• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

همه ‌چيز درباره يكي از معروف‌ترين كودكان دنيا

آرات؛ نابغه يا قرباني؟

گروه ورزش

 

حتي اگر در اينستاگرام فعاليت نداشته باشيد و همين اخبار روزانه را دنبال كنيد احتمالا اسم آرات حسيني به گوش‌تان خورده است. پسربچه مو بلندي كه تنها 6 سال سن دارد اما با انجام حركات محيرالعقول كه بزرگسالان به سختي انجامش مي‌دهند، مشهور شده و كلي طرفدار به‌دست آورده است. مربي شخصي آرات پدرش است. محمد حسيني از پيش از سن يك سالگي پسرش آن‌طور كه خودش مي‌گويد استعداد آرات را كشف كرده و از همان زمان تلاش دارد تا او را تبديل به يك ورزشكار حرفه‌اي كند. اما زندگي و فعاليت‌هاي ورزشي آرات در چند وقت اخير حاشيه‌هاي زيادي را به وجود آورده است.

 

آرات حسيني كيست؟

آرات متولد 8 مهر 1392 در شهرستان بابل است. پدرش مي‌گويد از سن 3 ماهگي متوجه قدرت زياد دست‌هاي اين بچه و انعطاف‌پذيري عجيبش شده است. طبق گفته‌هاي پدر آرات او در
7 ماهگي از ميله‌ها آويزان مي‌شده و در
13 ماهگي حركات آكروباتيك انجام مي‌داده است. نقطه عطف زندگي اين كودك راه‌اندازي پيجي در اينستاگرام توسط پدرش به نام arart.gym در سال 1394 بود. اين پيج هم‌اكنون بيش از سه و نيم ميليون فالوور دارد. از همان زمان بود كه ويديوهاي مربوط به فعاليت‌هاي ورزشي آرات در فضاي مجازي دست به دست شد و او را تبديل به چهره‌اي بين‌المللي كرد. اين حركات ابتدا حركاتي شبيه به ژيمناستيك بود اما رفته رفته فيلد تمرين‌ها عوض شد و به حركات قدرتي و سپس فوتبال رسيد. در همان زمان شبكه خبر آرات و پدرش را به تلويزيون دعوت كرد و او را نابغه
2 ساله ناميد. پدرش در آن برنامه گفت آرات مي‌تواند بيش از 30 حركت شنا را انجام دهد و يك‌بار كه از خانه برگشته تا دستان پسرش را گرفته متوجه شده آرات خودش را از زمين بلند كرده است. حين اين گفت‌وگو تصاويري ويديويي از حركات آكروباتيك آرات در تلويزيون پخش شد.

 

نابغه ژيمناستيك

همان برنامه و وايرال شدن تصاوير آرات باعث شد وزير ورزش وقت به جعفر درويش‌زاده رييس وقت فدراسيون ژيمناستيك دستور بدهد كه اين بچه را مورد حمايت قرار دهد. اين در حالي است كه پدر آرات در اولين مصاحبه‌هاي خودش در مورد آينده كودك گفته بود: «يكي از آرزوهايي كه براي آرات دارم اين است كه ركوردي را كه در رشته شنا توسط يك شناگر 14 ساله زده شد، توسط او شكسته شود.» با پيگيري‌هاي رييس فدراسيون ژيمناستيك و مربي تيم ملي مجيد موسوي، آرات تحت‌نظر قرار گرفت و با اينكه اكثر كارشناسان معتقد بودند نمي‌توان در مورد نابغه بودن اين كودك در اين رشته اظهارنظر كرد اما در بابل باشگاهي براي تمرينات آرات اختصاص داده شد.

 

تحسين‌هاي جهاني و مهاجرت

همزمان با رشد آرات تحسين‌هاي جهاني باتوجه به پرمخاطب‌تر شدن صفحه اينستاگرام arart.gym بيشتر و بيشتر شد. همچنين اين كودك كه در ابتدا گفته مي‌شد نابغه ژيمناستيك است به ورزش فوتبال و بدنسازي روي آورد. تصوير آرات در حالي كه لباسش را بالا زده و سيكس پك‌هايش را نشان مي‌دهد خيلي زود تمام جهان را درنورديد. خيلي از سلبريتي‌هاي دنيا از جمله بازيگران و فوتباليست‌هاي مشهور دنيا نظير ويل اسميت و مارسلو به آرات توجه نشان دادند و در بيشتر ديده شدن ويديوهاي او نقش اساسي بازي كردند. يك‌بار هم در سال 1395 آرات به همراه خانواده‌اش به دعوت كشور چين راهي آنجا شد تا در برنامه اعجوبه‌هاي دنيا شركت كند. البته پدر آرات مي‌گويد آن زمان خيلي از كشورها بودند كه علاقه داشتند آرات را دعوت كنند و حتي به او اقامت بدهند. او مي‌گويد: «پس از انتشار اخبار او، كشورهاي زيادي پيشنهاد كردند كه امريكا و آلمان و كشورهاي آسيايي و حتي اقليم كردستان هم از علاقه‌مندان به خريد آرات بودند.» درنهايت سال 1398 آرات به همراه پدرش با ويزاي تحصيلي دانش‌آموزي راهي كشور انگلستان شد. آن زمان خيلي از رسانه‌ها مهاجرت آرات را به نوعي فرار مغزها عنوان كردند.

 

شروع انتقادات

زندگي اينستاگرامي آرات اما تنها تشويق و تحسين براي او و پدرش به همراه نداشت. با بيشتر شدن فعاليت اين كودك در فضاي مجازي به‌طور همزمان انتقادات از پدر آرات و شيوه تمرينات او همچنين از بين بردن حريم خصوصي كودكش آغاز شد. ويديويي كه در آن آرات مشغول دراز نشست رفتن است و حين تمرين درد زيادي را تحمل و گريه مي‌كند در افزايش انتقادات تاثير بسزايي گذاشت. بسياري از كارشناسان ورزشي، پزشكي و روانشناسي نگراني‌هاي خود را نسبت به سلامت آرات در آينده ابراز كردند و برخي از آنها باتوجه به بدن تكه‌تكه شده و پرموي اين كودك احتمال استفاده پدر آرات از داروهاي مكمل نظير استروييد براي پسرش را مطرح ساختند كه البته با تكذيب آقاي حسيني همراه بود. از ديگر انتقاداتي كه بر پدر آرات وارد شده اين است كه او پسرش را تبديل به محل درآمد خود كرده و براي درآمد بيشتر پسرش را به كارهاي عجيب‌تر وادار مي‌كند تا مخاطب بيشتري داشته باشد. برخي خبرنگاران مي‌گويند پيج آرات در اينستاگرام بابت هر استوري تبليغاتي رقمي معادل 15 ميليون تومان دريافت مي‌كند. در طرف مقابل بسياري از طرفداران آرات منتقدان او را افرادي حسود معرفي كردند كه چشم ديدن موفقيت ديگران را ندارند.

 

قرنطينه، لايو و كامنت مسي

اما با وجود گذشت بيش از 3 سال از شروع فعاليت آرات و مشهور شدنش، او هيچ‌گاه به اندازه حال حاضر در مركز توجهات نبوده است. دليل اين امر را مي‌توان شيوع ويروس كرونا و خانه‌نشيني مردم و روي آوردن آنها به لايوهاي اينستاگرامي دانست. صفحه اينستاگرام آرات از
2 ماه پيش ميزبان و مهمان بسياري از چهره‌هاي سرشناس و بعضا جنجالي فضاي مجازي بوده است؛ از تتلو گرفته تا حسن آقاميري و داگلاس كاستا بازيكن يوونتوس. لايوهايي كه با مديريت پدر آرات ترتيب داده مي‌شود. آرات در اين مدت علاوه بر همان برنامه‌هاي هميشگي‌اش چالش‌هاي زيادي را نيز انجام داده و با انتشار ويديوها از بازيكنان محبوب خود نظير كريس رونالدو و مسي و علي كريمي نام برده است. اين دعوت‌هاي پياپي و نام بردن‌ها باعث شد بالاخره ليونل مسي بهترين بازيكن حال حاضر جهان پاي يكي از پست‌هاي آرات كه در آن اين كودك پيراهن بارسا بر تن دارد و با توپ كارهاي جالبي مي‌كند كامنت بگذارد. مسي براي آرات نوشت: «متشكرم، كلاس بالايي در حركاتت مي‌بينم و تحت تاثير قرار گرفتم، در آغوش مي‌كشمت.» بعد از آن اكانت رسمي باشگاه بارسلونا نيز براي آرات كامنت گذاشت و همان ويديو را در صفحه رسمي خودش بازنشر داد.

 

درگيري با جادوگر

يكي از بزرگ‌ترين جنجال‌هاي پيرامون نام آرات دعواي پدرش با علي كريمي بوده است. ماجرا از آنجا آغاز شد كه يك روز پدر آرات بلاك شدنش توسط علي كريمي را استوري كرد و اين سرآغاز يك جنگ بزرگ مجازي بود. از طرف ديگر تتلو خواننده زيرزميني كه در اين مدت خودش را خيلي به آرات نزديك كرده است آتش بيار معركه شد و با فحاشي به علي كريمي از طرفدارانش خواست به او حمله كنند. هيچ‌گاه دليل بلاك شدن پيج آرات توسط كريمي به‌طور واضح مشخص نشد و خود علي كريمي هم نشان داد تحت هيچ شرايطي حاضر نيست در اين بازي رسانه‌هاي حاضر شود. اما به گمان برخي افراد محل ندادن كريمي به آرات و رد دعوت پدر آرات براي لايو رفتن مشترك دليل همه اين درگيري‌ها بوده است. به گفته اين افراد داستان از اين قرار بوده است كه تتلو بعد از رد دعوت آرات توسط كريمي در پستي به او مي‌تازد و چون پدر آرات به اين فحاشي واكنشي نشان نمي‌دهد، كريمي آنها را بلاك مي‌كند. پدر آرات نيز بعد از اين جنجال‌ها چندين استوري عليه كريمي منتشر كرد و گرچه بارها اعلام مي‌كند كه او بت زندگي‌اش بوده اما اين بت حالا شكسته است. آقاي حسيني همچنين ويديويي را منتشر كرد كه در آن آرات رو به دوربين نشسته و از دو طرف دعوا مي‌خواهد كه آتش‌بس اعلام كنند. آرات مي‌گويد: «تتلو اگه تو ناراحت باشي من ناراحت ميشم. علي كريمي هم اگه ناراحت بشه من ناراحت ميشم. اصلا تمام فحش‌ها براي باباي من.»

 

آكادمي ليورپول

يكي از بزرگ‌ترين بحث‌هايي كه در مورد فعاليت آرات به گوش مي‌خورد حضور او در آكادمي باشگاه ليورپول است. آقاي حسيني در مصاحبه‌هاي متعدد تاكيد كرده است كه پدرش در آكادمي ليورپول عضو است و زيرنظر بهترين مربيان دنيا تمرين مي‌كند. البته او در آخرين گفت‌وگويش كه با يكي از شبكه‌هاي خارجي انجام شد، نتوانست دقيقا تبيين كند كه آرات چگونه به اين باشگاه رسيده است و صرفا به گفتن اين نكته كه يك نفر بازي آرات را در پارك ديده و او را به ليورپول برده، اكتفا كرد. اين در حالي است كه عضويت در آكادمي يك باشگاه مسيري نسبتا سخت دارد و كودكان بايد مراحل زيادي را پشت سر بگذارند تا پذيرش شوند. بعد از اين ادعا يكي از خبرنگاران از باشگاه ليورپول در مورد حضور آرات در آكادمي اين باشگاه سوال مي‌پرسد و باشگاه ليورپول اين‌چنين پاسخ مي‌دهد: «هرگونه ادعا يا گزارشي مبني بر اينكه باشگاه ليورپول با بازيكني كه نام برده‌ايد، قرارداد بسته يا تلاشي براي حصول توافق انجام داده، غلط و غيرصادقانه است. اين كاملا نادرست و اشتباه است كه گفته شود ليورپول هرگونه قراردادي را به امضا رسانده يا توافقنامه‌اي را پذيرفته باشد. يا حتي فرآيندي را براي قرارداد با بازيكني كه اشاره كرده‌ايد، آغاز كرده باشد. طبق مقررات، باشگاه مجاز به قرارداد يا تلاش براي توافق با هيچ بازيكني در اين رده سني نيست.» پدر آرات در واكنش به اين سوال و جواب گفت: «ما كه خودمون گفتيم قراردادي در كار نيست.» البته آقاي حسيني در رابطه با اينكه بالاخره حضور آرات در آكادمي ليورپول براساس چه پروسه‌اي بوده است پاسخي نداد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون