• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4807 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۵ آذر

حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس یازدهم در دفاع از بخشنامه نظارت بر وکلا:

نمی‌شود قاضی از قوه قضاییه باشد، وکیل از دستگاهی جدا

آقاي نوروزي، موضوع تاسیس اداره نظارت بر وکلا با واکنش‌های بسياري ازسوي جامعه حقوقی کشور مواجه شد؛ نظر شما به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون حقوقی مجلس درمورد تشکیل چنین اداره‌ای چیست؟

من خبر ندارم که جریان چیست، این بخشنامه چه زمان صادر شده است؟!

این بخش نامه اواخر آبان‌ماه صادر شده که در واقع برمبنای آن قرار است اداره‌ای برای نظارت بر عملکرد وکلا راه‌اندازی کنند. اداره‌ای که می‌توان آن را موازی با دادگاه‌های انتظامی کانون وکلا درنظر گرفت. وکلا معتقدند این کار استقلال کانون وکلا را از بین می‌برد. ضمن اینکه مواردی مانند نظارت بر حجاب زنان در این بخشنامه آمده که ازطرف جامعه حقوقی با واکنش اعتراضي مواجه شده است.

به هرحال وکلا در حوزه قضایی خدمت قضات می‌رسند و ما باید یک قوه قضایی منسجم داشته باشم. ما نمی‌توانیم بین وکیل و قاضی فرق بگذاریم و بگوییم قاضی از قوه قضاییه است اما وکیل از دستگاهي مجزاست و نباید به آن نزدیک شد؛ نظر من این است که قاضی و وکیل، مکمل یکدیگر هستند. یعنی بحث خواهان و خوانده، شاکی و مشتکی‌عنه و قاضی و وکیل، 6 مقوله‌ای هستند که از هم جداناپذیرند. یعنی اگر خواهان و خوانده‌ای است باید قاضی باشد و اگر قاضی باشد، چون خواهان و خوانده ضعف‌هایی دارند و نمی‌توانند حرفهای‌شان را درست بیان کنند باید وکیل داشته باشند، لذا معتقدم اینها باید بهم نزدیک باشند.

این دقیقا همان مساله‌اي نيست که وکلا به آن اعتراض دارند و از آن با عنوان از بین بردن استقلال کانون‌های وکلا یاد می‌کنند؟

ببينيد به‌عنوان نمومنه در حال حاضر کانون مشاوران فعالند که قوه قضاییه از آنها آزمون می‌گیرد؛ یعنی آنها دیگر 100 درصد وکیل قوه قضاییه هستند؟ خیر!‌ بنده در گذشته قاضی بودم و هیچ تفاوتي ميان وکیلِ کانون وکلایی و وکیلِ کانون مشاوران قائل نمي‌شدم؛ چراكه اینها یک مقوله هستند. به نظر من این حساسیت‌ها، حساسیت‌های خاصی است که مثلا ما مستقل هستیم! مگر الان خود قاضی که زیرنظر قوه قضاییه است، مستقل نیست؟!

بله مستقل هستند، ولی چه لزومی به چنین کاری وجود دارد؟ اگر وکلا، مرتكب خلافی شوند، اين تخلف در همان نهاد نظارتی خودشان مورد رسیدگی قرار مي‌گيرد. پس چه نیازی به تاسیس و تشکیل نهادي دیگری برای نظارت مجدد به این موضوع است؟ آیا این نگاه، مبتني بر نوعي بی‌اعتمادی به کانون وکلا نیست؟

اين اقدام قوه قضاييه در راستاي انسجام‌بخشی، وحدت‌بخشی و مراعات تعادل بین همه اطراف یک پرونده است. این اقدام در راستای آن رويكردي است را که آقاي رئیسی دستور دادند و در راستای آن، چند نفر از وکلای تضمینی را دستگیر کردند. درنتيجه می‌خواهند آن روند را مرتفع و نظم‌بخشی کنند که به نظرم کار خوبی است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون