• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4665 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد

عرضه لوازم خانگي كاهش يافت

رشد 60 درصدي قيمت لوازم خانگي در دو ماه

بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت لوازم خانگي نسبت به اوايل فروردين امسال شاهد افزايش ۳۰ تا ۶۰درصدي است و توليدكنندگان هم عرضه خود را به بازار كاهش داده‌اند. طي هفته‌هاي اخير، قيمت‌ انواع لوازم خانگي روند صعودي داشته و همين امر عاملي شده تا ركود در خريد و فروش لوازم خانگي وارد فاز جديدي شود. توليدكنندگان در حال حاضر عدم اختصاص ارز را مهم‌ترين دليل افزايش قيمت‌ها مي‌دانند و مي‌گويند، وقتي ارزي به ما تعلق نمي‌گيرد به‌طور حتم قيمت تمام شده كالا افزايش يافته و ما مجبور به افزايش قيمت كالا هستيم. فروشندگان لوازم خانگي مي‌گويند: اكثر اجناس ما روي كاغذ است و شركت‌ها تاخير زيادي در تحويل كالاها به واحدهاي عرضه‌كننده دارند. مشاهدات ميداني از بازار لوازم خانگي نشان مي‌دهد يك اجاق گاز ايراني كه اسفند ماه 2 ميليون و 300 هزار تومان بود، الان به 3 ميليون و 700 هزار تومان رسيده و يخچال 14 فوت از 2 ميليون و 400 تومان به 3 ميليون و 400 هزار تومان رسيده است. فروشنده‌ها هم در فروش كالاها اكراه دارند، چراكه به سختي مي‌توانند از شركت‌ها كالا تهيه و در مغازه‌هاي خود بگذارند. البته به‌هم ريختگي قيمت‌ها و عدم درج آنها در سامانه 124 باعث شد تا هفته گذشته سازمان حمايت اعلام كند، با افزايش قيمت‌ها برخورد مي‌كند و شركت‌ها بايد با ارايه مدارك به سازمان حمايت نسبت به تغيير قيمت‌ها اقدام كنند. براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار هم سازمان حمايت با واحدهايي كه بدون هماهنگي اقدام به افزايش قيمت‌ها كرده‌اند، برخورد مي‌كند. همچنين، نياز ورق توليد براي لوازم خانگي و خودروسازان و... بايد در قالب قراردادهاي بلندمدت به ‌قيمت كشف ‌شده در بورس تامين شود. علاوه بر اين قرار است معاونت امور صنايع وزارت صنعت، بسته پيشنهادي شيوه‌هاي تامين مالي طرف تقاضا و عرضه را در قالب كارت خريد اعتباري، پيش‌فروش يا حتي پرداخت تسهيلات ارزان‌قيمت به طرف تقاضا را بررسي و براي طي مراحل تصويب به مراجع ذي‌ربط ارايه كند.
تقاضاي لوازم خانگي تا قبل از سال 97 حدود ١٣.٦ميليون دستگاه لوازم خانگي مختلف بوده است، اما در حال حاضر با‌توجه به نرخ ارز، افزايش مولفه‌هاي بهاي تمام ‌شده و رشد قيمت لوازم خانگي، اين نياز به 12ميليون دستگاه كاهش يافته است. ميزان توليد لوازم خانگي سال 98 نسبت به سال 97 حدود 8‌درصد افزايش داشته كه در برنامه توليد سال 99 قرار است توليدات نسبت به سال 98 حدود 34درصد رشد پيدا كند كه معادل 11.6 ميليون دستگاه لوازم خانگي در انواع مختلف است.
 روز گذشته، جلسه ستاد تنظيم بازار براي بررسي ميزان افزايش قيمت لوازم خانگي برگزار شده است. محمدرضا كلامي، معاون بازرگاني داخلي وزارت صمت درباره اين جلسه به «تسنيم» گفته است: «مصوب شد كه بانك مركزي نسبت به تامين ويژه ارز قطعات يدكي و لوازم مورد مصرف در توليد لوازم خانگي بزرگ و كوچك اقدام كند.» به گفته او «بخش مهمي از مواد اوليه لوازم خانگي مرتبط با ورق فولاد يا متاثر از آن است؛ وقتي ارز نيمايي تغيير كند در قيمت ورق فولادي اثر داشته و نهايتا در قيمت تمام‌ شده لوازم خانگي تاثيرگذار است، بنابراين توليدكنندگان لوازم خانگي براساس اين پارامترها، هزينه‌ها و اسناد خود، قيمت را محاسبه و پس از هماهنگي با سازمان حمايت و درج قيمت در سامانه 124، قيمت‌هاي خود را اعمال كنند.» دبير ستاد تنظيم بازار گفت: «در حال حاضر نياز بازار داخل به لوازم خانگي حدود ١٢ ميليون دستگاه در سال است كه در سال جاري قرار است توليد به ‌نحوي پيش رود كه بتوانيم از اين ميزان 
11.6 ميليون دستگاه موردنياز داخل را تامين كنيم و در سال 1400 كل نياز بازار داخل را با توليدات داخلي پوشش دهيم.» در جلسه ديروز همچنين مصوب شده كه سازمان حمايت با واحدهايي كه بدون هماهنگي اقدام به افزايش قيمت‌ها كرده‌اند، برخورد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون