• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

در پساكرونا فيلم‌ها چه سرنوشتي پيدا خواهند كرد؟

تماشاگران به سينما بازخواهند گشت

پرويز نوري

در 4 ماه مارس قرار بود پنجمين فيلم جيمزباندي دانيل كريگ - و شايد آخرين آن- با نام «زماني براي مُردن نيست» به نمايش درآيد و بعد تاريخ آن به آوريل و سپس به نوامبر موكول شد. دو هفته پس از اين تصميم، كل سينماها تعطيل شد. چطور ويروس كرونا به سرعت تمام مانع از ورود تماشاگران به ديدن فيلم‌ها شد؟ آشكار است كه به اين خاطر از لحاظ اقتصادي چه زياني متوجه سينما شده است. اما اين صنعت جز اين با مشكل ديگري هم روبه‌رو بوده است؛ از جمله پخش و نمايش فيلم‌هايي كه براي اكران در نظر گرفته شده بود خاصه استوديوهايي كه فيلم‌هاي پرهزينه و بزرگ خود را براي اوايل تابستان برنامه كرده بودند. البته معلوم هم نيست تا چه زمان اين تعليق بايد ادامه داشته باشد. ضمن آنكه مشكل اساسي صاحبان استوديو يا تهيه‌كنندگان مستقل بدهي‌هايي است كه بايد در موعد معين پرداخت كنند. در همين زمان‌ها بود كه استوديوها به فكر افتادند از سقوط كامل سينما و برنامه‌هاي‌شان جلوگيري كنند. با نمايش فيلم‌هاي حاضر خود براي تماشاگران در خانه، خصوصا فيلم‌هايي كه احتمالا قرار بود در اوايل 2020 بر پرده آيند، از جمله «به پيش»، «شكار پرندگان»، «مرد نامرئي» و «راه بازگشت». شبكه نتفليكس هم اعلام آمادگي كرد تا با اشتراك مشتري‌هاي بيشتري فيلم‌هاي جديد را به نمايش گذارد. هنوز صرف‌نظر از آنكه انديشيده شود در پساكرونا چه اتفاقي خواهد افتاد، صاحبان سينماها اعتماد زيادي دارند كه جريان به زودي به شكل اول خود بازخواهد گشت. جامعه ملي صاحبان سينماها در ماه مارس اطلاعيه‌اي داده‌اند به اين شرح: «هيچ‌كس نمي‌تواند پيش‌بيني كند كه زندگي عادي چه موقع بار ديگر بازگردد اما مطمئنا بازخواهد گشت. طبيعت بشري- آنچه سبب مي‌شود تا در برابر تهديد اين همه‌گيري واكنش نشان دهد- خود سبب خواهد شد تا به ما اين اعتماد به نفس را براي آينده بدهد. مردم دوباره به سينماها برخواهند گشت چون اساسا مردم اينچنين هستند. وقتي بازگردند اين بار به شكل ديگري سرگرمي و تفنن را تجربه خواهند كرد؛ تجربه‌اي كه پيش از آن در خانه داشته‌اند. با همه مشكلات اقتصادي كه در پيش خواهد بود، سينماها مثل هميشه همان نقش را كه بايد و لازم است و در زمان‌هاي بحراني پشت سر گذاشته‌اند، اجرا مي‌كنند. نقش يك سرگرمي سالم و قابل دسترسي را كه بيرون از خانه داشته‌اند.» اكنون سينما با تاخير در اجراي برنامه‌هايش قاعدتا بايد تا سال 2022 در انتظار بماند. اما فيلم‌هايي كه نمايش آنها به دليل همه‌گيري به تعويق افتاده است:

 

مكان آرام، قسمت دوم

فيلم اول اين دلهره‌اي در سال 2018 توفيق يافت و دنباله‌ آن مجددا به وسيله جان كراسينسكي و شركت خودش و همسرش اميلي بلانت در همان مايه ساخته شده است. حكايت خانواده «آبوت» كه با وحشت و هراس از سوي دنياي خارج مواجه مي‌شوند و بايد در سكوت براي زنده ماندن به ستيز برخيزند (نمايش از 2 مارس به 4 سپتامبر).

 

مولان

كمپاني ديزني همچنان كه طي اين يكي، دو سال به ساخت فيلم‌هاي زنده از انيميشن‌هاي محبوب گذشته‌اش روي آورده است، اين بار انيميشن «مولان»- كه در سال 1998 به نمايش درآمد- تبديل به فيلمي زنده كرده با شركت ستاره‌چيني يي في ليو در نقش دخترك قهرمان كه ميان دو دنيا گرفتار آمده است. يك سرباز مردانه از يك سو كه براي زندگي پدرش در جنگ است و از سوي ديگر شخصيتي كه بازي مي‌كند شباهت به زندگي واقعي خودش دارد. فيلم را نيكي كارو (سازنده «نهنگ سوار») كارگرداني كرده است (نمايش از 27 مارس به تاريخ نامعلوم).

 

موتان‌هاي جديد

اين فيلم تخيلي قرار بود در سال 2018 به نمايش گذاشته شود. كارگردان جاش بون گفته بود: «يك اثر ترسناك درباره سرقت است.» درباره پنج موتان نوجوان كه به وسيله سازمان مخفي گرفتار مي‌شوند و قصه آن از پايان ماجراي فيلم 2016 «ايكس من: آپوكاليپس» آغاز مي‌شود (نمايش از 3 آوريل به تاريخ نامعلوم).

 

پيتر خرگوشه- فراري

نخستين فيلم اين اكشن/ كامپيوتري و انيميشن كمدي ساخته ويل گلاك، در سال 2018 به نمايش درآمد و حالا دوباره آن خرگوش زبل و دوست‌داشتني نمي‌تواند زندگي با باقي خرگوش‌ها را تحمل كند و به يك پارك مي‌گريزد اما خانواه‌اش مي‌كوشند او را به خانه بازگردانند (نمايش از 3 آوريل به 15 ژانويه 2021).

 

بيوه سياه

ماجراي «بيوه سياه» (در حقيقت با نام اصلي ناتاشا رومانووا) از ابرقهرمانان «مارول» اين بار در يك قصه جداگانه، به او ماموريتي از سوي كاگ ب سپرده مي‌شود. وقتي شوروي از هم مي‌پاشد، حكومت سعي در كشتن او دارد و وقايع بعدي در نيويورك امروز رخ مي‌دهد. كماكان اسكارلت جوهانسن نقش بيوه سياه را به عهده گرفته و كارگردان كيت شورتلند است (نمايش از اول ماه مه به 6 نوامبر).

زني در پنجره

جو رايت- فيلمساز صاحب‌نام- قصه‌اي پرراز و رمز از زندگي دكتر آنا فاكس را بازگو مي‌كند كه از طريق خانواده‌اي به اسم راسل به روايتي غريب پي مي‌برد. امي آدامز، جولين مور و گري آلدمن بازيگران فيلم هستند (نمايش از 15مه به تاريخ نامعلوم).

 

تاپ گان- ماوريك

اين درام اكشن در سال 1986 با بازي تام كروز حسابي گل كرد و حالا دنباله‌اي بر آن تدارك ديده‌اند. قهرمان داستان يعني ماوريك (كروز) خلبان ماهر بايد با گذشته مواجه شود و بار ديگر ماموريتي خطرناك را به انجام رساند. فيلم را اين بار جوزف كوزينسكي ساخته است (نمايش از 24 ژوئن به 23 دسامبر).

 

شكارچيان روح

پس از نسخه اول در سال 1984- كه توفيق فراوان يافت- قسمت دوم آن در سال 1989 ساخته شد و بعد هم به صورت مقطعي با زنان در سال 2016 تكرار شد اما اكنون به طريقه ديگري با موضوع مادري آوازخوان كه به اتفاق فرزندانش به شهري جديد نقل مكان مي‌كنند و با ارواح روبه‌رو مي‌شوند، شكل گرفته است. در فيلم به كارگرداني جيسن ريتمن، بيل موري و دن آكرويد بازي كرده‌اند (نمايش از 10 جولاي به سال 2021).

 

بتمن

ابرقهرمان كلاسيك بعد از يازده بار همچنان به مبارزه عليه پليدي‌ها ادامه مي‌دهد. فيلم رامت ريوز ساخته و رابرت پاتينسن نقش مرد خفاش را به عهده گرفته است (نمايش از 25 ژوئن به سال 2021).

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون