• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

سردار حسن‌زاده جايگزين سردار يزدي در سپاه محمد رسول‌الله شد

تغيير در يك منصب مهم امنيتي

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ تغيير كرد. براساس حكم سردار حسين سلامي فرمانده سپاه انقلاب اسلامي، سردار سرتيپ دوم پاسدار حسن حسن‌زاده به عنوان فرمانده جديد سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ منصوب شد و به ‌جاي سردار سرتيپ دوم پاسدار محمدرضا يزدي نشست. آن‌طور كه سپاه‌نيوز نوشته‌، «آيين تكريم و معارفه فرمانده سپاه محمد رسول‌الله  تهران بزرگ صبح روز يكشنبه با حضور سردار سرلشكر پاسدار حسين سلامي فرمانده ‌كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و جمعي از فرماندهان و مسوولان لشكري، كشوري و استان تهران برگزار و در اين مراسم از تلاش‌ها و زحمات سردار محمدرضا يزدي قدرداني شد.»
پس از تغييراتي كه در ساختار سپاه انقلاب اسلامي ايجاد شد و در پي شكل‌گيري سپاه‌هاي استاني در سال ۸۷ «سپاه محمد رسول‌الله» از ادغام لشكر ۲۷ محمد رسول‌الله و نيروهاي مقاومت بسيج استان تهران تشكيل شد. در دوران جنگ عمليات محمد رسول‌الله به فرماندهي احمد متوسليان و محمدابراهيم همت در دو محور مريوان و پاوه انجام شد و به ‌تدريج سپاه محمد رسول‌الله به فرماندهي احمد متوسليان از تيپ به لشكر ارتقا يافت. پس از جنگ ايران و عراق لشكر محمد رسول‌الله تا سال ۷۴ مسووليت كنترل پايتخت در شرايط غيرعادي را برعهده داشت، اما پس از تشكيل قرارگاه ثارالله -كه وظيفه اصلي‌اش برقراري امنيت شهر تهران بود- اين لشكر نيز زيرمجموعه قرارگاه شد. سال ۸۷ كه محمدعلي عزيز جعفري، فرمانده وقت سپاه تغييراتي ساختاري را در اين نهاد نظامي آغاز كرد و تشكيلاتي در قالب ۳۱ سپاه استاني تشكيل داد، لشكر ۲۷ محمد رسول‌الله و منطقه مقاومت بسيج تهران در يكديگر ادغام شده و سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ را تشكيل دادند و در ادامه سرداران عراقي، همداني وكاظميني از جمله فرماندهان آن بوده‌اند. 
سال 96 محمدعلي جعفري، در حكمي محمدرضا يزدي را به ‌سمت فرماندهي اين سپاه منصوب كرد. سال ۹۶ حكم ۱۰ ساله عزيز جعفري براي فرماندهي كل سپاه پاسداران به پايان مي‌رسيد و همه منتظر فرمانده جديد بودند با اين حال او تا سال ۹۸ بر اين مسند باقي ماند. يزدي كه عزيز جعفري او را به سمت فرماندهي سپاه محمد رسول‌الله انتخاب كرده ‌بود، در سال‌هاي ابتدايي جنگ در تيپ و سپس لشكر ۲۷ محمد رسول‌الله فعال بود و پس از شكل‌گيري گردان عمار به اين گردان پيوست و در نهايت سال ۶۳، فرمانده گردان عمار شد. او همچنين پس از مدعي جانشين تيپ عمار و بعد هم معاون عمليات لشكر شد. يزدي پيش از انتخاب به عنوان فرمانده سپاه محمد سول‌الله، معاون حقوقي و پارلماني سپاه در زمان عزيز جعفري بود. 
انتظار مي‌رفت كه با روي كار آمدن حسين سلامي به عنوان فرمانده سپاه پاسداران در اين جايگاه نيز شاهد تغيير و تحولاتي باشيم اما سلامي با اينكه از سال ۹۸ به عنوان فرمانده كل سپاه پاسداران از رهبري حكم گرفت اما ديروز با گذشت بيش از يك سال بالاخره دست به اين تحولات زد و بر اين اساس، يزدي را كنار گذاشت و حسن‌زاده را كه از جمله نيروهاي امنيتي و نظامي مهم تهران به حساب مي‌آيد، به عنوان فرمانده سپاه محمد رسول‌الله منصوب كرد.
سردار حسن‌زاده پيش از اين مسووليت فرماندهي سپاه سيدالشهدا عليه‌السلام استان تهران را برعهده داشت؛ فرماندهي سپاه قائم آل‌محمد (عج) استان سمنان نيز در كارنامه سردار حسن‌زاده ديده مي‌شود. سپاه سيد‌الشهدا كه پيش از اين، مسووليت آن با حسن‌زاده بوده، به عنوان سپاه دوم استان تهران شناخته مي‌شود و از سال ۹۶ به اين‌سو مسووليت آن با حسن‌زاده بوده است. به‌ لحاظ امنيتي سپاه سيد‌الشهدا مسووليت تمام مناطق استان تهران البته ‌جز شهر تهران را برعهده دارد. با اين همه اين اولين تغيير و تحول در مناصب امنيتي‌-نظامي سپاه پاسداران در استان تهران در اين سطح اهميت نيست. تيرماه امسال سردار حسين نجات با حكم فرمانده كل سپاه به عنوان جانشين قرارگاه ثارالله سپاه منصوب شد. حال آنكه پيش از او، سردار محمداسماعيل كوثري در اين سمت حضور داشت و با تغيير فرمانده سپاه جاي خود را به سردار نجات داد. قرارگاه ثارالله نيز مسوول امنيت تهران در مواقع بحران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون