• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4619 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ فروردين

جامعه‌شناسي حرفه‌اي براي غيرحرفه‌اي‌ها

‌انسان در دنياي امروز احساس آزادي مي‌كند و احساس هيجان و سردرگمي و حتي تناقضي تمام‌عيار. دوستي‌ها و ارتباط‌ها به يمن نوآوري‌هاي بي‌شمار در رسانه‌هاي جديد و اينترنت و دنياي آنلاين نسبت به گذشته از بسياري جهات ساده‌تر شده است ولي، درعين حال، جرايم خشونت‌آميز و تروريسم و جنگ و نابرابري اجتماعي ديرپا را شاهديم.
تكنولوژي با سرعت فزاينده‌اي پيش مي‌رود و فرصت‌ها و امكانات جديدي پديد مي‌آورد، اما از سوي ديگر، نگراني نسبت به اثر ويرانگر حيات مدرن بر محيط طبيعي و گرم‌شدن زمين و فرسايش محيط‌زيست هم دامن مي‌گسترد. زندگي اكثر مردم كشورهاي نسبتا ثروتمند از لحاظ مادي بهتر از گذشته است ولي در نقاط ديگر جهان ميليون‌ها انسان در فقر به سر مي‌برند و كودكان از گرسنگي و فقدان آب سالم و امكانات اوليه زندگي جان مي‌سپارند. «مقدمات جامعه‌شناسي»، كتابي غيرتخصصي براي جلب نظر خوانندگان عام، آگاهي دادن به دانشجويان مبتدي  و به چالش طلبيدن متخصصان جامعه‌شناسي است.  آنتوني گيدِنز از مشهورترين جامعه‌شناسان بريتانيايي نويسنده اصلي كتاب «مقدمات جامعه‌شناسي» است كه با همكاري فيليپ ساتن دست به تاليف آن زده است.
گيدنز در محافل علمي و آكادميك و براي اهل جامعه‌شناسي بيش از همه به دليل نظريه ساختاربندي و نگاه كل‌نگرانه به جامعه‌هاي مدرن شناخته مي‌شود. به‌درستي او را به عنوان برجسته‌ترين و شناخته‌شده‌ترين كسي از ميان زنده‌ها مي‌شناسند كه به علم جامعه‌شناسي چيزهايي افزوده است. منتشرات او كه دست‌كم به ۳۴ كتاب و بيش از ۲۰۰ مقاله مي‌رسد، به عنوان كتاب‌هاي درسي در دانشگاه‌ها و دانشكده‌هاي سراسر جهان آموزش داده مي‌شوند. اين شايد به خاطر لحن و ادبيات ساده و همه‌فهم گيدنز است كه بنا دارد پيچيده‌ترين مفاهيم را به ساده‌ترين شكل بيان كند. او به همين‌خاطر عنوان بهترين سخنران يا بهترين استاد دانشگاه سال را هم در سابقه‌اش دارد. اين نظريه‌پرداز مطرح و موثر در جامعه امروز بريتانيا، در ادمونتون لندن به دنيا آمد؛ در خانواده‌اي پايين‌تر از يك خانواده طبقه‌متوسط. او پسر يك كارمند اداره حمل‌ونقل عمومي لندن بود. گيدنز اولين فرد خانواده‌اش بود كه به دانشگاه راه پيدا كرد. او نخستين مدرك دانشگاهي‌اش را از دانشگاه هال، مدرك كارشناسي‌ارشدش را از مدرسه علوم اقتصادي و سياسي لندن (LSE) و دكترايش را از كمبريج گرفته است.
گيدنز يك چهره مطرح و صاحب‌صدا در سياست بريتانياست. او با حضورش در رسانه‌هاي ديداري و شنيداري و همچنين با مقاله‌هايي كه عمدتا در
 New Statesman نوشته، همواره به عنوان حامي جناح چپ ميانه حزب كارگر بريتانيا شناخته شده است. در سال ۲۰۰۴ به گيدنز مقام اشرافي مادام‌العمر بارون داده شد و از آن پس بارون گيدنز از جانب حزب كارگر در مجلس لردهاي (اعيان) بريتانيا نشسته است. آنتوني گيدنز پيشاهنگ جامعه‌شناسي بومي بريتانيا و آرزومند قالب‌بندي دوباره نظريه اجتماعي و بازسنجي درك ما از مدرنيته است. با۳۴ كتاب به ۲۹ زبان و۲۰۰ مقاله از نظر مرجع به آثار، نفر پنجم است. تقريبا همه معاصران را نقد كرده و در علوم اجتماعي خرد و كلان زبانزد عام و خاص است. صاحبنظر در انسان‌شناسي، امور اقتصادي، سياسي، تاريخ، فلسفي، باستانشناسي، روانشناسي و… است.
«مقدمات جامعه‌شناسي» نوشته آنتوني گيدنز و فيليپ ساتن با ترجمه هوشنگ نايبي توسط انتشارات «نشر ني» منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون