ها تبديل شده است و مسوولان در تمامي جوامع سعي مي‌كنند با اتخاذ تدابير لازم به مبارزه با اين ويروس مهلك بپردازند. قرنطينه و ايجاد فاصله اجتماعي از جمله اين تدابير است و در حقيقت ترس از همه‌گيري اين ويروس شرايط را به نقطه‌اي رسانده است كه حتي برخي كشور‌ها مانند فيليپين مجازات مرگ را هم براي ناقضان مقررات در شرايط فعلي در نظر گرفته‌اند. در كشور ما هم از اسفند ماه پارسال، تدابيري براي جلوگيري از افزايش شمار قربانيان ويروس كرونا اتخاذ شده است اما متاسفانه در شرايط فعلي و در حالي كه پزشكان و پرستاران مشغول خدمت‌رساني و جانفشاني در مراكز درماني هستند، شاهد مرگ شماري از هموطنان‌مان بر اثر مصرف الكل سمي هستيم! به نحوي كه شمار مرگ و مير ناشي از مصرف الكل نسبت به كل مسموم‌شدگان از شمار قربانيان كرونا نسبت به كل مبتلايان اين بيماري پيشي گرفته است. اين افراد با تصور غلط و غيرعلمي، دست به مصرف الكل به ‌طور خوراكي مي‌زنند تا بدن خود را از ابتلا به اين ويروس مصون كنند، غافل از اينكه مصرف الكل نه فقط كمكي به آنها نمي‌كند بلكه با كاهش ايمني بدن، شرايط را براي ابتلا به كرونا تشديد مي‌كند.  بر همين اساس عده‌اي از كارشناسان حوزه بهداشت و درمان علت شمار بالاي مبتلايان كرونا در اروپا و امريكا را ضعف در سيستم ايمني بدن‌شان ناشي از مصرف مشروبات الكلي مي‌دانند.
مقايسه شمار قربانيان
به گزارش ايلنا، مقايسه آمار قربانيان كرونا با قربانيان مصرف الكل تقلبي و سمي در ايران نشان مي‌دهد كرونا ۶.٧ درصد مبتلايان را قرباني كرده است در حالي كه الكل سمي ۱0.٣ درصد از مسموم‌شدگان را به كام مرگ كشانده است.  همچنين حدود ٢ درصد از مسموميت‌هاي ناشي از الكل سمي به نابينايي يا كم‌بينايي و حدود ٩.۱ درصد هم به بيماري كليوي منجر شده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوي خبرگزاري‌ها، تاكنون در استان‌هاي فارس ۷۵ نفر، خوزستان ۶۳، آذربايجان شرقي ۲۰، البرز ۲۰، اردبيل ۱۹، مازندران ۱۲، تربت‌جام ۱۱ نفر و در استان‌هاي ديگر از جمله آذربايجان‌غربي، همدان، يزد، هرمزگان، مركزي، كرمانشاه و... چندين نفر بر اثر مصرف الكل از طريق نوشيدن يا بخور دادن، جان‌شان را از دست داده‌اند. البته بايد به اين آمار صدها مورد مسموميت و ده‌ها مورد آسيب بينايي و كليوي را هم اضافه كنيم.
ضرورت تشكيل كميته مقابله با الكل سمي!
در شرايطي كه همه كشور‌ها اكنون سرگرم مقابله با ويروس كرونا هستند، به نظر مي‌رسد در ايران بايد علاوه بر ادامه روند فعلي، چاره‌اي هم براي افزايش روز افزون شمار قربانيان مصرف الكل سمي كرد! عدم شناخت مصرف‌كنندگان از انواع الكل‌ و كاربردهاي آنها از يك طرف و اقدام‌هاي سودجويانه و نابخردانه توليدكنندگان الكل سمي از طرف ديگر، دست به دست هم داده‌اند تا در دوران جولان كرونا، الكل به جاي آنكه آدم‌ها را از شر اين غول بي‌شاخ و دم نجات دهد، به قربانيان آن بيفزايد.البته ضروري است كه حافظان امنيت در كنار اعمال قانون و جريمه خودرو‌ها در روز‌هاي كورونايي، كمي هم در انديشه مقابله با تهيه‌كنندگان و فروشندگان الكل‌هاي سمي باشند تا مبادا در پايان كارزار مقابله با كرونا با انبوهي از قربانيان الكل مواجه و مجبور شويم مبارزه جديد و نامحدود ديگري را براي شكست اين دشمن كهنه‌كار آغاز كنيم!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون