• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4644 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ ارديبهشت

چند راهكار براي دوركاري

ليلا ضامني|كسب و كارهاي كوچك و متوسط از قربانيان بزرگ شيوع كرونا هستند و دوركاري راهكاري است كه اين روزها براي جلوگيري از اين ضررها تجويز مي‌شود. دوركاري نسخه‌اي است كه به صورت گسترده در سراسر جهان تجويز شده و در عموم موارد جواب مي‌دهد. از اداره كسب و كارها گرفته تا عقد قراردادهاي تجاري بين‌المللي، از برگزاري تله-كنفرانس‌هاي علمي، سياسي و اقتصادي گرفته تا كلاس‌هاي درس، از آموزش از راه دور تا جلسات تصميم‌گيري هيات مديره همگي در بستر اينترنت و با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي نوين قابل انجام است. «علي قربانخاني» مشاور و مدرس مديريت كسب و كار و تجارت بين‌الملل، مدرس سازمان مديريت صنعتي، مركز تحقيقات و توسعه صنعتي ايران و مدرس مركز آموزش بازرگاني تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» چند راه‌حل را براي اجراي صحيح دوركاري براي كارمندان و كارفرمايان معرفي مي‌كند:

1- براساس برنامه زمان‌بندي عمل كنيد

ساعات كاري روزانه را درنظر بگيريد. ساعت شروع و خاتمه كار. بر همان مبنا كار را آغاز و به پايان برسانيد. اين موضوع باعث مي‌شود زمان كار و زمان شخصي شما از هم تفكيك شود. در طول روز (همچون زمان حضور در شركت)، زمان مشخصي را به استراحت و ناهار اختصاص داده و از محل كار و ميز كار خود فاصله بگيريد. در زمان استراحت از انجام كار خانه پرهيز كنيد و دقيقا همچون محل كار، اين زمان صرفا زمان استراحت شما باشد تا پس از استراحت با انرژي كافي به كار خود بازگرديد.

2- محل مشخصي را به كار اختصاص دهيد

در صورت امكان اتاقي جداگانه كه پس از ساعات كاري، در اتاق (اتاق كار) را بسته و به ذهن خود پايان كار را عملا القا نماييد. در غير اين صورت، پس از اتمام ساعات كاري، با جمع‌آوري وسايل و ابزار كار از روي ميز يا محلي كه به كار اختصاص داده‌ايد، محيط و زمان را به زندگي شخصي خود تخصيص دهيد.

3- كارگروهي را تشويق و تقويت كنيد

با دگرگوني صنعت ارتباطات و دسترسي گسترده به اينترت، شغل‌هاي مديريتي بايد با سرپرستي تيم‌هاي كاري جايگزين شده و مديران عملا در كنار تيم خود حضور داشته و به هدايت آن بپردازند. ارتباطات كاري را بين مديران و كارمندان تسهيل كنيد و ايجاد تيم و سرپرستي آن را جايگزين مديريت سنتي نماييد. كار گروهي مستلزم همكاري مداوم بين اعضاي گروه و سرپرست آن تا حصول نتيجه است. مسائل را در تيم‌هاي كاري اختصاص يافته مطرح نماييد و خواهيد ديد تجربه ارزشمند و ايده‌هاي نوين اعضاي يك تيم چطور به حل مسائل كمك مي‌كند. امروزه ابزارهاي كافي و لازم در حوزه ارتباطات به صورت رايگان و به گستردگي
در دسترس است (ايميل، چت، ويديو كنفرانس، نرم‌افزارهاي اسكن و غيره) كه ضمن تسهيل در روندهاي اداري و كاري، باعث تقويت تيم‌هاي كاري مي‌شود.

4- بر خروجي و نتيجه كارها متمركز شويد

بخش عمده‌اي از تمركز مديران در كسب و كارها صرف حضور و غياب و ساعات كار و استراحت كارمندان مي‌شود. در حالي كه براي كسب و كارهاي موفق، خروجي‌ها و نتايجند كه اهميت دارند. براي حصول به نتايج موردنياز، بايد اهداف براساس زمان‌بندي تعيين شده، نقش‌ها، وظايف و مسووليت‌هاي هر تيم و اعضاي آن به دقت براساس توانمندي‌ها، استعدادها و علايق مشخص شوند. تنها در اين صورت مي‌توان خروجي مفيد هر تيم و هر عضو آن را در بازه زماني مشخص (روزانه، هفتگي و غيره) بررسي كرد و ملاكي براي سنجش عملكرد تيم‌هاي كاري به دست آورد.

5- قواعد مربوط به دور-كاري را تعيين كنيد

بسياري از كارفرمايان و كارمندان از اين موضوع گله دارند كه دور-كاري موجب شده تا در ساعات غيراداري، همچنان پاسخگوي وظايف كاري خود باشند. در اين خصوص لازم به ذكر است كه همچون كار در محل فيزيكي كسب و كار،
دور-كاري نيز بايد مشمول تعيين دقيق ساعات كار و استراحت، روزهاي تعطيل هفتگي، مناسبت‌ها و تعطيلات رسمي و همچنين ميزان مرخصي‌هاي ماهانه، سالانه و استعلاجي و مبالغ حقوق، بيمه و اضافه كاري باشد. بسياري از كسب و كارها براي دور-كاري قراردادهايي جديد و با ذكر جزييات تهيه و تنظيم نموده‌اند.

6- جلسات آنلاين (غيرحضوري) منظم روزانه و يا هفتگي تنظيم كنيد

با همكاران و اعضاي تيم خود در ارتباط باشيد و از اين طريق اضطراب و نگراني‌ها درخصوص وظايف و رسيدن به اهداف تعيين شده را كاهش دهيد. همه افراد تيم را درنظر داشته باشيد و با تقويت حس مثبت و ارايه راهكارهاي عملي، روحيه كار تيمي را بالا برده و رسيدن به اهداف تعيين شده در زمان مقرر را مقدور نماييد. علاوه بر ايميل، با استفاده از ويديو كنفرانس، مكالمه و چت به جلسات رنگ و بوي انساني دهيد. اين نوع از ارتباطات با آگاهي از حس و حال اعضاي تيم، باعث مي‌شود محيط دور-كاري دوستانه‌تر و مفيدتر شود.

7- ملاقات‌هاي حضوري و سفرهاي كاري را لغو كنيد

اپيدمي ويروس كرونا به وضوح نشان داد كه براي ملاقات و جلسات كاري نياز به سفر و تردد (درون و برون‌شهري و بين‌المللي) نداريم و ابزارهاي ويديو كنفرانس به خوبي اين نقش را ايفا مي‌كنند. زماني كه كنفرانس‌ها، كلاس‌ها و دوره‌ها با ابزارهاي ارتباطي قابل برگزاري است، از هزينه و استرس سفر پرهيز كرده و اين زمان را به حضور مجازي در كنار تيم‌هاي كاري خود اختصاص دهيد.

8- كسب و كارهاي خود را به نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و تكنولوژي‌هاي موردنياز مجهز كنيد

بحران كنوني كسب و كارها را مجبور كرد تا به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي موردنياز در بستر اينترنت مجهز شوند. براي هر نوع از گزارشات، جلسات، تصميم‌گيري‌ها و اعلاميه‌ها به تناسب نياز، ابزارهاي لازم را مشخص و استانداردي در هر مورد مقرر نماييد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون