• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4745 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ شهريور

رقيب دموكرات «ترامپ» به دنبال جذب آراي كارگران است

وعده‌هاي اقتصادي در كمپين انتخاباتي «بايدن»

هر روز كه مي‌گذرد هيجان انتخابات امريكا نيز بيشتر مي‌شود. يك سوي اين انتخابات، دونالد ترامپ قرار دارد كه جنگ تجاري با چين و مشكلات ناشي از كرونا و صدمه‌اي كه به اقتصاد امريكا زده، از محبوبيتش كاسته و تلاش مي‌كند با راهكارهاي ديگري مانند توافق با ايران وجهه خود را بازيابي كند. اما حكم به غيرقانوني بودن تعرفه‌هاي وضع شده بر 200 ميليارد دلار كالاهاي چيني در سال 2018 از سوي سازمان تجارت جهاني (WTO) اوضاع را براي ترامپ در كارزار انتخاباتي‌اش سخت‌تر خواهد كرد. WTO معتقد است امريكا در وضع تعرفه روي كالاهاي وارداتي چين، قوانين جهاني را زير پا گذاشته است. در چنين شرايطي كه وجهه انتخاباتي ترامپ خدشه‌دار شده و برخي گمانه‌زني‌ها از پيشي گرفتن رقيب دموكرات او، جو بايدن حكايت دارد، مهم‌ترين نكته‌اي كه مي‌تواند برگ برنده‌اي براي بايدن باشد، برنامه‌هاي او براي نجات امريكا از بحران‌هاي اقتصادي، سلامت و تبعيض نژادي است. جان كسيدي در مطلبي كه در «نيويوركر» منتشر شده به برنامه اقتصادي جو بايدن و آنچه او براي پيروزي نياز دارد، اشاره كرده است. به اعتقاد او مهم‌ترين نكته‌اي كه بايدن براي انتخاب شدن بايد درنظر داشته باشد، برنامه‌اي اقتصادي و نه صرفا دادن شعار«من ترامپ نيستم» است. بخش‌هايي از اين مقاله با عنوان «انتشار برنامه‌هاي اقتصادي جو بايدن» را مي‌خوانيد. چند روز پيش برني سندرز به كمپين انتخاباتي جو بايدن هشدار داد كه براي پيروزي در انتخابات نبايد تمركز خود را تنها بر حمله به ترامپ و سياست‌هاي او كه بر وسعت بخشي ديدگاه و ارايه برنامه‌هاي خود است، بگذارد. سندرز معتقد است: «بايدن بايد يك گزينه و دليلي محكم براي راي دادن به خودش ارايه كند و اين يعني صحبت كردن درباره يك برنامه اقتصادي. شايد ترامپ در مقابل برنامه بايدن به مردم بگويد آنها به اندازه من قوي نيستند، اما شما در مقابلش مي‌توانيد بگوييد كه اين برنامه زندگي ميليون‌ها نفر را بهبود خواهد بخشيد.»
 كسيدي در بخشي از يادداشت خود در نيويوركر بهترين راهكار براي مقابله با رييس‌جمهوري سركش مانند ترامپ را جذب راي افرادي دانست كه از سياست پيروي نمي‌كنند و البته احساس نزديكي نيز با آن ندارند. به‌طور خاص در مورد راي‌دهندگاني صحبت مي‌شود كه متعلق به طبقه كارگر هستند و براي‌شان مهم است كه به زندگي عادي پيش از بحران خود بازگردند. اين افراد به دنبال يك رهبر هستند كه تغييرات بزرگي در زندگي براي‌شان ايجاد كرده و بحران‌هاي اقتصادي و مشكلات بهداشتي و درماني نشأت گرفته از كرونا را رفع كند. در واقع نياز فعلي امريكا اتحاد براي از ميان بردن تبعات كرونا بر همه ابعاد زندگي‌شان است. 
كسيدي در بخش ديگري از نوشته خود به مقاله استن گرينبرگ، استراتژيست سياسي و تحليلگر انتخاباتي در «The American Prospect» اشاره كرد و نوشت: «به عقيده گرينبرگ راي‌دهندگان اصلي طبقه كارگر سفيدپوست هستند. اما نبايد از نگراني‌هاي اقتصادي و خشم سياسي ايجاد شده در امريكا كه مي‌تواند به سياهان، زنان مجرد و نسل هزار جديد راه يابد، غافل شد.» به عقيده كسيدي برنامه‌هاي سياسي بايدن در مقابل پلتفرم ترامپ مي‌تواند براي مردم جذاب باشد. 
با وجود اينكه دموكرات‌ها بر عدالت تحصيلي آن هم در شرايط فعلي و بحران بزرگ اقتصادي و درماني تاكيد دارند، مطالعات اخير در Wharton School نشان مي‌دهد كه طرح‌هاي دموكرات‌ها به‌خصوص براي بخش آموزش بالغ بر 1.9 هزار ميليارد دلار در 10 سال هزينه به دنبال خواهد داشت. كسيدي معتقد است بايدن در سياستي معكوس و در تقابل با ترامپ به دنبال حذف بخش‌هايي از سياست‌هاي كاهش نرخ ماليات است. قرار بود ترامپ در ادامه سياست‌هاي اقتصادي خود، نرخ ماليات از شركت‌ها را كاهش دهد اما بايدن درصدد است نرخ ماليات بر درآمد شركت‌ها را از 21 به 28‌‌درصد برساند. كسيدي در پايان به اين نكته اشاره مي‌كند كه برنامه‌هاي بايدن در هر بعدي مي‌توانست بهتر باشد اما در پايان دو موضوع را مطرح مي‌كند؛ اينكه برنامه‌هاي بايدن نمي‌تواند بر حرص و طمع مديراني كه در شرايط پاندمي كرونا فربه شده‌اند و انحصاري ويژه به‌خصوص در بخش فناوري كسب كرده‌اند، غلبه كند. مورد ديگر نيز پيشرو بودن برخي برنامه‌هاست. بايد ديد در سوم نوامبر چه كساني و به چه برنامه‌هايي راي مي‌دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون