• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

«خدای کشتار» در تماشاخانه مسعودیه

علی سرابی: بازیگرم اما کارگردانی را خیلی دوست دارم

  پیام رضایی / نمایش «خدای کشتار» نوشته یاسمینا رضا به کارگردانی علی سرابی از ۱۵ اردیبهشت‌ سال ۹۵ در تماشاخانه مسعودیه به صحنه خواهد رفت. «خدای کشتار» جزو بهترین نمایشنامه‌های یاسمینا رضا است که در ایران و خارج بارها به روی صحنه رفته است. حتي رومن پولانسکی، کارگردان شناخته شده لهستانی نیز فیلمی را براساس آن ساخته است. علی سرابی که پیش‌تر نمایش «برنارد مرده است» را به صحنه برده  می‌گوید نوید محمد‌زاده پیشنهاد اجرای این متن را به او داده است: «پیشنهاد این متن توسط نوید محمدزاده مطرح شد و گفت كه می‌خواهد  بازی کند و من کارگردانی کنم، به دلیل اینکه خیلی دوست هستیم و راحت می‌شود برنامه‌ریزی کرد خیلی باعث خوشحالی من شد. تا همین الان هم دو جلسه تمرین را در خانه‌ام برگزار کرده‌ایم.»
سرابی یکی از بازیگران توانمند حوزه تئاتر است. با این همه می‌گوید به کارگردانی نیز علاقه فراوانی دارد:«من الان دارم بازیگري تدریس می‌کنم، بازیگردانی می‌کنم و خب طبیعتا همچنان بازیگری مد نظر من است. با این همه کارگردانی را خیلی دوست دارم. وقتی این متن پیشنهاد شد دیدم متنی است که من به آن علاقه دارم. اجرای آقای کوشک جلالی را هم دیده بودم، فیلم رومن پولانسکی را هم دیده بود و خب تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم.»
«خدای کشتار» در ایران چندین بار به صحنه رفته است که یکی اجراهای پرمخاطب آن به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و در سالن اصلی تئاتر شهر بود. سرابی می‌گوید این متن هنوز هم مخاطبان خودش را دارد:«با اینکه این متن چندین بار اجرا شده اما فکر می‌کنم همچنان مخاطبان خاص خود را داشته باشد. من هم سعی می‌کنم با گروه بازیگران جدید چه از لحاظ سن و سال و چه نام‌ها کار تازه‌ای را به صحنه ببرم.»
«خدای کشتار» اثری کمدی است که به درگیری میان دو خانواده بر سر دعوای بچه‌های‌شان می‌پردازد. اما اجرای علی سرابی: «برداشت شخصی من از متن و نوع روایت خواهد بود. من اجرای آقای جلالی را دیدم و خیلی هم لذت بردم و خندیدم. اما فکر می‌کنم در اجرای من تمام لحظات این کار را به صورت کمیک نخواهیم دید. «خدای کشتار» لحظات تاثیرگذاری دارد که در جامعه امرور ما خیلی نمود دارد. سعی داریم که لایه‌های زیرین این متن بالا بیاید چون اگر نخواهم از لفظ آموزنده استفاده کنم دست‌کم دیدنش خالی از لطف نخواهد بود.» این اجرا بر اساس ترجمه مائده طهماسبی خواهد بود اما: «من دارم با اجازه خانم طهماسبی تغییراتی را در متن و نه ترجمه انجام می‌دهم. از منظر کارگردانی تزییناتی به متن اضافه می‌کنم و چیزهایی را کم می‌کنم تا نوع خوانش خودم را روی صحنه ببرم.»
این اثر در عمارت مسعودیه به صحنه خواهد رفت. سالنی که مدت طولانی از تاسیس آن نمی‌گذرد اما به نظر می‌رسد توانسته است مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. سرابی در گفتگو با «اعتماد» از دلایلش برای اجرا در عمارت مسعودیه گفت:«یکی اینکه مدیر آن سالن به من خیلی لطف داشت و اینکه پیشنهاد اجرا در این سال به من شد خیلی خوشحال شدم. وقتی هم این متن پیشنهاد شد و دیدیم متن کمیک است از این سالن استقبال کردم. به خاطر اینکه سه سویه است و تماشاگران چشم در چشم هم هستند و این طنز ماجرا را بیشتر خواهد کرد. علاوه بر این، وقتی با خانم قلمفرسایی که طراح صحنه هستند به سالن رفتیم خیلی استقبال کردند که فضای این سالن گرم وصمیمی است و خیلی خوب است که در این سالن اجرا کنیم.»
سرابی پیش‌تر «برنارد مرده است» را در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برده بود که از گروه بازیگران برجسته‌ای بهره می‌برد. اما به دلایلی او می‌گوید این بار اجرای بهتری خواهد داشت:«اینجا نسبت به کارهای قبلی خودم خیلی بیشتر مطمئنم. به یک دلیل واضح و آن هم اینکه نه چون گروه کار قبلی را دوست نداشتم به هیچ وجه . بلکه به دلیل اینکه این گروه بازیگران از دوستان نزدیک من هستند و حتي طی همین دو جلسه تمرین حرف‌ها و خواسته‌های مرا خیلی خوب می‌فهمند و این برای من نوید یک اجرای طنازانه و لذت‌بخش را می‌دهد.»
«خدای کشتار» با بازی علی سرابی، نوید محمدزاده، مارال بنی‌آدم و ستاره پسیانی، اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه مسعودیه به صحنه خواهد رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها