• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4828 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ دي

مردم دغدغه خريد و فروش خودرو ندارند

معاملات بازار خودرو قفل شد

ندا جعفري

بيش از يك ماه است كه كمتر معامله‌اي در بازار خودرو صورت گرفته و خريد و فروش‌ها بسيار محدود شده است و نمايشگاهداران مشتري چنداني نداشته‌اند و به نظر مي‌رسد بازار خودرو اين روزها رمق خود را از دست داده است.

به گفته فعالان اين حوزه، فروشنده‌ها از فروش خودرو خودداري مي‌كنند، در اين ميان برخي در زمان گراني خودرو خريده‌اند و با افت قيمت‌ها اگر هم قصد فروش داشته باشند در شرايط فعلي متضرر مي‌شوند، در مقابل خريداران خودرو نيز به دليل ادامه افت قيمت‌ها و چشم‌انداز كاهشي در بازار از خريد خودرو ممانعت مي‌كنند و اين رويه باعث كاهش معاملات و ركود در بازار شده است.

نرخ برخي مدل‌ها كاهش بيشتر و بعضي ديگر كاهش كمتري را تجربه كرده‌اند و خودروهاي وارداتي تا چندين ميليارد تومان و محصولات داخلي هم بين ۳۰ تا ۴۰ ميليون تومان ريزش قيمت داشته‌اند.

برخي كارشناسان معتقدند؛ اگر مسوولان بتوانند قيمت ارز را مديريت كنند و اجازه افزايش دوباره به آن ندهند، بازار خودرو به ثبات نسبي مي‌رسد و ريزش درصد بيشتري از نرخ‌هاي موجود در بازار خودرو را شاهد خواهيم بود.

 

مردم دغدغه خريد خودرو ندارند

تجربه ثابت كرده زماني كه قيمت ارز بالا مي‌رود، قيمت تمام محصولات حتي كالاهاي بي‌ربط همسو با نوسان نرخ ارز افزايش پيدا مي‌كند و هنگامي كه نرخ ارز روند نزولي به خود مي‌گيرد، شاهد كاهش قيمت‌ها هستيم اما نه به اندازه درصدي كه افزايش يافته است.

در شرايط فعلي و با توجه به وضعيت اقتصادي كشور در شرايط تحريم، تكانه‌هاي هر اتفاق بين‌المللي در كشور ما بيشتر است.

برخي فعالان بازار عنوان مي‌كنند بسياري از خريداران دست نگه داشته‌اند تا با احياي برجام، قيمت خودرو در داخل كشور ريزشي شود و در حال‌ حاضر، ركودي كه در بازار حاكم شده به ‌دليل ثبات نسبي در بازار ارز است و اينكه مردم دغدغه خريد ندارند.

خوش‌بيني كاهش قيمت‌ها باعث ركود

در بازار شده است

عليرضا پورحسني، عضو اتحاديه نمايشگاهداران خودرو در خصوص ركود در بازار خودرو به «اعتماد» گفت: با توجه به تغييرات سياسي و خوش‌بيني روي كار آمدن جو بايدن در امريكا انتظار مي‌رود كاهش قيمت‌ها ادامه‌دار باشد و مردم براي هر گونه تصميم‌گيري براي خريد خودرو يا ملك و ... دست نگه داشته‌اند.

اين عضو اتحاديه نمايشگاهداران خودرو با بيان اينكه نگاه مثبتي ميان مردم براي رونق در اقتصاد ايجاد شده، افزود: زمزمه‌هايي از گشايش‌هاي اقتصادي در كشور شنيده مي‌شود و گمانه‌زني‌ها براي كاهش نرخ ارز و واردات خودرو‌هاي خارجي از ديگر عوامل ركود اين روزهاي بازار خودرو است.

 

حباب قيمتي در بازار خودرو شكسته شد

پورحسني با بيان اينكه در حال حاضر حباب قيمتي در بازار شكسته شده، خاطرنشان كرد: قيمت خودرو به صورت غيرمتعارف بالا رفته بود و در حال حاضر قيمت‌ها رو به كاهش است به گونه‌اي كه پ‍ژو206 تيپ 2 كه تا محدوده 260 ميليون تومان بالا رفته بود، امروز به محدوده 180 ميليون تومان و خودروي پرايد كه تا چند ماه پيش 130 ميليون تومان قيمت‌گذاري شده بود، امروز به 100 ميليون تومان رسيده است.

اين فعال حوزه خودرو با اشاره به افت بالاي قيمت‌ها در بازار خودروهاي خارجي ادامه داد: براي خودروهاي خارجي اين كاهش قيمت بيشتر بود به گونه‌اي كه از 700 ميليون تا 3 ميليارد تومان و بيشتر افت قيمت داشتند به عنوان مثال خودروي BMW اتاق 7 كه تا مرز 10 ميليارد تومان بالا رفته بود در حال حاضر به محدوده قيمت 6 تا 7 ميليارد تومان رسيده است.

اين عضو اتحاديه نمايشگاهداران خودرو افزود: قيمت خودروي سانتافه كه به 2.5 ميليارد تومان رسيده بود در بازار امروز با يك ميليارد تومان افت به 1.5 ميليارد رسيده و خودروي مزدا هم كه تا يك ميليارد و 300 ميليون تومان افزايش قيمت داشت در حال حاضر به 880 تا 890 ميليون تومان رسيده و خودروي سراتو در بازار هم كه تا سقف يك ميليارد و 150 ميليون تومان بالا رفته بود به 780 ميليون تومان رسيده است.

پورحسني معتقد است؛ سياست خودروسازان در خصوص آزاد‌سازي قيمت برخي خودروها در بازار تنها در صورتي موثر است كه عرضه خودرو در بازار محدود نشود در غير اين صورت مقرون به صرفه نخواهد بود.

اين عضو اتحاديه نمايشگاهداران خودرو تصريح كرد: خودروسازان معمولا تعهدات زيادي براي خود ايجاد مي‌كنند و همه توليدات‌شان تحويل فوري نيست كه يك ماهه يا سه ماهه عرضه كنند و به عنوان مثال برخي محصولات‌شان را براي مهر ماه 1400 نيز پيش‌فروش كرده‌اند و اجراي اين طرح به نظر مي‌رسد كمي پيچيده باشد.

 

معاملات در بازار قفل شده است

سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران نيز پيش از اين گفته بود قيمت خودرو در بازار در حال ريزش است و با وجود كاهش نرخ خودروها، معاملات در بازار قفل شده و هيچ خريد و فروشي انجام نمي‌شود و افرادي هم كه خودرويي در اختيار ندارند به‌ دليل قيمت‌هاي بالا و توان خريد پايين قادر به خريد نيستند و معاملات در بازار خودرو بيشتر حول محور سرمايه‌گذاري مي‌چرخد. قيمت‌ها ساختگي و غيرمنطقي است و فرد با محاسبه نرخ ارز و ميزان سود خود نرخ را تعيين و مبادرت به خريد يا فروش مي‌كند.

بر اساس اين گزارش؛ طرح پيشنهادي وزارت صمت در خصوص آزادسازي قيمت 45 درصد خودروهاي توليدي خودروسازان هنوز نهايي نشده و تصميمي در مورد آزادسازي قيمت خودرو اتخاذ نشده است.

هفته گذشته قرار بر اين بود آزادسازي قيمت برخي محصولات توليدي خودروسازان در جلسه شوراي هماهنگي اقتصادي سران 3 قوه مطرح شود، حال آنكه اين اتفاق نيفتاد.

اما پس از آن اخباري در خصوص موافقت شوراي رقابت با پيشنهاد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) مبني بر آزادسازي قيمت برخي محصولات توليدي شركت‌هاي خودروساز به گوش رسيد.

آن‌ طور كه رضا شيوا، رييس شوراي رقابت پيش‌تر گفته بود، پيشنهاد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران براي خروج حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هايما، رانا، كوييك، شاهين، ساينا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آريا، كي ۱۳۲و برخي ديگر از خودروها از شمول قيمت‌گذاري است.

البته همان‌ طور كه بيان شد اعضاي شوراي رقابت به ‌صورت مشروط با آزادسازي قيمت برخي محصولات دو خودروساز بزرگ كشور موافقت كرده‌اند به ‌طوري ‌كه خودروهايي كه رقيب و همكلاس هستند از دستورالعمل قيمت‌گذاري خارج مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون